Bytte X i Y

Startet av serenejet, onsdag 19. januar 2022, klokken 10:48

« forrige - neste »

serenejet

Jeg har i et års tid hatt en Model X fordi vi fikk et tredje barn og måtte oppgradere i størrelse fra S-en vi hadde før.

Vi hater bilen. Den er for stor, og det føles som å kjøre et skip på land.

Derfor ser vi på å bytte den ut, men vi er litt usikre på i hva. Y er en definitiv mulighet - men er det noe vits? Føles den mer som en vanlig bil og mindre som ett skip enn en X? (Vi har satt opp prøvekjøring såklart). Hva mister man egentlig bortsett fra litt bagasjeplass?

Det som tiltrekker meg med Y er at det er en mekanisk langt enklere bil, pluss at den er fysisk mindre. Men er det galskap å bytte ut en 2019 Raven X Long range med en 2022 Y Long range?
2025 ID.Buzz GTX

daktari

Det må jo være mulig å få bra pris for en X nå, før facelift og andre konkurrenter er på plass.
Enklere bil, dårligere komfort, men mye billigere i kjøp men på lang sikt dårlig bruksverdi fordi det selges så mange. Merk at bruktprisen nå er eksepsjonelt bra.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

serenejet

Ja, det er en faktor. Ikke så veldig bekymra for verditap egentlig, men å ha en X stående som vi begge kvier oss for å bruke fordi vi så mye heller vil bruke Polestar som står ved siden av gir liksom litt lite mening.
2025 ID.Buzz GTX

geear

Familie på fem her, og med unntak av fullstendig tragisk driftssikkerhet og for dårlig rekkevidde (X75D), så likte vi veldig godt X, og størrelsen var ikke et stort problem for oss, men har gått over til Y, og har allikevel lite å klage på. Og ja, Y er en helt annen bil å kjøre og manøvrere. Stivere og merkbart mindre, mye mer snerten følelse. Og din Long Range er vel 150-200 kg tyngre enn vår X75 var.

Det har vært en lignende tråd her tidligere, men fant den ikke igjen i farten. Med kjapp brainstorming her, så gir man, ved overgang fra X til Y, avkall på:

1. 2250 kg hengerkapasitet (1600 på Y)
2. Det brede baksetet.
3. De store døråpningene til falkevingedørene.
4. Elektriske dører.
5. Høydejusterbart understell.
6. Noe mer komfortabelt understell.
7. Noe bagasjeplass.
8. Den store frontruta.
9. Den umiddelbare gassresponsen, men mulig Raven X også har dette problemet? De nye motorene har iallfall en liten delay før full power, kontra de eldre.
10. Instrumentpanel.
11. Ladestøpselsfrigjøringsknappen ved ladeporten.

Med med Y får du:

1. Driftssikkerhet.
2. Oppleves mer ferdig.
3. Få kjente feil.
4. Merkbart mindre bil.
5. Lettere å manøvrere.
6. Kan parkeres i lav garasje uten utfordringer med dørene.
7. Kan ha takboks.
8. Meget bra takhøyde i baksetet.
9. Hele taket er i glass, luftigere følelse bak enn i X, har ikke engang bøylen midt over baksetet som i Model 3, her er det helt åpent.
10. Mye bedre solskjerming foran.
11. Betydelig lavere forbruk.
12. Mye høyere ladehastighet, og spesielt om man regner i km/t i stedet for kW.
13. Frunk som kan stenges lett med en finger, i stedet for å måtte legge alt man har i hendene ned på bakken og stenge med begge håndflatene.
14. Faktisk ekte keyless, i motsetning til alle de som sier de har keyless... (mobil som nøkkel).
15. Bedre plassert innfesting og strømkontakt til hengerfeste (når bare massene får det, da).

THE

Sitat fra: dundun på onsdag 19. januar 2022, klokken 13:18
Ja, det er en faktor. Ikke så veldig bekymra for verditap egentlig, men å ha en X stående som vi begge kvier oss for å bruke fordi vi så mye heller vil bruke Polestar som står ved siden av gir liksom litt lite mening.
Merkelig. Jeg synes Polestar virker som en mye større bil enn den er under kjøring. Synes det er mye mer oversiktlig i X, og har mye bedre følelse av hvor den ligger i veien. Ryggekamera/birdview på Polestar gir også så dårlige og forvrengte bilder at jeg ikke synes det er til hjelp. Ellers er Polestar klaustrofobisk trang i kupeen med skyhøye vinduskarmer, knøttliten frontrute og reneste Berlinmuren som midtkonsoll. Det er en befrielse å komme fra Polestar og inn i TMX etter endt skift på jobb. Ikke hjelper det at Polestar bruker minst like mye strøm som TMX heller.

Selv om jeg er veldig fornøyd med TMX så er det utfordringer med størrelsen, spesielt å rote seg inn i P-hus i byene som egentlig er bygd for 1980 modell VW Polo størrelse biler. Har også vurdert å bytte TMX til TMY, og med de siste oppdateringene på TMY (viktigst er kanskje mulighet for lastsikring og betydelig økt nyttelast) så er det mye mer aktuelt å bytte. Blir uansett ikke noe bytte for min del før Tesla leverer TMY med takstativ og tilhengerfeste i bilen ved overlevering.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

serenejet

Det er jo mest en smakssak. Vår preferanse er for tighte og stramt oppsatte biler, ala BMW. Ikke hangarskip på hjul.

Når det er sagt: X er fantastisk praktisk og leverer strålende på "hangarskip med plass til tre barn og all bagasjen", så er ikke sikker på at den skal ut.
2025 ID.Buzz GTX

geear

Sitat fra: dundun på torsdag 20. januar 2022, klokken 09:00
Vår preferanse er for tighte og stramt oppsatte biler, ala BMW.
Alene i bilen opplever jeg vår Y som iallfall like stiv, eller kanskje til og med stivere, enn BMW 3-serie med M-understell, eller Audi A4 med sportsunderstell (ikke S-line), hvis det gir deg et bilde.

Har 255/40-20" både sommer og vinter, og har aldri prøvd en annen Y med eller uten 19", så jeg vet ikke hvor mye det evt. utgjør.

X er et helt annet fartøy.

kodax

Sitat fra: geear på onsdag 19. januar 2022, klokken 18:24
Familie på fem her, og med unntak av fullstendig tragisk driftssikkerhet og for dårlig rekkevidde (X75D), så likte vi veldig godt X, og størrelsen var ikke et stort problem for oss, men har gått over til Y, og har allikevel lite å klage på. Og ja, Y er en helt annen bil å kjøre og manøvrere. Stivere og merkbart mindre, mye mer snerten følelse. Og din Long Range er vel 150-200 kg tyngre enn vår X75 var.

Det har vært en lignende tråd her tidligere, men fant den ikke igjen i farten. Med kjapp brainstorming her, så gir man, ved overgang fra X til Y, avkall på:

1. 2250 kg hengerkapasitet (1600 på Y)
2. Det brede baksetet.
3. De store døråpningene til falkevingedørene.
4. Elektriske dører.
5. Høydejusterbart understell.
6. Noe mer komfortabelt understell.
7. Noe bagasjeplass.
8. Den store frontruta.
9. Den umiddelbare gassresponsen, men mulig Raven X også har dette problemet? De nye motorene har iallfall en liten delay før full power, kontra de eldre.
10. Instrumentpanel.
11. Ladestøpselsfrigjøringsknappen ved ladeporten.

Med med Y får du:

1. Driftssikkerhet.
2. Oppleves mer ferdig.
3. Få kjente feil.
4. Merkbart mindre bil.
5. Lettere å manøvrere.
6. Kan parkeres i lav garasje uten utfordringer med dørene.
7. Kan ha takboks.
8. Meget bra takhøyde i baksetet.
9. Hele taket er i glass, luftigere følelse bak enn i X, har ikke engang bøylen midt over baksetet som i Model 3, her er det helt åpent.
10. Mye bedre solskjerming foran.
11. Betydelig lavere forbruk.
12. Mye høyere ladehastighet, og spesielt om man regner i km/t i stedet for kW.
13. Frunk som kan stenges lett med en finger, i stedet for å måtte legge alt man har i hendene ned på bakken og stenge med begge håndflatene.
14. Faktisk ekte keyless, i motsetning til alle de som sier de har keyless... (mobil som nøkkel).
15. Bedre plassert innfesting og strømkontakt til hengerfeste (når bare massene får det, da).
Bra oppsummering, et par ting til:
- En fordel til med Y kontra dagens X er jo native lading på SuC v3 uten å bruke adapter, samt trådløs ladeplate for to telefoner.
- "Rekkevidde-variasjonen" syns jeg er mer merkbar på Y. den er jo lettere i utgangspunktet, så økt vekt påvirker har nok større påvirkning.
- X-ens bredde er en fordel dersom man feks. lovlig vil ha bred nok kasse på hengerfeste til langrenns-ski (noe jeg liker mye bedre enn takboks.)
- Jeg sitter mye bedre i forsetene i X-en enn i Y-en
- Det er god plass til å sove bak i X-en (forutsatt at man ikke har 6-seter, og himmelen ser man bedre i Y.)
- Jeg elsker falkevingedørene når det regner "normalt" (men ikke når det regner sideveis, og det at de bruker tid på å åpne/lukke seg kan jo være irriterende)
- Jeg syns Y-en generelt føles endel billigere, men det er kanskje en smakssak?
(Når det gjelder "frunk-problematikken" til X-en, så er det fiksbart og svært behagelig ved å montere automatisk åpner/lukker, men det koster jo ekstra og skaper potensielt trøbbel ved service.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

serenejet

Prøvekjørte en Y i dag og endte med å bestille en Performance etterpå. Satte inn barneseter og satt en voksen i midten, og selv om det ikke er like bra som i X funker det greit.

Kjøreopplevelsen synes jeg rett og slett var i en annen klasse. Ja, den føles billigere, men også satt opp på en måte som mye bedre treffer hvordan jeg liker biler. Med X knirker og duver det over fartsdumper, med Y bare kjørte vi over og merka dumpa mer enn bilens duving.

Blir litt kjipt med mindre plass de fem gangene i året vi skal frakte mye, men alt i alt et enkelt valg for oss.

Noen som trenger en 2019 Raven? :D
2025 ID.Buzz GTX

geear

Hehe, gratulerer.

Jeg kjører på skrå over en "knekk", altså der helningen på veien endrer seg, ut av gården min, der var det godt hørbar knaking i hele X-en, ekstra ille når det var veldig kaldt, mens Y-en er så stiv at den mister mye av marktrykket på ene hjulet og småspinner i stedet (på asfalt). Kjempestor forskjell i stivhet i chassiet. Tipper det har med falkevingedørene å gjøre at X-en er så myk, at den kun har den ene senterbøylen i toppen, men den er vel også rundt 30 cm lenger. Både FWD i seg selv, og senterbøylen, bidrar nok også til ganske mye høyere tyngdepunkt på X.

Tenker ellers du er ganske spot on på opplevelsen, og med de preferansene bør det ikke være noen fare for bomkjøp.

Jeg var egentlig ute etter en pent brukt Raven LR før Y-en plutselig dukket opp, men nå sitter det langt inne å gå tilbake til X. Da servicebesøkene bikket antall fingre og tær, så ble det liksom litt nok...

kodax

Sitat fra: geear på fredag 21. januar 2022, klokken 14:06
Jeg var egentlig ute etter en pent brukt Raven LR før Y-en plutselig dukket opp, men nå sitter det langt inne å gå tilbake til X. Da servicebesøkene bikket antall fingre og tær, så ble det liksom litt nok...
Nå er vel det blitt mye bedre med nyere X enn den du hadde;)
Model Y - Model 3

serenejet

Ja, vår X har vært feilfri, vi liker bare ikke bilen.
2025 ID.Buzz GTX

THE

Liker X veldig godt, men må si det frister å bytte til Y nå når jeg endelig har fått prøvd den skikkelig. Sitter bedre i framsetene på X, men fant mye bedre sittestilling i Y siden jeg kan justere rattet slik jeg vil ha det. Det går ikke på X siden halve instrumentpanelet da blir borte bak rattet. Synes også all betjening via senterskjerm, ratthjul og talekommandoer fungerer glimrende. Og endelig er det en Tesla med fungerende regnsensor!

Fikk innbyttetilbud på min 2017 X100D med 135000 km på telleren, MCU1, 6 seter og alt utstyr unntatt 22" og FSD på ca 415000,-. Tror jeg må prøve å selge privat hvis det blir aktuelt med bytte i alle fall.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Klykken

Prøv regnsensor i mørket før du sier "endelig". :)
Fungerer greit i dagslys, men er ikkefungerende i mørket.

Angående salg fikk jeg 110k mer for vår S85D enn det Tesla tilbød.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Kan det være at regnsensoren er dårligere på de eldre modellene? Jeg merker ingen forskjell på mine 2019-biler og den Y-en jeg hadde en stund.
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA