Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er spec på MIC Y som leveres til Norge i disse dager?

Startet av MeatInThePot, fredag 07. januar 2022, klokken 09:01

« forrige - neste »

ethoring

Fikk SMS fra Tesla:
Rekkevidden på din Model Y har blitt oppgradert til 533 km (...) (WLTP - dette er tall med 20" induction hjul)

Jeg spurte om den også har Ryzen prosessor og fikk følgende svar:

:: "Med oppdateringen av rekkevidden, inkluderes også blant annet AMD Ryzen prosessor"

Andre ting som visstnok skal være med på 2022-utgaven er 12V Li-ion batteri, bedre støyisolert bakrute, mm.

Stig85

Får man med disse nevnte endringene og økt nyttelast så snakker man!
2018 Nissan Leaf Tekna | 2022 Tesla Model Y LR - i bestilling

Radial

Spent på om denne nyttelasta er mulig å jekke opp på "gamle" Y også - om ikke gjennom søknad til BT.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

electrip


Radial

Ganske sikker på det stod Sanyou eller noe på skivene jeg har.
At de regelrett bare "legger til" økt vekt i ny godkjenning er jo bare bra i såfall. Viser at det ikke er tekniske forskjeller, bare en vurdering om at det er greit.

Hele TMY trenger disse kiloene for å kunne ha 7seter uansett
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Sandvika

Ja, i bruktmarkedet så ville jeg neppe kjøpt en SP. De som bruker 150k ekstra på det siste 1.5 sekundet på 0-100 er nok mer tilbøyelig til å faktisk bruke bilene mer "aktivt" som det ofte kalles  :)
Når det gjelder Y så tror jeg ikke det er sammenlignbart. Model Y blir ikke noe sportsbil. Prisforskjellen er begrenset, og mesteparten kan tilskrives kulere hjul. Tipper den kommer til å utvikle seg ganske likt som LR i bruktmarkedet.

Lucifer-

Sitat fra: electrip på onsdag 19. januar 2022, klokken 19:33
Kan se ut som om økt nyttelast er forbundet med nye bremser/bremseskiver som kommer på biler levert i 2022?

https://tff-forum.de/t/model-3-model-y-technische-veraenderungen-techn-details/100784/1179

Det står jo ingenting der om at det er nye eller eksisterende bremser, så da vil jeg kanskje anta det er eksisterende. Ville jo vært naturlig å nevne det der om det var noe nytt som gjorde det.

Nyttelasten er det eneste som gjør at jeg angrer bittelitt på at jeg bestilte når jeg gjorde. Resten av endringene er kjekke, men ikke avgjørende. Håper det lar seg løse på eksisterende biler dersom det ikke er noen fysiske endringer på bilen.

Electrocution

Fikk muntlig beskjed om at model Y levert fremover også vil ha varme i nedre del av frontrute, i tillegg til det som allerede er nevnt her.

Lucifer-

Hadde absolutt vært å foretrekke, men det skal være ganske spesielt vær for at det er noe stort problem. Bilen har klart å holde de varme i ned mot -5, og det er sjelden det er nedbør slik at det er behov for vindusviskere når det er kaldere enn det. Men ja, jeg har opplevd å ha rene, fine viskere når jeg har startet kjøreturen, for at de så har fryst til.

Handyman

Sitat fra: Lucifer- på onsdag 19. januar 2022, klokken 21:42
Hadde absolutt vært å foretrekke, men det skal være ganske spesielt vær for at det er noe stort problem. Bilen har klart å holde de varme i ned mot -5, og det er sjelden det er nedbør slik at det er behov for vindusviskere når det er kaldere enn det. Men ja, jeg har opplevd å ha rene, fine viskere når jeg har startet kjøreturen, for at de så har fryst til.
Den varmen er nok kun for å løsne fastfryste viskere før man kjører. Slik varme har ingen funksjon når været er slik at viskerne iser ned.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Sitat fra: Radial på onsdag 19. januar 2022, klokken 19:19
Spent på om denne nyttelasta er mulig å jekke opp på "gamle" Y også - om ikke gjennom søknad til BT.

Har følelsen av at den eneste måten å få økt nyttelasten på 2021 TMY er å samle mange eiere til en felles henvendelse om en korrigering til Tesla. Men når vi kan regne med at kun en liten andel av disse er på forumet her, så er muligheten til å samle mange nok liten.
Videre er et nytt vognkort én ting og i tillegg er det kanskje behov for nytt oppdatert klebemerke på B-stolpen på førersiden for være compliant. Det er også mulig at et (nytt) retroaktivt oppdatert vognkort ikke gratis fra Statens V. sin side og da er neppe Tesla i Norge oppe på barrikadene for å ta denne regninga sånn uten videre. My 50 cents of thoughts.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

glx-rider

Ser på FB at mottakere av nye Model Y i USA nå melder om at USB-portene i midtkonsoll er "charge only", altså ikke kan overføre data/kobles spillkontroller til osv.

Antar at dette har å gjøre med chipmangel og at mange ikke fikk USB-porter i det hele tatt, så de dermed har valgt en enklere løsning der.

Spent på om dette også vil gjelde de nye leveransene for MiC og MiB.

electrip

Står i oppdatert manual at "To ekstra USB-porter er plassert på baksiden av midtkonsollen (på kjøretøy produsert siden ca. juni 2020, er disse portene USB-C). Disse portene lader USB-tilkoblede enheter, men kommuniserer ikke med kjøretøyet.". Så antakelig tilsvarende som USA

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-7F07443D-5107-4A5A-A9F1-E02FF14E4A9A.html

glx-rider

Sitat fra: electrip på torsdag 20. januar 2022, klokken 13:54
Står i oppdatert manual at "To ekstra USB-porter er plassert på baksiden av midtkonsollen (på kjøretøy produsert siden ca. juni 2020, er disse portene USB-C). Disse portene lader USB-tilkoblede enheter, men kommuniserer ikke med kjøretøyet.". Så antakelig tilsvarende som USA

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-7F07443D-5107-4A5A-A9F1-E02FF14E4A9A.html

Bra funnet frem! Ser også ut som manualen ikke er helt enig med seg selv - jeg har f.eks USB-C og kan fint kommunisere, men fant dette litt høyere opp:

"For noen biler som er produsert etter ca. 1. november 2021, kan det være at USB-portene i midtkonsollene bare støtter lading av enheter. Bruk USB-porten i hanskerommet for alle andre funksjoner."

YesThatsMe

Jeg ringte Tesla Drammen for ca. 2 uker siden, da visste de ingenting. Tvert i mot, jeg fikk et inntryk om at denne batchen blir en miks av ''gamle'' biler og oppdaterte.

Fint om folk deler bekreftelser fra Tesla på oppdateringene som kommer for biler med utlevering i Q1. Venter egentlig på Berlin utgave, men den økte rekkevidden på 565 er mer enn nok for min del. Ønsker jo selvsagt å få med meg Ryzen chip og doble bakruter bak. Festekroker i lasterommet og hattehylle er en bonus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA