Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[Løst] Leaf C10E0 7709 parking brake

Startet av Electrix, torsdag 23. desember 2021, klokken 10:29

« forrige - neste »

Electrix

Da var det min tur til å få feil på parkeringsbrems etter 9 år. Bilen virker, men vil ikke legge på parkeringsbrems, istedet begynner knappen på parkeringsbrems og det røde parkeringsbrems-symbolet i displayet å blinke, og varselet "visit dealer" kommer opp i displayet. Det virker som om den starter å legge på parkeringsbrems før den feiler. Jeg slettet feilkoder og alt ble normalt inntil jeg forsøkte å legge på parkbrems igjen.

Har demontert den elektriske aktatoren og wirene, men den er sterkt korrodert, spesielt bolter og muttere som holder den til ramma, så det er nok ikke mulig å demontere den mer uten å ødelegge disse mutterene. Torx-skruene til dekslene sitter også helt fast, har bare fått ut to, og er skeptisk til å ødelegge de da det kan bli vanskelig å bore ut og få inn nye i aluminiumshuset.

Har lest noen tråder her om problemstillingen og sett noen youtubefilmer. Jeg har en mistanke om at det er det nylontannhjulet i gearet som har blitt tregt, men er skeptisk til å "bryte opp" huset i tilfelle det er noe annet som er feilen. Jeg har testet at den går inn og ut med 12V.

Er det ikke trommelbrems på parkeringsbrekket? kan det være så enkelt at det er skoene, trommelen, eller justeringsmekanismen som er så slitt at wiren går for langt inn? Kanskje bare justere wiren eller muligens bytte skive/trommel?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Forstår jeg deg riktig, at motor gå ut og inn med 12V på ? Da henger det ikke på det hjulet. Du bør se på trege føreinger andre steder, av med tromlene (Skivene bak) og se at mekanisme der inne virker.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

Sitat fra: leafnor på torsdag 23. desember 2021, klokken 21:14
Forstår jeg deg riktig, at motor gå ut og inn med 12V på ? Da henger det ikke på det hjulet. Du bør se på trege føreinger andre steder, av med tromlene (Skivene bak) og se at mekanisme der inne virker.
Den kjørte litt fram og tilbake når den lå løst på bakken, men så poppet 10A flatsikringen jeg hadde i serie med batteriet. Mulig jeg klarte å kjøre den mot enden, eller den gikk tregt.
Tror jeg skal forsøke å sjekke tromlene.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Har montert tilbake parkeringsbremsaktuatoren og kablene.

Samme problemet.

Strammet litt ekstra inn på vaierne i tilfelle det var blitt litt slakk, men virker ikke som det hjalp stort.

Den feiler ca annenhver gang.

Parkbrems på -> ok
Parkbrems av -> ok
Parkbrems på -> ok
Parkbrems av -> man hører den slakker av på samme måte, men så blinker parkbrems og beksjeden visit dealer kommer opp.
Resetter feil i LeafSpy, men parkeringsbremsen blinker fremdeles. Jeg kan så legge av parkeringsbrems på nytt og alt ser ok ut.

Virker som at wirene både til bremsene og aktatorene går lett, så mistenker igjen at det er aktuatoren som går treigt. Det høres ut som det er litt motstand både når den legger på og av parkbremsen.

Noen som har noen ideer?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

#4
Oppdaterer her med løsning så kan det kanskje være til hjelp for noen.

Det viste seg at det var det store nylon-tannhjulet i gearet som var problemet her også. Virker som at det rett og slett "krymper" med årene og sitter veldig hardt mot akselen. Det var så vidt jeg klarte å vri det rundt og lirke det ut. Borte opp senterhullet igjen (tror det var 6mm bor, det som akkurat går litt tregt inn), tørket bort skitt og "størknet fett" og oljet opp igjen med litt sykkelolje, var det jeg hadde så håper det ikke var altfor galt.

Dessverre var aktuatoren veldig rustet så jeg fikk bare løsnet 2 av de 4 torx-skruene som holder dekselet til gearet. De to andre torx-skruene måtte jeg bore opp og erstatte med skruer med mutter. Skruene og mutterne til dekselet over endestoppen og braketten aktuatoren er montert på kunne jeg bare glemme å løsne, de var helt deformert av rust.

Jeg kjøpte også en pakke med skruer og klips på biltema pga de skruene og klipsene som holdt det store plastdekselet under bilen var så rustet at de bare knakk når jeg forsøkte å skru de ut.

Uansett så virket den fint etterpå, kan også høre at motoren går mye lettere nå. Kostnadene ble bare tid samt noen skruer og klips og noen dråper olje.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

leafnor

Godt arbeid. Solgte min 2012 så vil ikke opplede dette. Men var foreberedt. Særdeles korrodert det huset så planen var å bore ut og sette i skrue og mutter. Wire for manuelt å skrue brems av var løsnet, for festet var rett og slett korrodert bort.
Og ja, de klipsene var også svært rustet, men byttet de etter hvert ut med rustfrie kjøpt på Biltema.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Electrix

En siste oppdatering, under testing oppdaget jeg at parkeringsbremsen bare virket fremover, tenkte at jeg ikke hadde strammet til nok i den "wire-skjøten" under bilen etter jeg monterte den sammen igjen så av med dekselet og strammet og strammet, men ingen forandring. Etter litt søk på nettet fant jeg ut hvordan man kan justere selve bremsetrommelen, den justerer seg ikke selv slik en del andre biler gjør. Veldig enkelt, bare å ta av hjulet og løsne en gummipropp for å justere med skrutrekker, se video under. Etter stramming funket den 100% igjen.

Antakeligvis har den ikke virket bakover på en stund uten at vi har merket noe da vi alltid bruker både P (park) og parkeringsbrems i helling. Uansett så ble den nå godkjent i ny Eu-kontroll fremdeles med originale bremseskiver og parkeringsbrems. Bare et parkeringslys som de byttet og så må jeg bytte skiltlys. Billigste og enkleste bilen jeg har hatt noensinne.


https://www.youtube.com/watch?v=WaqGRNrkkXo
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Olajohansen

Hei!

Jeg har akkurat samme problemet, og fant akkurat samme feil som deg.

Men når jeg nå kobler på alt sammen igjen, så går fortsatt ikke motoren.
Kobler jeg den direkte til 12v så går den begge veier fint. Men ikke når jeg kobler via kontakten i bilen.
Jeg måler i tillegg 12v ut av kontakten i bilen.

Måtte du slette feilkoder på nytt når du hadde reparert tannhjulet?
Har ikke enda skaffet meg en slik feilkodeavleser.. så var det bare om jeg må skaffe meg en slik for å slette feilkoder med aktuatoren montert på bilen..

Takk for hjelp!


Electrix

Sitat fra: Olajohansen på onsdag 31. august 2022, klokken 20:49
Måtte du slette feilkoder på nytt når du hadde reparert tannhjulet?
Har ikke enda skaffet meg en slik feilkodeavleser.. så var det bare om jeg må skaffe meg en slik for å slette feilkoder med aktuatoren montert på bilen..

Takk for hjelp!
Ja, jeg måtte slette feilkoder med LeafSpy og så var alt ok. Man kan gjøre det med Pro-utgaven, ganske billig.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA