Råttent batteri

Startet av Roy Aasen, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

arthur

Hvilket forbehold KONKRET tenker du på? Hva "som den er" angår så er jusen rimelig enkel og dette har nå vært nevnt, sågar spesifisert, flere ganger allerede i tråden.

Selv om bilen er solgt «som den er», vil det foreligge en mangel ved bilkjøpet hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers. Det følger altså av loven at bilen må avvike vesentlig fra kjøpers berettigede forventning før det foreligger en mangel ved bilkjøpet.

Kjøpesummen er altså sentral. Har du kjøpt en bruktbil til samme pris som markedsprisen for feilfrie bruktbiler av samme modell, vil bilen fort være i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente dersom det foreligger feil ved bilen av en viss art.

https://www.biladvokat.no/mangel-ved-bilkjopet/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Fra biladvokatlinken:

«Dersom det viser seg at mangelen oppsto mens selgeren fortsatt var eier av bilen, altså før risikoens overgang, vil det fortsatt kunne utgjøre en mangel som selgeren har risikoen for. Det avgjørende er altså om mangelen har oppstått før kjøperen har overtatt risikoen for bilen, typisk ved å få den overlevert. Det vil bero på et bevisspørsmål å avgjøre når en mangel ved bilen har oppstått.»

Det blir altså et bevisspørsmål om en batterifeil var til stede ved overtagelse. Var den ikke det, så er det ikke en mangel.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

trykkertor

SitatI begynnelsen av august kjøpte paret en 2013-modell Tesla Model S for rundt 230.000 kroner....
Vi fikk cirka 340 kilometer rekkevidde med fullt batteri, forteller Myhrberg.

SitatMen en dag samboeren skal kjøre til jobb i starten av november, fyller et varsel skjermen.
– Etter dette har vi kun fått cirka 10 mil rekkevidde, selv om batteriet er fullt.

En tanke jeg fikk etter å ha lest mine egne quotes....
Feilen oppstod tidlig i november.
Bilen er bruktkjøpt, med sannsynlighet for at ny eier ikke har tidligere kjennskap til Tesla eller andre elbiler.
Bytter hjul selv, eller kjører til noen andre som heller ikke har peiling på jekking av elbil. (Ikke alle verksteder har peiling på dette heller.)
Eier eller verksted jekker bilen på batteripakken, det skjer en intern skade i batteriet som gjør at kapasitet stuper og lading blir vanskelig.

Skulle ikke forundre meg om problemet med batteriet har oppstått i samme tidsperiode som skifte av hjul har blitt foretatt.

Ingeniøren

Sitat fra: trykkertor på mandag 27. desember 2021, klokken 21:27
SitatI begynnelsen av august kjøpte paret en 2013-modell Tesla Model S for rundt 230.000 kroner....
Vi fikk cirka 340 kilometer rekkevidde med fullt batteri, forteller Myhrberg.

SitatMen en dag samboeren skal kjøre til jobb i starten av november, fyller et varsel skjermen.
– Etter dette har vi kun fått cirka 10 mil rekkevidde, selv om batteriet er fullt.

En tanke jeg fikk etter å ha lest mine egne quotes....
Feilen oppstod tidlig i november.
Bilen er bruktkjøpt, med sannsynlighet for at ny eier ikke har tidligere kjennskap til Tesla eller andre elbiler.
Bytter hjul selv, eller kjører til noen andre som heller ikke har peiling på jekking av elbil. (Ikke alle verksteder har peiling på dette heller.)
Eier eller verksted jekker bilen på batteripakken, det skjer en intern skade i batteriet som gjør at kapasitet stuper og lading blir vanskelig.

Skulle ikke forundre meg om problemet med batteriet har oppstått i samme tidsperiode som skifte av hjul har blitt foretatt.

God ide å sjekke dette ja, om de har den kunnskapen, og ikke alltid så lett å finne ut av. Noe vil sikkert mene at dette kan reklamers og - lykke til  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

chargedup

Etter min erfaring oppstår batteritrøbbel helt plutselig. Opel Ampera'n min var på tilbakekalling for driftsbatterisjekk og fikk to tomler opp fra Opel verksted. Noen få mnd senere var batteriet mitt akkurat likt som i artikkelen (jeg fikk da nytt batteri ettersom bilen fortsatt hadde nybilgaranti). Når ikke engang merkeverksted kan finne batterifeil like før, skal det nok mye til for at paret kommer seirende ut av denne saken. Bilen VAR ikke i vesentlig dårligere stand på salgstidspunktet (heller ikke etter 2 mnd og 6000km) og selger "puttet ikke en banan i girkassen for å skjule ulyd".

Bilen kostet 230', altså normal markedspris for "veterantesla" med over 200'km og 8-10 år gammel. At bilen 3 mnd og 9000km senere plutselig har et ødelagt batteri og dermed er i vesentlig dårligere stand er dessverre noe man som kjøper må legge inn i kalkylen. Hadde bilen fått batterifeilen dagen etter kjøp, hadde nok kjøper stilt mye sterkere. De får se postitivt på at Tesla tar såpass lite for nytt batteri, Mercedes tar 380' for det ;) ( https://www.nrk.no/osloogviken/ber-fredrikstad-kommune-ta-ansvar_-ma-bytte-batteri-i-elbilen_-fikk-sjokk-av-prisen-1.15754821 )

Etter å ha hatt en Ampera med batteritrøbbel der kostnaden (ifølge forhandler) endte langt over prisen jeg betalte for bilen (nytt batteri, radio/infotainmentmodul, hovedsikringer og ca 6-10 uker med leiebil) ville jeg aldri i verden kjøpt en brukt elbil uten garanti eller mulighet for maskinskadeforsikring for 230' idag. Da hadde jeg heller kjøpt en ampera til 230' med nybilgaranti. Den dagen det er mulig/rimelig å bytte enkeltceller eller moduler hos 3. partsverksteder for alle elbiler kunne jeg vært villig til å eid uten garanti eller maskinskadeforsikring til 230'.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

elektrolux

Sitat fra: arthur på mandag 27. desember 2021, klokken 14:23

Kjøpesummen er altså sentral. Har du kjøpt en bruktbil til samme pris som markedsprisen for feilfrie bruktbiler av samme modell, vil bilen fort være i vesentlig dårligere stand enn du kunne forvente dersom det foreligger feil ved bilen av en viss art.

https://www.biladvokat.no/mangel-ved-bilkjopet/

Er du så sikker på at andre bruktbiler er feilfrie? Vil anta at en brukt bil aldri er immun mot feil. ( Heller ikke nye for den saks skyld ) At selger av en bil skal stå ansvarlig for havari på batteri eller motor/gir i lang tid etter et salg og uten at feilen direkte kan tilbakeføres til skader på salgstidspunktet blir veldig feil. Ny eier kan selv ha påført skaden som fører til haveriet, og det kan til og med tenkes brukt i tilfeller der kjøper angrer av helt andre grunner.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Forventer du virkelig et svar på det `"spørsmålet" :D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Vaduz

Det her er jo en enkel sak, bilen fungerte helt normalt ved salg og ingenting tyder på feil som selger kunne timelig kjenne til. I kjøpers eierskap ryker batteriet, synd men det er derfor bilen koster 230k og ikke 700k som da den var ny. Ganske åpenbare greier egentlig, biler synker i verdi av en grunn.

elektrolux

Ser ut som reperasjonsobjekt også fungerer:

https://motor.no/forbruker/kan-jeg-selge-en-gammel-bil-som-den-er-for-a-slippe-risiko/214254

I praksis er det jo nettopp det et kjøretøy er, og hovedgrunnen til flere av mine kjøp. Ref. Marcos GT, Renault Turbo GT, Lancia Delta Evo integrale, SAM, City El, Think etc

Skal selvfølgelig innrømme at noen av kjøretøyene ønsker jeg å kjøre mer enn å mekke som Viano Marco Polo, Tesla S og BMW C-evolution, men kun Tesla S som har vist seg driftsikker nok til det...
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Sitat fra: arthur på fredag 31. desember 2021, klokken 23:04
Er nok ikke så enkelt:

https://dinside.dagbladet.no/motor/risikabelt-a-selge-bil/61195944

https://www.tv2.no/a/3725792

Stakkars dame sier nå jeg - dette høres ganske tullete ut...Har mine tanker om denne men skal ikke dra det videre her. Den andre er bak mur.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

arthur

Mange sterke meninger her om hvordan jusen er, eller kanskje heller burde være, men hvorfor ikke heller forholde seg til fakta mht hva jusen faktisk sier mht gjeldende lover og regler?

Bilen, en Hyundai Atos, ble solgt for 13.000 kroner til ny eier. Selger solgte etter egen mening bilen billig fordi den hadde feil som ville være kostbare å rette.

Av samme årsak annonserte han derfor bilen som delebil/reparasjonsobjekt.

Men for Forbrukertvistutvalget var ikke dette godt nok.

Alt skal opplyses
I skrivende stund ligger det 379 biler for salg på Finn.no som defineres som delebiler, og gjennom ett år selges det store mengder såkalte delebiler og reparasjonsobjekt.

Disse kategoriseringene er for mange ensbetydende med at bilen enten ikke er lønnsom å reparere, at bilen er tenkt som deledonor for andre biler, eller at de er restaureringsobjekter man må forvente store kostnader eller mye jobb ved å utbedre. Det kan skyldes store enkeltfeil, eller en rekke mindre feil.

Men ordet delebil eller reparasjonsobjekt er ikke en god nok fremstilling for Forbrukertvistutvalget, som i en klagesak slår fast at alle kjente feil uansett skal spesifiseres.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på lørdag 01. januar 2022, klokken 10:23
Mere "moro" å lese;

https://dinside.dagbladet.no/motor/er-en-delebil-deler-eller-en-bil/61091117
Nå har du vist til endel saker fra forbrukertvistutvalget. Det er ikke en rettsinstans som skaper presedens. Det hadde vært mer interressant med saker som minimum har nådd lagmannsretten.

Delebilspørsmålet er forøvrig et sidespor i dette tilfelle. Det interressante her er hvor lenge etter salg kan selger forventes å holdes ansvarlig for batterihavari.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på lørdag 01. januar 2022, klokken 11:08
Sitat fra: arthur på lørdag 01. januar 2022, klokken 10:23
Mere "moro" å lese;

https://dinside.dagbladet.no/motor/er-en-delebil-deler-eller-en-bil/61091117
Nå har du vist til endel saker fra forbrukertvistutvalget. Det er ikke en rettsinstans som skaper presedens. Det hadde vært mer interressant med saker som minimum har nådd lagmannsretten.

Kanskje også noen andre kan bidra med søk i så måte siden dette er noe som trolig interesserer flere her? Kanskje sakene har blitt avsluttet med avgjørelsene i FT siden partene ikke har ansett det som helt nødvendig å belaste rettsapparatet og ta de potensielt store utgiftene forbundet med slik håndtering?

ps
Det er andre som har dratt inn delebil-problematikken, ikke jeg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA