Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råttent batteri

Startet av Roy Aasen, onsdag 22. desember 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 22. desember 2021, klokken 08:28
Forhåpentligvis lar det seg ordne.  (ps +artikkel)

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/a7qdX2/batterikollaps-i-aatte-aar-gammel-tesla-model-s-dette-sier-importoerene-om-levetid-paa-batteriet

Ser ut som det er samme som han finske opplevde

https://carbuzz.com/news/fed-up-tesla-owner-blows-up-his-model-s

Tesla owner Tuomas Katainen decided to record himself blowing up his Tesla Model S, and while the internet always loves an entertaining explosion, Katainen's goal was to protest his disgust with the quality of his car and the poor service provided by Tesla. According to the video, Katainen started experiencing a lot of issues with the car, and in the end, he was forced to tow the car to his nearest Tesla dealership, with the car flashing a number of error codes on the dashboard. After waiting a month for feedback, Tesla told Katainen that it would have to replace the battery pack at a cost of €20,000 ($22,480). Katainen's eight-year-old Model S was long since out of warranty, which means the cost would fall squarely on him


Tipper at ev services eller elbilmek kan bytte ut modulene som er ødelagt for en langt rimeligere penge
Model 3 2019 LR Rwd

1317142119

Er selvfølgelig trist for de det gjelder, men dette vil vi nok se mer av når batteribilene blir flere og eldre. Ikke fordi batteribiler er dårlige, men fordi det åpenbart vil være noen biler med batterier der ute som feiler.

Det blir som med bensin- og dieselbiler som har motorhavari. Du setter ikke inn en splitter ny motor i en 8-10 år gammel bruktbil. Du bytter inn den du har med en overhalt brukt motor til en langt lavere pris.

Slik må det nødvendigvis bli for de få som har batterihavari med elbil også. Du kjøper ikke et splitter nytt batteri fra fabrikken, men bytter ut pakken med en overhalt batteripakke - eventuelt bytter ut moduler med overhalte brukte moduler der det er forholdsvis raskt og enkelt.

arthur

Bilen er kjøpt av en forhandler og kjøpet dekkes således av Forbrukerkjøpsloven. Bilen er i vesentlig dårligere stand enn hva kjøper kunne forvente mht prisen som er betalt. Min (subjektive) tolkning er derfor at kjøper har mulighet for å reklamere på kjøpet med enten omlevering eller en betydelig kompensasjon. Det gjelder selv om bilen er solgt "som den er" etter min forståelse.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hanche

Hvis det virkelig er få som opplever batterihavari, slik jeg håper og tror det er, burde det være et marked for å forsikre mot det, ettersom det er snakk om en veldig dyr reparasjon for de som opplever det. Eventuelt kunne bilforhandlerne tilby det som egen pakke. Legg på x antall tusen i prisen, og få garanti på batteriet i 12 år i stedet for de vanlige 7. Eller noe sånt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

TB

Maskinskadeforsikring finnes alt som produkt fra de fleste forsikring selskap.

Men, det kan være begrenset til en kjørelengde eller alder.

I eksempel her tolker jeg kjøper har kjøpt en bil som er dårlige enn forventet. Da er reklamasjon til selger det riktige.

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Ingeniøren

Normalt 2 års reklamasjon ved bruktsalg, selv mellom private...

Får ikke lest saken...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 22. desember 2021, klokken 15:04
Normalt 2 års reklamasjon ved bruktsalg, selv mellom private...

Får ikke lest saken...

Som jeg skrev i mitt innlegg ovenfor så er bilen kjøpt av en forhandler!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Ja, hadde jeg ikke hatt en god jobb (og vært 50) i dag hadde jeg startet med service på bla tesla biler og spes batterier.

Rart at noen unge i norge ikke har nok "drive" til å starte noe slikt

geear

Det er nok ikke helt rett frem, akkurat, med tanke på tilgang til programmering osv., og om Tesla oppdager arbeidet som er gjort, eller bilene først er innom Tesla, så har vi sett de bannlyse biler fra superchargere. I dag er det mindre krise enn tidligere, men kjip situasjon uansett.

Det var/er et firma i USA som har holdt på lenge med Teslaer, som spesialister på å gjennopplive roadstere. Der brant nettopp hele lokalet ned, med en haug med roadstere i. Ikke bare-bare å holde på med heller..

filtvet

Nei det er det.

"Right to repair" har mye for seg om en skulle bry seg om miljø. Tesla er litt som Apple. Og samme "fanboys"-problem.

Har selv begge deler. Stort sett bra produkter men vanskelige å reparere av 3.part

Ingeniøren

Går du til tredje part med din Volvo kan du som regel få satt inn en Volvo original del, men det går neppe med Tesla. De river til og med av uoriginale deler av type skvettlapper når bilen er inne til service. Og hjul stillings kontroll avviser om du har ikke originale hjul.

Nå er de heller ikke bar å plukke ned et batteri og bytte en defekt del. Det er en rimelig dyr operasjon og man vet ikke hva man finner. Det beste er nok å bytte med et renovert batteri, og det vil nok komme på de fleste merker, men vi er langt unna dette kanskje med unntak av nettopp Tesla - men da må du til Tesla.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Carboy

Når batteriet dør på en så gammel bil er vel også bilen fort å regne som død? Batteriprisen forsvarer ikke å beholde bilene. Var innom en skraphandler i høst og der stod det blant annet en tidlig Leaf og litt forskjellige elbiler fra typisk 2010-2012.
Batteriet var nok dødt da bilene ikke var krasjet.

Jeg tipper vi ser en endring i at elbiler typisk skrotes fra 8 år til evt batteriet ryker etter dette. For ingen bruker 200-350.000kr på et nytt batteri på en 8-10 år gammel elbil med 150-200.000km + ellers uten garanti, det lønner seg ikke.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

geear

Dette er ikke helt ulikt situasjonen med BMW sine N47-motorer, det har vært et problem i mange år. Søk opp BMWer med 2-liter diesel rundt 2010-2015 på Finn og se hvor mange som selges med defekt register, med nær havari (lyd), eller som allerede har byttet motor. Ganske skremmende andel. Enesten måten mange av de overlever på er motorskadeforsikring eller at de selges billig og så tar privatpersoner på seg å plukke ut motoren for å skifte registeret eller skifte motor. Noen er også skiftet på garanti, selvfølgelig, men BMW har aldri tatt ansvaret sitt og tilbakekalt alle, som de burde. Hadde ikke folk hatt lov og kompetanse til å skru på disse selv, så hadde mange blitt skrotet. Spørsmålet er hvordan veien videre blir for dette med elbiler. Jeg er komfortabel med å plukke ut en motor i garasjen, men mer skeptisk til å plukke ned en batteripakke, og åpne den.

Jeg har en tanke og en tro på at fremtiden vil tvinge frem mer bærekraftige produkter enn i dag. At det blir satt krav til reparasjonsmetodikk og reservedelstilgang, at det blir satt krav til standardisering, hvorfor skal alle biler være designet helt forskjellig og ha batteripakker som er helt forskjellige? Jada, det er markedsstyrt i dag, men ikke bra for klimaet. Sett opp tre-fire forskjellige batteripakkestørrelser (fysiske), med en gitt spenning og grensesnitt, og krev at alle produsenter benytter disse. Innholdet trenget ikke nødvendigvis være likt over tid, men de må værr bakoverkompatible, og alle elbiler må være satt opp til å kunne lade og bruke disse batteripakkene. På ingen måte uoppnåelig. Mye enklere å få til uavhengige verksteder og leverandører, og ingen produsenter kan hevde at kun de kan skru på de.

automat

Jeg syns VG har bommet litt på sin vinkling i forhold til caes'en din bruker. For VG fokuserer på degenerering og batterislitasje i artikkelen (muligens forledet av selgers advokat?). Men ufra beskrivelsen så mistet batteriet kapasitet plutselig, sammen med en feilmelding. Og rekkevidden gikk fra 340km til 100km på dagen. Jeg tolker dette som en feil på batteriet, ikke en svekking.

Det interessante spørsmålet da vil jo være om selger kjente til, eller burde kjent til, at batteriet ville få funksjonsfeil 10.000km etter kjøp.

Og hvis nei, hvor lenge etter et salg hefter selger for batterifeil som plutselig oppstår, etter reklamasjonsretten?

Siden selgers advokat drar frem batteridegenerering, så kan det tyde på at selger ikke går klar på disse punktene i denne saken.

Jeg tror enn det vil ta noen år før det finnes et tredjepartsmarked for overhaling av batterier. Tesla gjør jo dette i dag som garantiarbeid.

Frem til dette markedet er etablert, vil det være en betydelig risiko ved å kjøpe (og selge) en bil ute av batterigaranti.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA