Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på 12v batteri

Startet av Contango, tirsdag 04. januar 2022, klokken 20:44

« forrige - neste »

espenri

Kjapp kommentar til siste taler. Jeg hadde også feil med samme symptomer som deg, i tillegg til batteribytte ble det også foretatt utbedringer av 12v ledningsnettet da det var en kjent feil som kunne forårsake tapping av batteriet i ledningsnettet. Etter det har jeg ikke hatt denne feilen igjen (hadde den 2 ganger på et par mnd i 2021).

Så om noen andre har samme problem vil jeg anbefale å sende den inn til verksted for å fikse feilen og ikke bare symptomet.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ingeniøren

#46
Mener å ha lest på det engelske forumet om en som hadde et liknende problem. Der var det programvare som måtte fikses - fikk hjelp av en oppsøkende service kar med PC. Ikke umulig at når sånt skjer så må man inn å resett/restarte etc. diverse enheter i systemet ?

Målte på min for litt siden, etter at bilen hadde stått en stund, og da vare spenning på det lille batteriet 14.4 V mao lades, men det store var på 12.5 V mao lades ikke, så jeg tror nok det lille og får strøm fra hoved batteriet og om det ikke lades når bilen lades. Hadde ladet hovedbatteriet noen timer på natta, men var frakoblet når jeg målte.

Du har vel vært på det engelske forumet du og - mener å kjenne igjen saken  :)

Edit: Bilen har stått noen dager uten lading og ser at Aux batteri stadig skifter meller 13.5V og 15.5V i hht Wattcat som rapporterer litt høy spenning (+1V ?), så det lades av hoved batteri hos meg. Som rep handboken sier inkluderer nok prisen på skifte av batteri en hel del software mekking som tar tid. Siste jeg hadde service bestilte jeg en oppdatering av software og da trengte de bilen kl 07 og beregnet at det kunne ta hele dagen, og de trengte rundt 5 timer og 3 forsøk på å få oppdateringen igjennom...

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE


Barfot

#48
Vi hadde nylig full stopp på vår 2020 Nordic (den var vel egentlig klargjort oktober 2019, men registrert 2020).

Ble tatt på bergningsbil til Sandven og begge 12 volts batteriene ble byttet, samt 4 oppgraderinger på software som måtte gjøres på verksted. Husker ikke hva de oppgraderte, men var noe som ikke kunne taes over nettet.
Bilen var så død at den tildels startet ved booster tilkoblet, men når denne ble tatt av, døde bilen.
Med booster kunne jeg rygge ned en liten bakke og klarte knapt å stoppe når bremsene knapt virket og var ingen
drift framover, så måtte vinsje den opp på bergningsbilen :-)

For noen måneder siden stod bilen stille i 4-5 dager og bilen var død da vi skulle bruke den, men da hjalp det med booster og lading av batteri.

Tellus

I dag fikk jeg meldingen «Hybridbattteri feil» for første gang. Har tidligere har bilen inn formå fikse et 12v ladeproblem. Fikk da nytt batteri samt programvareoppdateringer. Dette ble gjort for drøyt et år siden. Leser lengre opp i tråden at dagens feilmelding kan skyldes lav spenning på det andre 12v batteriet (aux batteriet) og at det kan skyldes at dette kun lades på lengre turer. Tror jeg skal ta en times kjøretur og håper at dette fikser problemet kortsiktig i hver fall, men sannsynligvis bør kanskje batteriet skiftes. Har snart kjørt 100K så jeg har meldt fra til forhandler.

aviocat

IPSM starter ladning av 12V batterier ved under 12,2V uansett om bilen kjøres eller ikke.
Under forutsetting at det ikke er noen feil og 400V batteri er ladet.
I-Pace SE solgt
BMW iX1

LittleHammer

#51
Ser at mange får problemet ved mye småkjøring.

Vel, vi fikk problemet (hybridbatteri) nå etter julen. I julen var det mye langkjøring, og lite småkjøring. I tillegg ladet vi jo bilen mye. Forstår ikke helt dette. Verkstedet sier at det ikke er så farlig så lenge feilmeldingen blir borte. Bør jeg ringe verkstedet igjen og mase om utbedringer? Begynner å bli luta lei alle disse garantifiksene. Må ha vært inne 8-10 ganger for forskjellig småplukk de fire årene vi har eid bilen.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

oleie

Hei!
Henger meg på her! "Ny" 2019 SE, kjøpt i Oslo 1 mnd siden, opprinnelig solgt av Motorpool Billingstad. Nå, på første langtur, på fjellet med gode 220v oppladinger, men kanskje lite kjøring, og -20 blå...fikk vi "Bremsekraft svekket" beskjeden. Kjørte tilbake til Krsand, og feilen ble borte. Skremt av div forummeldinger UK/N bestilte vi time på lokal Jag verksted, hvor bilen står nå.Godt vi komfrem, for nå vil den ikke starte!! Kona (som eier bilen) har ringt Motorpool som er helt imperativ på at batterier må byttes, og bakenforliggende feil fixes, ikke bare symptomretting (bytte det lille batteriet). Vi kjører gjerne til Oslo vi, men har noen noe tips på hva vi kan "inn-selge" for å få lokal Jag til å gjøre fix-up?

chargedup

Dersom bilen ikke starter blir den fraktet til nærmeste Jaguar verksted hvis man ringer Jaguar assistanse. De byttet batteri for meg (om det var det lille eller det store eller begge, vet jeg ikke) og oppdaterte bilen. I mitt tilfelle ble det Jaguar Fredrikstad som var nærmeste verksted og utførte reparasjonen, selv om jeg bor i Oslo (og bilen var ny i Oslo). Dersom du fortsatt har garanti vil ditt lokale verksted bytte det som trengs.

Dersom man skal ha mer enn det vanlig garanti dekker for sikkerhets skyld, må man nok tilbake til selgeren i Oslo med bilen. Jeg vil tro at det lille batteriet er ødelagt som hos "alle" andre med samme feil, dvs at batteriet har vært for lavt ladet flere ganger eller rett og slett utslitt, ikke at det er noe annet feil med bilen, men det er kun antakelser.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ingeniøren

Følger litt med på engelske I-pace fora da det skjer mye mer der og 12V feil er ganske dominerende. Tror Jaguar hadde vært tjent med å kalle inn bilene etter noen år og bytte 12V batteriene og oppdater software slik at de ikke dør. Slik det er nå får du kun oppdatert software om noe er feil, men feil på 12V lading finner du ikke ut av før det er for seint....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

#55
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 02. mars 2023, klokken 17:36
Følger litt med på engelske I-pace fora da det skjer mye mer der og 12V feil er ganske dominerende. Tror Jaguar hadde vært tjent med å kalle inn bilene etter noen år og bytte 12V batteriene og oppdater software slik at de ikke dør. Slik det er nå får du kun oppdatert software om noe er feil, men feil på 12V lading finner du ikke ut av før det er for seint....
Helt enig, de har sikkert regnet på det og funnet ut at feilraten er såpass lav at det er mest økonomisk slik det er nå men omdømmemessig så burde de vært proaktive.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

oleie

...varsel-litt negativ kommentar-varsel...
Takk for svar! Følger en FB konto, hvor dette drøftes inngående, Mange løser dette med en ETEC hurtigtilkobling på begge 12V batteri, og diverse Petter Smart løsninger for å få tilgang til koblingen,og man fyller på batteriene ila året.
Det som uroer mer er fler beskrivelser på kollisjon pga bremsesvikt. Hvordan kan JAG levere/ha kjørende biler med så katastrofal feil, når man VET om feilen (og løsningen; bytte BOX-PWR-DIS, en slags transformator som lader begge 12V fra 400V, samt bytte begge batteriene,samt nødvendig SW oppdatering).
Holder dette "VG-testen"?
For oss endte det med at de byttet det lille 12V batteriet, men på vei hjem fikk vi gul lampe på ABS, rød lampe på bremsefeil og gul lampe på ESP...bilen står ennå på verksted, totalt 5 dager nå...
Vurderer sterkt å gå tilbake til MB og Volvo, ikke fordi det ikke forekommer feil, men fordi de ikke lar livsfarlige biler kjøre omkring.

Maxwell_400

Sitat fra: oleie på lørdag 04. mars 2023, klokken 19:47
...varsel-litt negativ kommentar-varsel...
Takk for svar! Følger en FB konto, hvor dette drøftes inngående, Mange løser dette med en ETEC hurtigtilkobling på begge 12V batteri, og diverse Petter Smart løsninger for å få tilgang til koblingen,og man fyller på batteriene ila året.
det skal være unødvendig, bilen våkner opp og lader batteriene (såfremt de er i orden ellers) før de når et kritisk nivå.
Sitat
Det som uroer mer er fler beskrivelser på kollisjon pga bremsesvikt. Hvordan kan JAG levere/ha kjørende biler med så katastrofal feil, når man VET om feilen (og løsningen; bytte BOX-PWR-DIS, en slags transformator som lader begge 12V fra 400V, samt bytte begge batteriene,samt nødvendig SW oppdatering).
Det er en DC-DC omvandler som står foran BOX-PWR-DIS som tar ned spenningen fra 400volt til 12 volt, men som du skriver har det visstnok vært tull med BOX-PWR-DIS.

Sitat
Holder dette "VG-testen"?
For oss endte det med at de byttet det lille 12V batteriet, men på vei hjem fikk vi gul lampe på ABS, rød lampe på bremsefeil og gul lampe på ESP...bilen står ennå på verksted, totalt 5 dager nå...
Vurderer sterkt å gå tilbake til MB og Volvo, ikke fordi det ikke forekommer feil, men fordi de ikke lar livsfarlige biler kjøre omkring.
Føler meg trygg i min I-Pace, null problemer etter 50000km men bremsefeil pga. det lille 12 volts batteriet er uakseptabelt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

Bremsefeilen er vel at du mister bremse assistenten.  Trykker du hardt nok har du fortsatt bremser...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Contango

Salget av nye iPace er for alle praktiske formål over i Norge, og eierne kommer til å ha biler som blir mer og mer nisjeprodukter. Dette vil forsterke seg når Jaguar kommer med nye modeller. Det ville vært best om det var et fellesskap gjennom en klubb der kompetansen rundt de tekniske utfordringene ble ivaretatt mer systematisk enn her eller på FB, samt at en klubb i noe større grad kunne kommunisere med tyngde overfor Jaguar. Det finnes en Norsk Jaguar Klubb. Noen hensikt å prøve å skape et miljø for bilen der?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA