Type 2 ladekabel går ikke helt inn i kontakt i bilen

Startet av bjorngb, lør 25. des 2021, kl. 21:40

« forrige - neste »

bjorngb

Fikk installert easee lader hjemme for en måned siden. Frem til nå har type 2 - type 2 kabelen som fulgte med i3'en stort sett fått ligge i posen sin. Lading med nevnte kabel har gått greit frem til i går. På kvelden satte jeg i kabel, og syntes den ikke gikk ordentlig inn i kontakten i bilen. Siden det var den første dagen med kaldt vær, og det kunne kjennes ut som is i kontakten, forsøkte jeg med en hårføner for å evt tine opp litt. Kabel gikk litt bedre inn, og Tibber viste at lading var satt på pause. Jeg trodde alt var i orden til vi skulle kjøre i morges. Da var det ikke ladet. Stresset vokste og jeg lurte på om bilen måtte på verksted. Men jeg dro frem ladekladden til schuko og fikk bekreftet at den fungerte - så kontakten i bilen er tilsynelatende ok.

I dag har t2-t2 ladekabelen fått ligge inne i varmen for å være sikker at det ikke er is i pluggen (nå vel være elbileiers versjon av den kjente is i rubben). Nå i kveld forsøkte jeg først med schukolader - den fungerer, så med ladeledningen som har ligget i varmen. Den fikk jeg ikke satt inn i bilen ???

Jeg har lyst inn i pluggen, og kan ikke se noen fremmedlegeme eller bøyde plugger. Er det noen på forumet her som kan tenke hva som evt kan feilsøkes på?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

TB

Is i kabel er lite trolig så lenge kabel ikke har ligget i snøen, eller fuktig når det har fryst. Tolker kabel har ligget ubrukt i bilen?

At kabel ikke "passer" er litt underlig. Enkelte uoriginale kabler må man treffe godt med. Original kabel burde passe  godt.

Se om de to endene av kabel passer i hverandre, slik at det blir en ring.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

bjorngb

Kabel har fungert uten problem i ca 1 måned.

Jeg er ikke sikker de to kontaktene kommer helt til bunns i hverandre. Det er et gap på ca 11mm før toppene av type2 kontaktene er i kontakt.

I bilen er det 1-2mm det mangler før kabelen kommer til bunns i bilens kontakt.

Ps - er det mulighet for å laste opp bilde her, eller må det linkes til bilde som ligger på nett et annet sted?

TB

Trykk på pluss tegnet foran vedlegg og andre alternativer for å legge inn bilde.
Lørenskog

bjorngb

Da tror jeg at det er lagt ved et bilde av kontaktene koblet sammen.

sjokomelk

Type 2 han og hun passer ikke i hverandre. De vil ikke "treffe bunnen", og de er lagd sånn med vilje for at du ikke skal kunne skjøte en Type2-kabel med en annen. Så du kan ikke bruke dette som referanse.
Ratter 2026 Tesla Model Y Performance
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

bjorngb

Da fikk jeg sjekket kabelen i butikken hos @elektrolux selv på en søndag/2 juledag. Den var ikke helt ok. Så nå har jeg ny kabel og fred i ladesjelen  :+1: 

Orbit

Bra service!

Jeg ser fra bildet at du har en kabeltype som har problemer med å koble til diverse ladestasjoner (f.eks. Circontrol - typisk Fortum AC-lading, Viridian etc) pga at pluggen var litt for stor. Jeg fikk byttet min kabel på reklamasjon (har samme årsmodell i3, så tipper vi fikk samme type kabel originalt). Den utgaven som har riktige mekaniske dimensjoner har avrundede hjørner på pluggen (mot lader, grønn sirkel), mens den trøblete har firkantede hjørner (rød sirkel).

Nå hadde vel du problemer på bilsiden? Men det kan jo generelt være at disse kablene ikke hadde toleransene på sin side.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bjorngb

Hadde jeg brukt kabel tidligere hadde jeg nok oppdaget dette før reklamasjonsrett gikk ut i oktober. Med men, nå har jeg fått en kabel som er mye smidigere og 1m lenger som gjør ladingen lettere her hjemme.

Ja, super service.

Ingeniøren

Kred til Elektrolux - slike folk liker vi  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

TB

Godt det løste seg.

At original kabel ikke passer i bil er overraskende, men tydeligvis en kjent sak ang toleranser ikke helt innenfor.
Lørenskog

turfsurf

Sitat fra: bjorngb på søn 26. des 2021, kl. 15:27
Ja, super service.
Bra det løste seg. Tror i3 har ganske tighte toleranser, vi opplevde at det var veldig lite å gå på med en av kablene våre på i3 selv om den funket fint på Teslaen.

Men obs, referral links o.l. i signaturen kan føre til utestengelse...
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA