Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tuklet med batteri helsen ?

Startet av Vikki, torsdag 20. januar 2022, klokken 00:29

« forrige - neste »

Vikki

11 av 12 streker på batteri helsen og registrerte 110km rekkevidde i % ved start. kjørte 20 min. på en strekning på 1.6km og holdt for det meste en fart på 50-60km i ECO og en liten kort strekning på motorvei. Ved ankomst  viste rekkevidde prosenten 5.5km !! seriøst ? Kan batteri helsen på bilen blitt tuklet med ?

Øyvind.h

På en så kort tur er forbruket svært høyt, blant annet til varme. Hele kupeen skal varmes opp,men når den er ferdig oppvarmet går det mye mindre strøm til varme for å holde på temperaturen. På så korte turer vil du bruke uforholdsmessig mye av bilens oppgitte rekkevidde. Spesielt om du stopper på et punkt som er høyere enn der du startet :)

Eller - mener du at bilen gikk fra å vise 110km tll 5.5km restrekkevidde? Altså fra full til tom på 1,6km?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

#2
Det er 2 års reklamasjon ved brukt kjøp. Har selger unnlatt å opplyse om vesentlig redusert rekkevidde ved salg, om det er tilfelle her, har du en god sak. Om slikt lett kan "tukles" med, noe jeg ikke tror, så har vi et problem...

Du burde hektet dette på din forrige tråd, slik at vi vet hva som diskuteres, om det er den bilen du spurte om da ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

cra

Snakker vi km rekkevidde eller prosent igjen på batteriet her?  "110km rekkevidde i %" gir ingen mening.  ???

Ellers er det en grunn til at denne visningen på Leaf kalles "gjettometer"; den kan varierer helt basert på det siste stykket du har kjørt. Høy hastighet opp bratte bakker gir et altfor pesimistisk anslag, mens lange nedoverbakker med regenerering gir altfor høy rekkevidde på gjettometeret.

Det eneste som virkelig fungerer er nok å lære seg bilen å kjenne opp mot egen kjørestil. Tallet i displayet kan man aldri stole helt på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vikki

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. januar 2022, klokken 08:29
På en så kort tur er forbruket svært høyt, blant annet til varme. Hele kupeen skal varmes opp,men når den er ferdig oppvarmet går det mye mindre strøm til varme for å holde på temperaturen. På så korte turer vil du bruke uforholdsmessig mye av bilens oppgitte rekkevidde. Spesielt om du stopper på et punkt som er høyere enn der du startet :)

Eller - mener du at bilen gikk fra å vise 110km tll 5.5km restrekkevidde? Altså fra full til tom på 1,6km?

ja 110 til 5.5 rest rekkevidde, er det jeg ville frem til.

TB

Litt tanker her...
Om rekkevidden er svært kort, og brått endrer seg kan årsaken være ei, eller fleire battericeller som er svakere enn dei andre. Når spenning faller vil bilen endre estimert rekkevidde.

Dette skal være mulig å avklare med en egnet app, eller annet diagnose utstyr.

Temperatur kan også spille inn, ved at kapasiteten i batteriet faller med temperatur, kombinert med at forbruket øker når en benytter varme. Om en lar bil stå innendørs en tid, slik at batteriet er ca 20 grader, og kjører en forsiktig tur uten varme på kan det være rekkevidden blir vesentlig bedre, da de svake celler klarer å levere strømmen som skal til...

Å sjekke hva rekkevidden og kapasitet på batteri faktisk er må gjøres. Er det vesentlig dårligere enn forventet, og kort tid siden bilen ble kjøpt er det grunn til å reklamere.

Tviler på det tuklet med noe i bilen, om bilen hadde vist lang rekkevidde ville den uansett ikke kunne hentet strøm fra "luften", den ville bare stoppet selv om den viste lang rekkevidde igjen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Trekkoppbil

Det kan være bra om trådstarter leser korrektur og redigerer innlegget sitt. 20 min på 1,6km med hastigheter på 50-60km.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA