Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ariya - firhjulstrekk-system

Startet av Løytnanten, fredag 21. januar 2022, klokken 11:04

« forrige - neste »

Løytnanten

I reklameteksten for Ariya står det skrevet:

"e-4ORCE gir deg fullstendig trygghet med firehjulsdrift: muligheten til å overføre all kraft fra front- til bakhjul sørger for presise kjøreegenskaper".

Er det noen som kan forklare hvordan dette skjer rent teknisk? Eller er vi utsatt for grov feilinformasjon her?

Jeg har bedt Nissan om en uttalelse - så får vi se hva de kommer med. Følg med, følg med!

Etter 1 uke, intet svar fra Nissan kundeservice. Jeg har purret i dag 26.01.22.


biggern


Løytnanten

Sitat fra: biggern på fredag 21. januar 2022, klokken 14:27
For de som er glad i Nissan E-pedal er sikkert dette komfortabelt.
Står litt info her:
https://www.autoevolution.com/news/a-look-at-nissan-ariya-s-revolutionary-e-4orce-electric-awd-system-152469.html

Denne er litt ferskere, men gir ingen svar verken når det gjelder kraftoverføring eller nyttelast.

https://www.drivingelectric.com/nissan/ariya

Jambo

Ut fra denne videoen om e-4orce ser jeg ikke så mye annet enn det andre produsenter tilbyr: https://m.youtube.com/watch?time_continue=102&v=_FNVwBPQi8M&feature=emb_title

Løytnanten

Da kom svaret fra Nissan Nordic:

"Takk for at du kontaktet oss i Nissan Kundeservice vedrørende Nissan Ariya.

Som du kan se fra artiklene publisert i European Newsroom (https://europe.nissannews.com/en-GB/releases/release-55c60d03ee586d87eda288dbbf025704-nissans-e-4orce-giving-drivers-of-all-levels-comfort -and-control ) og på Nissan Global-nettstedet (https://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/e_4orce.html og https://global.nissanstories.com/en/releases/e- 4orce) er e-4orce-systemet basert på handlingen av to separate elektriske motorer: Én som aktiverer forakselen og én dedikert til den bakre.

For å gi balansert chassiskontroll, linjesporing og styrepresisjon, og dermed bidra til å holde kjøretøyets oppførsel forutsigbar selv under plutselige manøvrer, modulerer systemet konstant ytelsen til hver innebygde tvillingelektromotor så vel som hver hjulbremskontroll.

Fra en standard 50/50-fordeling kan bidraget til kjøretøyets bevegelse nå 100 % for enten for- eller bakhjul eller en blanding mellom dem, og reagerer på ulike vei- og kjøreforhold.

Retardasjonskraften er optimalt kontrollert ved hvert av de fire hjulene, gjennom en kombinasjon av regenerativ bremsing og hydraulisk bremsing. Ikke bare styres de hydrauliske bremser individuelt av systemet, men for å maksimere dekkfriksjonen (grepet) spesielt under svinger i henhold til veibanens forhold og kjøretøyets situasjon, laget med dreiemomentgenereringen, styres også regenerativ bremsing gjennom hver av de to motorene for å stabilisere kjøretøyet ved å legge til regenerativ bakre motorbremsing til den vanlige fremre.

I tillegg minimeres kjøretøyets stigning og nedstigning og opprettholder kjørekomforten og demed bidrar til å hindre at passasjerer blir ristet frem og tilbake.

Flere tekniske detaljer om hvordan systemet fungerer vil gradvis bli publisert etter hvert som den offisielle utgivelsen av Nissan Ariya nærmer seg.
Ikke nøl med å ta kontakt om det skulle være noe mer."

Sitat slutt.

Nok en mengde fine ord, men som Jambo helt riktig har påpekt, det som skjer er det stikk motsatte av «å overføre all kraft fra front- til bakhjul» - man kutter all kraft foran eller bak. Det skjer ingen som helst overføring av kraft mellom akslene.

Men det sitter det altså langt inne for denne importøren å innrømme. Kanskje en sak for Forbrukerrådet?

Erik Ola Ulvestad

Det er nok å forstå som "kraftpådraget til en aksel kan overføres til den andre". Iom at fordelinga kan styrast trinnløst (antar eg?) så er begrepet 'overføres' heilt innanfor.

Om ein er på jakt etter eit system med 1 motor pr aksling på ein bil med 2 akslinger/2motorar, og vil ha 2 motorer til å kun drive all samla kraft på 1 aksling, ja då er nok ikkje dette bilen du søker.....


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Løytnanten

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:24
Det er nok å forstå som "kraftpådraget til en aksel kan overføres til den andre".
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det er jo nettopp dette som IKKE er tilfellet, Erik Ola Rustad. Det eksisterer ingen kraftoverføring mellom akslene.

automat

Sitat fra: Løytnanten på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:57
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:24
Det er nok å forstå som "kraftpådraget til en aksel kan overføres til den andre".
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det er jo nettopp dette som IKKE er tilfellet, Erik Ola Rustad. Det eksisterer ingen kraftoverføring mellom akslene.

Kraftoverføringen behøver ikke være mekanisk. Den kan være elektrisk.
Hvis for eksempel begge motorene er på 200kW, og batteriet ikke kan levere mer enn 200kW, så kan man faktisk levere all tilgjengelig effekt trinnløst mellom akslene.

Ikke uvanlig at det er batteriet som er effektbegrensningen, ikke motorene. Selv om eksempelet over nok er i drøyeste laget.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Løytnanten

Sitat fra: automat på torsdag 27. januar 2022, klokken 22:07
Sitat fra: Løytnanten på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:57
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:24
Det er nok å forstå som "kraftpådraget til en aksel kan overføres til den andre".
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det er jo nettopp dette som IKKE er tilfellet, Erik Ola Rustad. Det eksisterer ingen kraftoverføring mellom akslene.

Kraftoverføringen behøver ikke være mekanisk. Den kan være elektrisk.
Hvis for eksempel begge motorene er på 200kW, og batteriet ikke kan levere mer enn 200kW, så kan man faktisk levere all tilgjengelig effekt trinnløst mellom akslene.

Ikke uvanlig at det er batteriet som er effektbegrensningen, ikke motorene. Selv om eksempelet over nok er i drøyeste laget.

automat - utfra den ganske omfattende dokumentasjonen Nissan legger frem over, mener du at den løsningen du beskriver er den som benyttes i Ariya?

automat

Det er kanskje mer å hente ut av spesifikasjonene for de forskjellige versjonene som drivingelectric.com presenterte. Men dette blir selvfølgelig på spekulasjonsnivå.

Minste 2WD: 63kWh 214hk 300Nm. Batteriet er effektbegrensningen?

Største 2WD: 87kWh 239hk 300Nm. Samme motor men her er det motoren som er effektbegrensningen?

Minste 4WD: 87kWh Totalt 304hk og 600Nm. To stk 239hk/300Nm-motorer? Effekt er elektronisk/systembegrenset for å ikke overgå toppmodell?

Største 4WD 87kWh? (står ikke direkte) Totalt 389hk 600Nm. To stk 239hk/300Nm-motorer? Effekt er begrenset av batteri?

Så er spørsmålet: Hvor riktig er det å bruke terminologi fra mekaniske 4WD-system når man skal beskrive elektriske 4WD-system med flere motorer?

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

vartli

Synes Nissan ikke er helt på jordet og automat sannsynligjør at de overfører kraft mellom akslingene. Men i første innlegg står det at ALL kraft kan overføres. Det innebærer nok også litt struping av effekt, men samtidig så er det jo mulig at morotene kan håndtere all kraft i korte perioder og faktisk levere en høyere effekt i noen sekunder enn det de er oppgitt til.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Løytnanten

Sitat fra: automat på torsdag 27. januar 2022, klokken 23:48
Det er kanskje mer å hente ut av spesifikasjonene for de forskjellige versjonene som drivingelectric.com presenterte. Men dette blir selvfølgelig på spekulasjonsnivå.

Minste 2WD: 63kWh 214hk 300Nm. Batteriet er effektbegrensningen?

Største 2WD: 87kWh 239hk 300Nm. Samme motor men her er det motoren som er effektbegrensningen?

Minste 4WD: 87kWh Totalt 304hk og 600Nm. To stk 239hk/300Nm-motorer? Effekt er elektronisk/systembegrenset for å ikke overgå toppmodell?

Største 4WD 87kWh? (står ikke direkte) Totalt 389hk 600Nm. To stk 239hk/300Nm-motorer? Effekt er begrenset av batteri?

Så er spørsmålet: Hvor riktig er det å bruke terminologi fra mekaniske 4WD-system når man skal beskrive elektriske 4WD-system med flere motorer?

Interessante betraktinger både "automat" og "vartli" - men dessverre litt over mitt kompetansenivå på dette området. Mener dere at Nissan kan forsvare utsagnet om at:

"e-4ORCE gir deg fullstendig trygghet med firehjulsdrift: muligheten til å overføre all kraft fra front- til bakhjul sørger for presise kjøreegenskaper". ?

automat

Hvis forhjulene står på speilbkank is, og får overført tilnærmet null effekt til bakken. Samtidig som bakhjulene har så godt grep at de kunne overført mer effekt til bakken enn 239hk, som motoren yter. Da er man i en situasjon der Nissans utsagn er feil.

Man skal nok ha ganske store forskjeller i veigrep mellom foraksel og bakaksel før dette blir av praktisk betydning. Mulig dette er relevant  i en rallybil som hele tiden kjøres på kanten av maksimalt veggrep, men neppe i en familiebil.

Hvor flinke de er til programmere motorstyring er nok av større betydning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Løytnanten

Sitat fra: automat på fredag 28. januar 2022, klokken 11:35
Hvis forhjulene står på speilbkank is, og får overført tilnærmet null effekt til bakken. Samtidig som bakhjulene har så godt grep at de kunne overført mer effekt til bakken enn 239hk, som motoren yter. Da er man i en situasjon der Nissans utsagn er feil.

Man skal nok ha ganske store forskjeller i veigrep mellom foraksel og bakaksel før dette blir av praktisk betydning. Mulig dette er relevant  i en rallybil som hele tiden kjøres på kanten av maksimalt veggrep, men neppe i en familiebil.

Hvor flinke de er til programmere motorstyring er nok av større betydning.

Takker for forståelig forklaring, automat!

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: Løytnanten på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:57
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 27. januar 2022, klokken 21:24
Det er nok å forstå som "kraftpådraget til en aksel kan overføres til den andre".
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Det er jo nettopp dette som IKKE er tilfellet, Erik Ola Rustad. Det eksisterer ingen kraftoverføring mellom akslene.
Nemmelig. Fornøyelig flisespikkeri dette :-)
Man 'overfører' tildelinga av kraft frå å gå til framaksel til å gå til bakaksel. Sjølvsagt er det inga kopling mellom akslingene, det er kun snakk om overføring av elektrisk kraft frå å vere tildelt den eine motoren til å bli heilt eller delvis tildelt den andre motoren.
Nissan kunne sagt det betre, ja.

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA