Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Feil på 12v batteri

Startet av Contango, tirsdag 04. januar 2022, klokken 20:44

« forrige - neste »

Maxwell_400

Sitat fra: Contango på torsdag 06. januar 2022, klokken 10:05
Maxwell, det ser ut for meg som om Jaguar tidligere leverte bilene med ett vanlig bilbatteri (det store) og ett AGM batteri (det lille), at de samarbeidet dårlig, og at de senere har byttet det store også til AGM? Muligens er det en fix som gjøres når de eldre bilene streiker? Ref denne tråden som kommer inn på det:
https://www.ipaceforums.co.uk/threads/auxiliary-battery-my21.4293/
AGM eller ikke, begge batteriene lades til samme spenning så det er rart hvis de er forskjellig oppbygd.

Har jobbet litt mot bilbransjen tidligere i forhold til elektronikk og den testingen de utfører er svært nøye og omfattende så skulle i utgangspunktet tro at de vet hva de driver med men noe har ikke helt gått som det skulle når det gjelder 12 volts systemet. Rart at det skal medføre så mye krøll å fjerne dynamoen.

På (eldre) fossil biler fungerte det jo helt fint med sommer regulator på 13.8 volt og vinter regulator 14.4 volt så kunne en velge alt etter hvor kaldt det var der en bodde.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ELefanten

Vi kjøpte en brukt I-Pace (2019) og venter nå å få bilen.  Hvordan kan vi unngå problemer med 12 V batterier?  Trenger bilen noen nye ledninger eller programvare eller er det bare om lykke?  Her i Nord er det ikke så hyggelig å ha bilen stanse på natten i midt av vinteren 20 mil fra hjem...  ::)

Maxwell_400

Sitat fra: ELefanten på tirsdag 18. januar 2022, klokken 12:06
Vi kjøpte en brukt I-Pace (2019) og venter nå å få bilen.  Hvordan kan vi unngå problemer med 12 V batterier?  Trenger bilen noen nye ledninger eller programvare eller er det bare om lykke?  Her i Nord er det ikke så hyggelig å ha bilen stanse på natten i midt av vinteren 20 mil fra hjem...  ::)
Feil følger gjerne en badekar kurve, mye feil på begynnelsen og slutten av levetida så ville jo tro at bilen din er ok, eventuelle feil burde være rettet opp.
For å være føre var så har jeg montert noen bluetooth monitorer på batteriene for å følge med og har en liten batteri-starter under bagasjerommet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JorgenM

Sitat fra: JorgenM på onsdag 05. januar 2022, klokken 19:45
Vår ble sendt til verksted (Jaguar Trondheim) i går etter at vi hadde hatt 'feil på hybridbatteri' 3-4 ganger de siste månedene og nå sist nektet bilen å starte. Dagen etter startet den igjen, men nektet å ta lading.

Har mach-E lånebil og forstår hvorfor den er såpass mye billigere :laugh:
Idag fikk vi feilmelding igjen. 'Hybridbatteri feil'...
På WattCat står det 15.2V på 12V-batteriet.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Contango

Fra en av trådene om iPace fra UK hevder en at 12V batteri #2 (det lille) feeder bremsene, og at bremsefeilene kommer fra feil i dette batteriet. Det var videre skrevet at dette batteriet kun lader når bilen kjører, mens vi vet at det store 12V batteriet også lades ved lading av hovedbatteriet. Jeg bruker OBD, og ser antagelig det samme som du ser i Wattcat, men ingen av oss vet om "Battery" defineres som det store, det lille, eller "begge". Jeg mistenker at vi kun ser tilstanden på det store, og at det er det lille som også skaper problemer.
Forøvrig ser jeg at vår bil har ubehagelig lav spenning etter noen dager med småkjøring uten lading - parkert ute. Muligens drar OBD'en strøm.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorgenM

Nå har vi 'Hybridbatteri feil' hver eneste gang vi starter å kjøre...

Ett av disse 12V-batteriene kan jeg vel lade selv med batterilader? Hvor finner jeg det i såfall?
Tenkte det kunne verdt et forsøk...

Kona vil bare selge bilen nå...  :-1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Du finner de på hver side i motor rommet - et stort til venstre lett synlig og et mindre til høyre litt ned i mellom, sett forfra. Du må vel av med begge sidedeksler for å kommet til. Slik er det på min bil, men har hørt at nyere modeller bare har ett...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Contango

Er nysgjerrig på hva du ser når du lader hvert batteri og om begge ser ut til å være like utladet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Ingeniøren

Greit å måle de først før man går i gang. De er vel på separate kurser, men søren ikke sikker.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Jeg ukependler med i3'n så får ikke gjort noe med konebilen før til helga.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Sitat fra: JorgenM på mandag 07. februar 2022, klokken 18:42
Jeg ukependler med i3'n så får ikke gjort noe med konebilen før til helga.

Fin konebil :-)

Vet ikke om du har tatt av dekslene i bilen. Det midtre er festen med 2 plugger og er lett å ta av.

Sidedekslene er også relativt greie men du må bruke litt kraft og røske opp. Pass dog på i forkant av bilen der deksler går litt innunder frunk boksen og har en leppe i underkant i front så du må lirke dekslet litt bakover og opp for å løsne. Motsatt må du like frontdelen riktig på plass ved boksen, og skyve ned og fremover for å få leppen i underkant i riktig inngrep og så er det bare å presse låsene i inngrep lenger bak. Titt under så du treffer sporet. Du merker godt når det er riktig på plass.

Da det er plast kan det være lurt å ta dette når det ikke er for kaldt. Plast blir sprø i kulda.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

9. feb var siste gang med feilmld og siden har vi ikke sett den så har ikke gjort noe forsøk på lading.
Merkelig greier. Bilen har blitt brukt akkurat som tidligere.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

Artig om du hadde prøvd, men jeg ser at om det fungere skal man ikke røre...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

The saga continues...
Idag presenterte bilen denne sandwichen av feilmeldinger:

- SOS system ikke tilgjengelig
- Feil med hovedlys registrert
- OK å kjøre forsiktig. Begrenset ytelse
- Stopp på en trygg måte. Batterifeil registrert
- Stabilitetkontroll ikke tilgjengelig
- Feil med bremsesystem registrert
+ et par til som ikke er leselige på videoen fra kona.

Bilen kan ikke kjøres, ei heller låses. Kranbil m/leiebil på vei...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA