Justering av lyd fra HK

Startet av LMOR, søn 09. jan 2022, kl. 08:28

« forrige - neste »

LMOR

Hadde bestilt B&W, men byttet til HK for å få bilen raskere. Skulle gjerne hatt B&W sin True Sound, men det er begrenset hvor mye detaljer i lyden jeg får med meg når jeg kjører, så HK er egentlig godt nok for meg i bilen, og mye billigere.

MEN, det er likevel verd å få mest mulig ut av HK anlegget, og standardinnstillingene er ikke True Sound som jeg gjerne vil ha, da HK har justert lyden slik de fleste synes det høres best ut, noe som betyr at detaljene over 1k drukner litt. Det er også en dip rundt 130hz som en finner på flere BMWer med HK og som visstnok skyldes mellomtone elementene i dørene som ikke klarer å formidle godt nok i det området.

Har noen funnet favorittinnstillingene sine?

Jeg tenker å eksperimentere og måle meg frem til en flatere kurve, men sparer litt tid hvis noe har gjort det allerede.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

RJK

Skal ikke nekte for at BMW har falt for fristelsen å legge på en EQ-profil som er mer egnet for å tilfredsstille massene, enn å tilfredsstille lydentusiaster.

Dog, i fart, er det sannsynlig at du egentlig merker forskjell? Og med den testingen som de har mulighet til å gjøre, kan det hende at BMW sine innstillinger faktisk er mer riktig i fart, som er der man faktisk opplever lyden oftest?

Kanskje bør man ha 2 oppsett, ett for kjøring i fart (BMW sin profil(?)), og ett for når man står stille over litt tid? Dette gir kanskje ikke så mye logikk på en ice-bil der man i begrenset grad står stille uten motoren i gang, da det tømmer 12V-batteriet, som på en elbil der man kan ha bilen "igang" men bruker av det store fremdriftsbatteriet i stedet (eller av ladestrømmen.

Bare for å avklare, dette er ikke kritikk mot innlegget ditt, men bare noen betraktninger som kan være verdt å vurdere. Jeg er selv lyd-entusiast, selv om jeg er langt fra "hard core", da lommeboka mi ikke tillater meg å være for kritisk. Og fordi jeg ikke kjører stille nok bil til at lydperfeksjon i bilen er avgjørende eller noe jeg jager etter.

I bilen så er jeg langt mer tilbøyelig til å akseptere "godt nok", og spesielt siden jeg ikke kjører så ofte, selv om det fort blir noen mil når jeg tar meg en tur ut med bilen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

LMOR

Enig med deg i det meste her, men målingene over er gjort med en referansemikrofon og måler både frekvens og impulsrespons.
Har målt mange anlegg i stuer og i biler, og det er mulig å se det en hører
forskjell på. Jeg tror anlegger automatisk endrer lyden ift fart, men mulig 2 innstillinger hadde vært lurt. Får prøve det.
Jeg har alltid stolt på at 0-justering er best frem til jeg leste om bevisste forskjeller mellom B&W og HK.
Gjorde da justeringer i i3en med HK som har samme kurveform som iX. Og det ble bedre der.
Men jeg gjør dette mest for gøy.

RJK

Sitat fra: LMOR på søn 09. jan 2022, kl. 16:12
Enig med deg i det meste her, men målingene over er gjort med en referansemikrofon og måler både frekvens og impulsrespons.
Har målt mange anlegg i stuer og i biler, og det er mulig å se det en hører
forskjell på. Jeg tror anlegger automatisk endrer lyden ift fart, men mulig 2 innstillinger hadde vært lurt. Får prøve det.
Jeg har alltid stolt på at 0-justering er best frem til jeg leste om bevisste forskjeller mellom B&W og HK.
Gjorde da justeringer i i3en med HK som har samme kurveform som iX. Og det ble bedre der.
Men jeg gjør dette mest for gøy.
Klar over at man med måleinstrumenter langt lettere avdekker "feil" og uheldige utslag, og lettere kan justere for dette. Og helt klart at produsentene legger sine preferanser inn i lydbildet. Det er derfor man må matche høyttalere og forsterker/receiver for å finne det som man selv synes fungerer best sammen.

Nøytral lys anser jeg som en god drøm, men vi alle har noe vi liker bedre enn annet, og det som virker som "perfekt" for meg f.eks. kan av andre oppfattes som helt feil justert. Og selv med "perfekt matchet utstyr", så har man sikkert noen endringer man gjør, rett og slett fordi det føles og høres riktigst ut.

Og så har man selvsagt problemet med hørsels"skader"/problemer som kommer med alderen, enten det generelt er elde, eller at man bevist eller ubevist har "føkket" det til, og skadet hørselen sin for livet. Det man oppfatter av lyd som 20-åring og som 50-åring, er sannsynligvis ikke det samme.

Som sagt, jeg er ikke hard-core, og måler ikke selv med instrumenter og mikrofon. Har justert anlegget mitt hjemme etter automatikken i receiveren min og med medfølgende mikrofon, og så justert basert på hva jeg selv synes er best, om jeg ikke har vært helt fornøyd.

Dog, jeg vet med meg selv at mye av eget utstyr hadde forsvunnet fort ut døra om lottopremien hadde dukket opp, for jeg har noen tanker, drømmer og ikke minst "ønsker" om utstyr jeg vil ha om jeg får råd til det. Ikke fordi det jeg har nå er dårlig på noe som helst måte, men fordi jeg vet det finnes utstyr som er bedre, men koster mer enn en god slant mere enn jeg klarer å bruke på meg selv, og samtidig beholder ro i sjela (og nervene ikke minst). Hehehe!

Spent på hva du finner ut med to oppsett, om det har noe for seg, eller om det er/var unødvendig styr (og i tilfelle, så beklager å ha påført deg merarbeid... ;) ).

:+1:
Bosted Oslo

LMOR

Det kan nesten ikke brukes for mye tid på en evig søken etter den beste lyden.
Hjemme har jeg brukt mye tid og penger på lyd, og nå kommer jeg ikke videre uten å bruke like mye som en ny iX..
Opp til der jeg er nå har det vært lett å høre forskjell, men tror ikke det er så lett å høre forskjellen videre oppover. Kanskje mest fordi innspillingene ikke er gode nok. Hjelper ikke med hiRes lyd hvis innspillingen ikke er god nok.
Vi får se om jeg både kan måle og høre forbedring

daktari

Jeg har latt bassen stå i null og forsøkt å heve mellomtonen litt, dratt diskanten ørlite ned. Skrudd H/K surround til minimum men ikke av. Ikke helt fornøyd med mellomtonen enda - må jobbes med. Skal forsøke å laste opp bilde av EQ-settings.
0-innstilling er veldig bassrik - litt mye kanskje.
PS bruker den innebygde Spotify-appen men aner ikke hvilken kvalitet den henter lyden med....
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på søn 09. jan 2022, kl. 19:52
Jeg har latt bassen stå i null og forsøkt å heve mellomtonen litt, dratt diskanten ørlite ned. Skrudd H/K surround til minimum men ikke av. Ikke helt fornøyd med mellomtonen enda - må jobbes med. Skal forsøke å laste opp bilde av EQ-settings.
PS bruker den innebygde Spotify-appen men aner ikke hvilken kvalitet den henter lyden med....
Spotify har du mulighet til å gå inn på innstillinger for å avgjøre hva du får av kvalitet. Den er i utgangspunktet var på signalkvalitet, samtidig som det over mobilt bredbånd er en kostnadsside her.

Så tipper, om du ikke har justert eller fjernet hake for valget "auto adjust", at du som oftest får det de definerer som "Medium" kvalitet, altså 96 Kb på avspillingen din, men med fare for å havne ned på 24 Kb.

Om du går inn på innstillinger, har du mulighet til å øke til "High" som gir 160 Kb på non-premium, og med premium-abonnementet mulighet for å velge "High" som gir 320 Kb. Ellers er det vel ventet at Spotify Hifi vil bli tilgjengelig snart...

PS! Web-player gir deg ikke mulighet til å endre kvalitetsinnstillingene.

https://www.digi.no/artikler/snart-far-spotify-bedre-lydkvalitet/507107

https://support.spotify.com/no-nb/article/audio-quality/
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på søn 09. jan 2022, kl. 20:13
Spotify har du mulighet til å gå inn på innstillinger for å avgjøre hva du får av kvalitet. Den er i utgangspunktet var på signalkvalitet, samtidig som det over mobilt bredbånd er en kostnadsside her.

Så tipper, om du ikke har justert eller fjernet hake for valget "auto adjust", at du som oftest får det de definerer som "Medium" kvalitet, altså 96 Kb på avspillingen din, men med fare for å havne ned på 24 Kb.

Om du går inn på innstillinger, har du mulighet til å øke til "High" som gir 160 Kb på non-premium, og med premium-abonnementet mulighet for å velge "High" som gir 320 Kb. Ellers er det vel ventet at Spotify Hifi vil bli tilgjengelig snart...

Jeg har satt på High på telefon-appen, men iX har en native Spotify-app. Har ikke sett noen innstillinger der? Men har heller ikke sett etter dem...
Mine I-Pace videoer

RJK

Sitat fra: daktari på søn 09. jan 2022, kl. 20:16
Sitat fra: RJK på søn 09. jan 2022, kl. 20:13

Jeg har satt på High på telefon-appen, men iX har en native Spotify-app. Har ikke sett noen innstillinger der? Men har heller ikke sett etter dem...
Er det "native app", så burde det finnes, men frykter for at det egentlig er en "embedded app", og da er det rett og slett Spotify Web Player, og ingen innstillingsmuligheter. Men her må du nesten bare sjekke med brukermanualen, eller sjekke med support hos BMW eller direkte hos Spotify.
Bosted Oslo

daktari

Her er min EQ. Ser jeg har skrudd bass ned et knepp. På lavt volum skal nok den et knepp opp for litt mer fylde.

Tror det er en embedded app av Spotify.
Mine I-Pace videoer

LMOR

Takk. Håper å få tid til å lytte og måle i løpet av uken.
Men for meg ser dine innstillinger ut til å forsterke kurven som allerede er der.
Leste en del i andre tråder i utlandet om HK med equalizer i andre BMWer.
En må skru opp 100 og ned 200 eller motsatt, for å bli kvitt dippen på 130.
Jeg skal definitivt heve hele diskantområdet for å få noe som ligner en diamant/beryllium kurve.
Kan skrive inn forslag til spor for å høre forskjellen.

daktari

Får gjøre et nytt forsøk, det står frekvensområde pr stolpe når man justerer.
Mine I-Pace videoer

LMOR

Første forsøk ble ganske bra. Blir best uten L7.
Har ikke fått bort dippen på 130, så jeg må nok justere litt til, tenker 4 knepp til opp på 200 og 2 mer opp på neste gjør susen.
Da senker jeg alle slik at den over 200 blir nullpunktet.
Jeg kommer til å kjøre med dette, som er ganske mye mer True Sound enn default.
Jeg er nå veldig fornøyd med å ha spart pengene da dette er mer enn bra nok for meg på tur.
Sjekket lyden under kjøring, og det er denne instillingen som justeres, ble ikke ødelagt i fart.

daktari

Mine I-Pace videoer

Jalla

Sitat fra: LMOR
Første forsøk ble ganske bra. Blir best uten L7.
Har ikke fått bort dippen på 130, så jeg må nok justere litt til, tenker 4 knepp til opp på 200 og 2 mer opp på neste gjør susen.
Da senker jeg alle slik at den over 200 blir nullpunktet.
Jeg kommer til å kjøre med dette, som er ganske mye mer True Sound enn default.
Jeg er nå veldig fornøyd med å ha spart pengene da dette er mer enn bra nok for meg på tur.
Sjekket lyden under kjøring, og det er denne instillingen som justeres, ble ikke ødelagt i fart.
Interessant - hva er det du måler med i bilen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA