Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tyngde på felg - stor betydning for en elbil?

Startet av elhansen, torsdag 16. desember 2021, klokken 07:21

« forrige - neste »

elhansen

Kikker på felger til sommerdekk og ser at vekten er alt fra 10 kg til 13 kg. Har dette noen praktisk betydning? Tenker her på feks kjørelengde evt noe annet?

Klykken

Kan jeg umulig se for meg. Det er jo potensielt som en liten koffert å regne i vektforskjell (12kg). Ser for meg at heller utformingen av felgen (hvor åpen den er) og rullemotstand på dekk har vesentlig mer å si.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Mer roterende masse som skal akselereres og retarderes vil jo kreve mer kraft både fra motor og bremseklosser/-skiver, bare å tenke seg at man har et damveivalshjul på ergometersykkelen:)
Hvor mye det har å si i praksis er det sikkert noen som har regnet på, kanskje ubetydelig, og særlig ved retardasjon da mesteparten vel går til regenerering.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cra

Om det har mye å si for en elbil i praksis kan jeg ikke uttale meg om, men da jeg kjørte mye RC-biler for en del år siden var tommelfingerregelen at ett gram roterende masse (i praksis felger/dekk) var verdt to gram statisk vekt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elhansen

Sitat fra: cra på torsdag 16. desember 2021, klokken 10:08
Om det har mye å si for en elbil i praksis kan jeg ikke uttale meg om, men da jeg kjørte mye RC-biler for en del år siden var tommelfingerregelen at ett gram roterende masse (i praksis felger/dekk) var verdt to gram statisk vekt.

Så ved en reduksjon på 3 kg pr felg vil dette utgjøre ca 24kg.... når man kjører?

Men vil det ha noen praktisk betydning. Grunnen er jo om det er noe grunn til å betale mye mer for lettere felger.

Orbit

Audi sin online-konfigurator viser forbruk/rekkevidde ved bytte av felg, og har felger med samme dimensjon, men forskjellig vekt. 1 kg ekstra per felg i 20" (noenlunde like aero-messig) endrer forbruket med rett under 1%. Siden Model Y er en lettere og mer effektiv bil, vil slike endringer ha større relative utslag der. Så med med 3 kg ekstra per hjul er forskjellen kanskje i området 3%, dvs ikke så mye. Dekkvalg kan ha større betydning enn dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

kodax

I tillegg til økt rekkevidde og mindre slitasje på bremsesystemet, så vil vel lettere hjul også påvirke kjøre-egenskapene pga mindre belastning på fjæringen, samt mindre slitasje på denne. Dekkslitasjen vil kanskje også bli redusert. (Samt ryggen hvis du skifter hjul selv.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA