Skistativ og støy

Startet av El Rolfo, mandag 10. januar 2022, klokken 15:14

« forrige - neste »

El Rolfo

Har montert originalt skistativ som funker som bare det, men når lasteholderne for ski ble satt på ble vindstøyen helt overdøvende. Jeg forventet selvsagt ekstra lyd, men dette var i overkant.

Det jeg egentlig lurer på her er om noen har erfaring med støy fra org stativ uten bruk av gummilistene. Tok disse vekk fremfor å fjerne materiale for å få plass til t-spor klemmene fra Thule utstyret.
Håpet er jo at selve stativet lager plystrelyden (selv om jeg ikke tror på dette selv)

Lyden starter alt i 25kmt og øker selvsagt med farten.

Edit: Løsningen min ble å sette gummilisten på plass, fette det opp og skyve t-spor utstyret på plass over gummien. Lyden er borte og jeg slapp og kapp / tilpasse listen slik en er vant med fra "gamle dager"

filtvet

Hvor mye støyer kun stativene? Og merker du ekstra forbruk?

Chris Aurora

Erfaring med tidligere tesla-stativ er at om gummilistene fjernes blir det fort lyd ja.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Tom

Hva med å klistre på noe duct tape og ta deg en prøvetur.. `?

Handyman

Sitat fra: El Rolfo på mandag 10. januar 2022, klokken 15:14
Har montert originalt skistativ som funker som bare det, men når lasteholderne for ski ble satt på ble vindstøyen helt overdøvende. Jeg forventet selvsagt ekstra lyd, men dette var i overkant.

Det jeg egentlig lurer på her er om noen har erfaring med støy fra org stativ uten bruk av gummilistene. Tok disse vekk fremfor å fjerne materiale for å få plass til t-spor klemmene fra Thule utstyret.
Håpet er jo at selve stativet lager plystrelyden (selv om jeg ikke tror på dette selv)

Svigerfar erfarte det samme. Spaltene fungerer jo som orgelpiper. Han taptet over spalten og det ble stille.
I ettertid tok han gummilistene fra et Thule-stativer han hadde. Disse snappes i spore fra "utsiden".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

El Rolfo

Da var ikke teorien helt på bærtur. Skal finne frem noe elektrikerteip og kjøre en tur.

Expat

Sitat fra: El Rolfo på mandag 10. januar 2022, klokken 15:14

Får jeg spørre om bilder av hvordan du festet det? Jeg har et par thule extender skiholder jeg ikke får montert på det teslatakstativet ettersom de t-skruene er for korte. Takstativet er jo buet og da går det altså ikke uten å sette inn noen lengre skruer eller spacere av noe slag.

Sitat fra: filtvet på mandag 10. januar 2022, klokken 16:52
Hvor mye støyer kun stativene? Og merker du ekstra forbruk?
Usikker på om det kan sammmenlignes helt, men siden jeg ikke fikk brukt skiholderne stroppa jeg skia rett på teslastativet. Det funka jo det og. Overraskende lite støy og forbruk på 198 wh/km med nesten utelukkende motorveikjøring i 125 km/t, 3t med sentry mode mens den sto parkert og litt forvarming før vi returnerte. Starta med 100% og var tilbake med 10% på batteriet.
Av tidligere erfaring, så var det et merforbruk på ca 10% pga de skia på taket..

filtvet

Bra, fikk forresten tips av tekniker om at Tesla kan ta installasjonen. Da slipper du problemer med at feks glass sprekker i etterkant. Da tar de ansvaret. Ikke dyrt heller.

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på tirsdag 11. januar 2022, klokken 10:21
Bra, fikk forresten tips av tekniker om at Tesla kan ta installasjonen. Da slipper du problemer med at feks glass sprekker i etterkant. Da tar de ansvaret. Ikke dyrt heller.
Skal du på Tesla-verkstedet hver gang du skal montere da?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

Handyman

Sitat fra: filtvet på tirsdag 11. januar 2022, klokken 10:21
Takststivet er ikke vanskelig å montere! Bare dra til mutterne med fingrene, rigge bøylene frem og tilbake og etterstram med fingrene. Da kan man ikke klare å knuse glasset. For å knuse glasset må man strekke og deformere festebøylene. Det skjer kun om man strammer mye mer enn manualen tilsier. Noe man ikke klarer med fingrene.
Hvem vil kjøre med takstativ hele vinteren (eller hele året)?. Det tar 5 minutter å sette på (når man har gjort det en gang), og enda kortere tid å demontere.
Skal jeg frakte materialer setter jeg bøylene på for den turen og tar de av etterpå. Har gjort det uttallige ganger på TM3 og noen ganger på Y (samme patent).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Nei, det får stå montert på da.

Han som hadde mobile service sa at det var kunder som hadde knust glasset ved feilmontering. Om du er uenig med Tesla foreslår jeg at du tar det med de :)

Expat

Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. januar 2022, klokken 11:21
Jeg bruker thule snowpack 6 (som er lange) og der fulgte det med avstandsklosser og lange t-bolter. Null problem med buede takbøyler.
https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/skistativ/skistativ-thule-snowpack-6-par-ski-7326s/n970190/pn970208/
https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/lose-deler-og-tilbehor/thule-lose-deler/thule-reservedeler/underdel-festefot-thule-52618/n387/pn911248
https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/lose-deler-og-tilbehor/thule-lose-deler/thule-reservedeler/t-sporsskrue-set-4x29-4x58mm-thule-54146/n387/pn1113958/?gclid=Cj0KCQiA8vSOBhCkARIsAGdp6RTzjN4HqYpOBbBT7kAA8f-FBhuynmmG2IbQpdg1s1LF0NRUJl9GvHoaAkuQEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Mitt problem er at jeg har en eldre model av de skiholderne. "Thule Extender" ikke "Snowpack". Får ikke tak i tilbehørssett til sånt i butikk her i Belgia og må bestille på nett eller mekke til noe selv. Har ikke klart å finne artikkelnummer hos Thule for korrekt tilbehørssett til denne. 

Sitat fra: filtvet på tirsdag 11. januar 2022, klokken 11:19
Nei, det får stå montert på da.

Han som hadde mobile service sa at det var kunder som hadde knust glasset ved feilmontering. Om du er uenig med Tesla foreslår jeg at du tar det med de :)

Jeg har latt mitt være på helt siden den var ny. Rekkeviddetapet er så marginalt selv for oss som stort sett kun kjører på motorvei at det er større ulempe å finne et sted å gjøre av takbøylene, pakke det ned, skru det på osv enn å bare la det være. Jeg vil tro at i norske landeveishastigheter er rekkeviddetapet ikke merkbart en gang.

El Rolfo

Sitat fra: Handyman på tirsdag 11. januar 2022, klokken 11:11
Takststivet er ikke vanskelig å montere! Bare dra til mutterne med fingrene, rigge bøylene frem og tilbake og etterstram med fingrene. Da kan man ikke klare å knuse glasset. For å knuse glasset må man strekke og deformere festebøylene. Det skjer kun om man strammer mye mer enn manualen tilsier. Noe man ikke klarer med fingrene.
Hvem vil kjøre med takstativ hele vinteren (eller hele året)?. Det tar 5 minutter å sette på (når man har gjort det en gang), og enda kortere tid å demontere.

Mikrotips for nytt takstativ er å skru mutter ned på gjengene før det settes på taket slik at gjengene blir "renset".. Mitt var treg på gjengene pga coating eller urenheter i gjengepartiet så jeg måtte bruke umbrakoen for å stramme ennå den ikka var i kontakt med "taket". Var såpass redd for tak at jeg kjøpte en rimelig momentnøkkel som jeg brukte for å stramme..

Ang takstativet så kommer jeg nok til å kjøre med det igjennom hele vinteren så lenge jeg får fikset vindstøyen fra lasteholderne. Takstativet brukes til ski et par ganger i uken og jeg gidder ikke å bruke noe tid på å skru dette av og på. Blir tatt av etter siste skitur på påskefjellet tenker jeg.

Slarre40

Man må vel aldri ta ut innmaten i stativet? Er vel bare å grease de opp med litt silikonspray og dytte på T-skruene.
Men ja, Thule Extender uten oppbygde føtter er en tapt sak. Det har jeg prøvd og droppet.
Fineste rack for ski er Whispbar WB300. Den kan også festes med klemmer rundt stativet :-)

Selv lar jeg takstativet stå på så mye som mulig. Skistativ eller skiboks HELE vinteren, og ganske ofte takboks på ferietur.
Trondheim

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA