Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konsekvens av forsinket levering?

Startet av Løytnanten, onsdag 15. desember 2021, klokken 21:11

« forrige - neste »

Løytnanten

I min kjøpekontrakt står det: Antatt leveringsuke/år: 42/21 - Seneste leveringsuke/år: 51/21.

Det ligger imidlertid ikke an til at det blir noen ny bil på meg i overskuelig fremtid. Det jeg lurer litt på nå er hvorfor det står angitt Seneste leveringsuke/år? Hva skjer når ikke seneste leveringsuke overholdes - hvilke konsekvenser har det? Er jeg da feks. berettiget til lånebil?

Noen som vet?

Da har jeg gjort det skulle ha gjort før jeg stilte spørsmålene her på forumet - lest baksiden av kontrakten pkt. 6 FORSINKET LEVERING
Ikke noe om lånebil der, men den siste setningen lyder: Kjøper kan kreve erstatning for påregnelig økonomisk tap som er en følge av forsinkelsen jf fkjl §  24

Kanskje refusjon av utgifter til en nødvendig leiebil kan falle inn under dette punktet?

Zubzero

Antatt leveringsuke kan ikke være senere enn seneste leveringsuke. Da har selger brutt kontraktsforpliktelsene sine, og du kan først gi selger en rimelig frist til å levere, dersom selger fortsatt ikke klarer å levere, kan du heve kontrakten.
Anbefaler det å ikke akseptere annet, selv om selger nok vil prøve seg. (Snakker av erfaring)

Løytnanten

Sitat fra: Zubzero på onsdag 15. desember 2021, klokken 21:18
Antatt leveringsuke kan ikke være senere enn seneste leveringsuke. Da har selger brutt kontraktsforpliktelsene sine, og du kan først gi selger en rimelig frist til å levere, dersom selger fortsatt ikke klarer å levere, kan du heve kontrakten.
Anbefaler det å ikke akseptere annet, selv om selger nok vil prøve seg. (Snakker av erfaring)

Dumt å heve kjøpet tenker jeg. Kan jo motta bilen i jan/feb og trolig lett selge den med 50k i fortjeneste.

LMOR

Jeg bestilte tidlig i mai, og hadde uke 32 som seneste levering.
Mange har fått noe kompensasjon, og billig leiebil er ikke uvanlig tror jeg. Gratis er ikke rimelig, siden det ikke ville vært gratis med ny bil heller.
Jeg byttet bort det med litt andre varianter av kompensasjon
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Krokstein

Virker som forhandler har sluttet med å sette en uke for "siste levering". Var ihvertfall ikke noe slikt når jeg bestilte så de har vel innsett at de kan gå på noen smeller der.
ID.4 GTX

ID4

Sitat fra: Krokstein på torsdag 16. desember 2021, klokken 09:47
Virker som forhandler har sluttet med å sette en uke for "siste levering". Var ihvertfall ikke noe slikt når jeg bestilte så de har vel innsett at de kan gå på noen smeller der.

Skrev kontrakt tidlig sept, der var det påført siste leveringsuke.

Dieselgubben

De er veldig fleksible i forhold til kansellering. Hovedårsaken til det, er at de får solgt bilene uansett dersom kunde vil gå fra handel. Og de slipper styr med å skaffe lånebil i ventetiden. Det er mange som venter på bilen eller som er i markedet for denne. I tillegg er det fair mot kunder å ikke binde de for lenge.

Ville ikke hatt særlige forhåpninger om lånebil. Tror de er ganske rask på å tilby deg å gå fra handelen.

daktari

Men forbrukerkjøpsloven er klar når det gjelder forsinket levering. Der er kjøper som har rett til å kansellere. Selger kan ikke kansellere uten enighet. Man kan ha krav på levering av annet likverdig produkt fra selger til samme pris, dekningskjøp (de betaler for at du kjøper annet sted, også dyrere) eller kompensasjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Krokstein

Sitat fra: HelEl på torsdag 16. desember 2021, klokken 09:51
Sitat fra: Krokstein på torsdag 16. desember 2021, klokken 09:47
Virker som forhandler har sluttet med å sette en uke for "siste levering". Var ihvertfall ikke noe slikt når jeg bestilte så de har vel innsett at de kan gå på noen smeller der.

Skrev kontrakt tidlig sept, der var det påført siste leveringsuke.
Må være forskjeller blant forhandlerne da. Basert på diskusjon i en annen tråd virker det som om flere har fått samme som jeg fikk, nemlig «Leveringstid usikker, mer enn 6 mnd»
ID.4 GTX

Løytnanten

Sitat fra: daktari på torsdag 16. desember 2021, klokken 12:18
Men forbrukerkjøpsloven er klar når det gjelder forsinket levering. Der er kjøper som har rett til å kansellere. Selger kan ikke kansellere uten enighet. Man kan ha krav på levering av annet likverdig produkt fra selger til samme pris, dekningskjøp (de betaler for at du kjøper annet sted, også dyrere) eller kompensasjon.

Å kansellere ville jo være å forære forhandleren bortimot 50k i ekstra fortjeneste på det bilsalget, så det gjør i alle fall ikke jeg. Med lang leveringstid på også de andre elbilene som kan være aktuelle, så får man bare finne noen mellomløsninger som fungerer.

ELvin2022

Jeg hadde seneste levering i uke 44. Men det står med "liten skrift" : levering usikker, mere enn 6 mnd..

biggern

#11
Uker og dato indikerte lovnader i kontrakt er per dags dato ikke lenger gjeldende (Ref VAG/MØLLER).
Man er idag ikke lenger kunde med rettigheter, som skal settes i midtpunkt, men mer en slave av sin forhandler/importør/produsent.
Venter du : OK
Hvis kanselering: OK, minimum eller null kompensasjon.
Forhandler finner en kjøper på null komma niks, når bilen ankommer.
Bærre lækkert.
Gjelder jo helt til noen konkurrenter klarer å fylle hullene, samt pøse på med ønskede modeller.

Løytnanten


Gjelder jo helt til noen konkurrenter klarer å fylle hullene, samt pøse på med ønskede modeller.
[/quote]

Ja, VAG/Møller har ei "lita luke" nå som de kan utnytte, og man skulle ønske/håpe at vi kunder husker behandlingen til neste bilkjøp vi skal foreta. Men slik er det dessverre ikke. I VAGs tilfelle glemmer markedet både dieselskandale, produkter med elendig kvalitet og ditto reklamasjonsbehandling når bare det markedstilpassede produktet dukker opp igjen fra denne leverandøren.

Zubzero

Sitat fra: ELvin2022 på torsdag 16. desember 2021, klokken 17:41
Jeg hadde seneste levering i uke 44. Men det står med "liten skrift" : levering usikker, mere enn 6 mnd..
Det er greit at leveringstid er usikker. Altså usikker innenfor perioden inntil siste leveringsuke. Siste leveringsuke er siste leveringsuke. Dvs. at dersom siste leveringsuke er uke 25, så kan det gjerne være usikkert om den blir levert i uke 20 eller 24, men uke 25 er absolutt siste uke.

Løytnanten

Sitat fra: Zubzero på fredag 17. desember 2021, klokken 18:43
Sitat fra: ELvin2022 på torsdag 16. desember 2021, klokken 17:41
Jeg hadde seneste levering i uke 44. Men det står med "liten skrift" : levering usikker, mere enn 6 mnd..
Det er greit at leveringstid er usikker. Altså usikker innenfor perioden inntil siste leveringsuke. Siste leveringsuke er siste leveringsuke. Dvs. at dersom siste leveringsuke er uke 25, så kan det gjerne være usikkert om den blir levert i uke 20 eller 24, men uke 25 er absolutt siste uke.

Ja vel, og hva så når levringen ikke skjer i siste leveringsuke, Zubzero?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA