Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ISO/FDIS 15118-20 Road vehicles — Vehicle to grid communication interface

Startet av Hansi, torsdag 20. januar 2022, klokken 10:53

« forrige - neste »

Hansi

ISO/FDIS 15118-20 https://www.iso.org/standard/77845.html nærmer seg publisering.
Slik jeg har forstått det vil dette føre til mer utbredt bruk av Plug and Charge og V2G, jeg gleder meg :)

Akkurat på dette området syns jeg Tesla henger etter, muligens siden de vil selge Powerwalls? Spesielt Tesla-modellene med LFP-batterikjemi bør være utmerket til dette, med lang levetid/høy cycle life.
VW har vel gitt uttrykk for at de vil støtte V2G (https://cleantechnica.com/2021/12/23/volkswagen-plans-to-offer-v2g-and-plug-charge-technology-in-2022/), vil Tesla følge etter?

I Sverige får man støtte til V2G-ladere (https://www.tu.no/artikler/svenskene-far-stotte-til-a-lagre-egen-solstrom-i-hjemmet-na-kan-norge-komme-etter/366757), vil det komme lignende støtteordninger i Norge? Burde være ideelt med høy andel elektrifiserte kjøretøy og økt bruk av mer varierende energikilder.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Vidar_S

Nå kjenner ikke jeg til dagens støtteordninger i Sverige, men den siste tu.no-artikkelen (fra 2016) som du linker til er vel fokusert på ren batteriinstallasjon i forbindelse med solceller og ikke V2G-ladere?

Hansi

Jeg kjenner heller ikke til støtteordningene i Sverige, men da jeg spurte om V2G-lader (https://wallbox.no/nettbutikken/wallbox-quasar-bidireksjonal-dc-lader/) under Nordic EV Summit 2021 ble jeg av en svensk selger opplyst om at i Sverige fikk man halvparten av innkjøpsbeløpet i støtte fra staten.
Med V2G(/toveis/bidireksjonell)-lader vil jo i praksis bilens batteripakke være et betydelig større energilager enn de fleste dedikerte batterilagringsløsninger, og dette er derfor helt riktig i mine øyne.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Vidar_S


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA