Ladeplate lader sakte

Startet av Brumlebass, mandag 10. januar 2022, klokken 09:46

« forrige - neste »

Brumlebass

Hadde besøk av mobil SC og fikk etterinstallert USB-C i midtkonsollet og koblet til ladeplataten på fredag. Var på langtur i helga og testet ladinga. Merket at ladeplaten nesten ikke lader telefonen, mens USB-C ser ut til å lade helt normalt. Testet med 2 helt like iPhone 8 telefoner. Koblet 1 til USB-C og la den andre på plata. Etter ca 1 time var telefonen koblet til USB-C ladet opp med ca 35%, mens telefonen på plata hadde ladet opp med knapt 10%. La også merke til at telefonen på plata liksom våkna til liv flere ganger under ladinga, akkurat som om den ble lagt nedpå plata på nytt. Dette skjedde ikke med telefonen på USB-C koblinga.
Er dette normalt, skal ladeplata være så langsom? Telefonene var forresten tatt ut av alle omslag.

Handyman

Sliter med samme problem, har også iPhone 8. Har ikke sjekket med andre telefoner.
Jeg hadde en uoriginal (eBay) ladeplate i TM3 og den fungerte uten problemer med samme telefon og det samme tynne gummidekselet.  Synd at original Tesla ikke fungerer bedre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

casall

Mener at ladeplaten skal støtte opp til 15W, men Iphone 8 støtter nok i nærhetne av denne hastigheten via Qi lading, selvom 10% på 1 time hørtes noe sakte ut..

tjommi

Sjekket kjapt på min nå. Tlf har 70% batteri, forventet 100% om 54 minutter (Samsung Galaxy S20 Ultra), dette med deksel på tlf. Har ikke hatt problemer med dette på min bil.
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

Handyman

Sitat fra: casall på mandag 10. januar 2022, klokken 09:52
Mener at ladeplaten skal støtte opp til 15W, men Iphone 8 støtter nok i nærhetne av denne hastigheten via Qi lading, selvom 10% på 1 time hørtes noe sakte ut..
Jeg har opplevd at telefonen neste ikke har ladet noe i løpet av en totimers tur. Av og til starter og stopper lading hele tiden. Så det er helt klart noen utfordringer mot noen telefoner.

Stjerneglis

Min iphone XR er av og på hele tiden på ladeplata i TMY. Jeg trodde det skyldtes bilen, men opplevde det samme i vår Hyundai Kona.

Mener denne oppførselen begynte etter siste IOS oppdatering på iphonen siden trådløst lading har fungert OK i Konaen i siden 2019.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Autowinder

Enkelte telefoner er følsomme på hvor godt den interne trådløsspolen treffer tilsvarende spolesirkel på ladeplaten. Er telefonen en mindre type kan det påvirke hvor godt den treffer og lader. Min iPhone lader raskt med originalt «skinnetui» på, og den fyller hele det ene rommet.

Edit: Forsøk å legge noe i underkant av telefonen og se om det hjelper på ladehastigheten.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på mandag 10. januar 2022, klokken 10:18
Enkelte telefoner er følsomme på hvor godt den interne trådløsspolen treffer tilsvarende spolesirkel på ladeplaten. Er telefonen en mindre type kan det påvirke hvor godt den treffer og lader. Min iPhone lader raskt med originalt «skinnetui» på, og den fyller hele det ene rommet.

Edit: Forsøk å legge noe i underkant av telefonen og se om det hjelper på ladehastigheten.
Dette er forsøkt uten skikkelig hell. Minn påstand er at det heller er ladeplata, og ikke telefonen som er problemet, i og med at den uoriginale plate jeg hadde i TM3 ladet stabilt og fort på en mengde forskjellige telefoner.

geear

Jeg har iPhone 11 med deksel, den lader helt normalt og får aldri meldinger om at den går inn og ut, mens madammen sin iPhone 8 har akkurat samme problem som beskrives over her, inn og ut hele tiden og ladenivået øker knapt. Akkurat det samme om vi bytter plass på de to telefonene, eller en lader alene. Har prøvd med og uten deksel på madammen sin (originalt Apple skinnetui), og har også prøvd å flytte den litt opp og ned i plata, og legge den med toppen både opp og ned, og får samme utslag. Virker som at iPhone 8 er en dårlig match her. Var vel også første iPhonen som støttet Qi-lading.

Handyman

Sitat fra: geear på mandag 10. januar 2022, klokken 11:19
Jeg har iPhone 11 med deksel, den lader helt normalt og får aldri meldinger om at den går inn og ut, mens madammen sin iPhone 8 har akkurat samme problem som beskrives over her, inn og ut hele tiden og ladenivået øker knapt. Akkurat det samme om vi bytter plass på de to telefonene, eller en lader alene. Har prøvd med og uten deksel på madammen sin (originalt Apple skinnetui), og har også prøvd å flytte den litt opp og ned i plata, og legge den med toppen både opp og ned, og får samme utslag. Virker som at iPhone 8 er en dårlig match her. Var vel også første iPhonen som støttet Qi-lading.
Høres veldig kjent ut. Min iPhone 8 lader derimot uten problemer på andre trådløse ladere.

Brumlebass

Sitat
Høres veldig kjent ut. Min iPhone 8 lader derimot uten problemer på andre trådløse ladere.
Min Belkin ladeplate på jobben fungerer også helt fint på min iPhone8 og lader mye fortere enn plata i bilen.

geear

Madammen sin iPhone 8 lader også på andre ladeplater, men altså ikke i bilen. Har bare tenkt det er en dårlig kombo og at det ikke er noe en får gjort noe med, hun får bruke kabel om hun må ha raskt strøm, og heller få seg en ny telefon etterhvert. Skal sies at hun omtrent bare er i bilen på søndagsturer og ferier.

Ropepåelgen

Sitat fra: Brumlebass på mandag 10. januar 2022, klokken 09:46
Hadde besøk av mobil SC og fikk etterinstallert USB-C i midtkonsollet og koblet til ladeplataten på fredag. Var på langtur i helga og testet ladinga. Merket at ladeplaten nesten ikke lader telefonen, mens USB-C ser ut til å lade helt normalt. Testet med 2 helt like iPhone 8 telefoner. Koblet 1 til USB-C og la den andre på plata. Etter ca 1 time var telefonen koblet til USB-C ladet opp med ca 35%, mens telefonen på plata hadde ladet opp med knapt 10%. La også merke til at telefonen på plata liksom våkna til liv flere ganger under ladinga, akkurat som om den ble lagt nedpå plata på nytt. Dette skjedde ikke med telefonen på USB-C koblinga.
Er dette normalt, skal ladeplata være så langsom? Telefonene var forresten tatt ut av alle omslag.

Er dette gjort i Oslo-området, evt K100?

jlan

Min Samsung telefon oppgir "Fast wireless charging" i bilen. Den lader da med ca. 950 mA (inkludert forbruk). Pussing nok lader den nesten like fort på en oppladbar ladeplate, men da står det bare "Wireless charging". Med kabel og hurtiglader ca. 2500 mA.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Brumlebass

Sitat fra: Ropepåelgen på mandag 10. januar 2022, klokken 16:20
Sitat fra: Brumlebass på mandag 10. januar 2022, klokken 09:46

Er dette gjort i Oslo-området, evt K100?
Dette ble gjort i Kongsberg, fikk besøk fra Drammen SC. Bestilte time gjennom appen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA