Ute-temperatur-måler viser feil

Startet av Cato76, mandag 13. desember 2021, klokken 10:22

« forrige - neste »

Cato76

I min TM3P viser display for ute-temperatur feil. Har kjørt i +1 grad hvor bilen viser minus 11.. Dette er kanskje mest ekstreme jeg har sett, men oftest viser den 3-4 grader feil. Måler både for varmt o for kaldt.

Noen andre med samme problem, og hva har fixen vært?
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

emmern

Samme her. Da er det forhåpentligvis ikke hardwaren!
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Tore_tang

Jeg meldte inn feilen i appen og fått bekreftet at dette er et sofwareproblem som vil bli rettet på neste oppdatering. Jeg oppdaterte bilen i går kveld men har ikke kjørt etter det så vet ikke om det er rettet. jeg hadde bare feilen av og til så usikker på hva som "trigger" feilen.
Tesla YP 2023
Tesla Model 3 2021
Tesla X100D 2019
Hyundai Kona 2019
Tesla Model X 2017
Tesla Model S 2015
Tesla Model S 2013

Orbit

Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. desember 2021, klokken 10:25
Jeg har i alle fall lagt merke til at den er veeeldig treeeeg til å oppdatere dersom temperaturen veksler veldig raskt. F.eks om det er -10 ute og jeg kjører inn i garasjen som holder ca 0 så kan det ta en time før bilen er opp på rett utetemp.
Tipper sensoren sitter under bilen også hos Tesla. Etter kjøring i snø og salt, er den pakket inn i en kuldeblanding som holder godt under null frem til denne er smeltet bort.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ironman666

Jeg har også merket dette helt siden jeg hentet bilen i september. Virker som temperaturen alltid viser noen grader for kaldt.
Første gang jeg fikk mistanke var når jeg kjørte inn i et parkeringshus når det var -6 grader ute. Etter å stått der i 3 timer (det var ihvertfall 5-10 plussgrader der. Så viste fortsatt bilen -6.

Så jeg har en vill teori at bilen ikke har utesensor i det hele tatt? Men kanskje henter temperaturmåling fra internett i sammenheng med GPS data? Når jeg sjekker feks YR, så viser den nesten alltid samme temp som teslaen

emmern

Min viste -7 grader når det tydelig var plussgrader og regnet
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

Sitat fra: Orbit på mandag 13. desember 2021, klokken 13:28
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. desember 2021, klokken 10:25
Jeg har i alle fall lagt merke til at den er veeeldig treeeeg til å oppdatere dersom temperaturen veksler veldig raskt. F.eks om det er -10 ute og jeg kjører inn i garasjen som holder ca 0 så kan det ta en time før bilen er opp på rett utetemp.
Tipper sensoren sitter under bilen også hos Tesla. Etter kjøring i snø og salt, er den pakket inn i en kuldeblanding som holder godt under null frem til denne er smeltet bort.
Nei, det er ikke forklaringen. Tempsensoren sitter ikke under bilen. Den sitter i et av luftinntakene slik at den altid har "fersk luft". Tesla påvirkes svært lite av at bilen står stille.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Det pleier å være noen form for utjevning på sånne sensorer, sånn at de ikke gir store utslag på et gufs av kulde o.l. Kan hende den er programmert litt dårlig, eventuelt at innebygde logikken er for treg. Det går vel i så fall inn som nr 452 på listen over feil som ikke er så lett å oppdage i California.

Skal kjøre gjennom en tunnel som pleier å være litt varm på fredag, skal se hvordan den oppfører seg da.
'21 3LR

emmern

Hvorfor ta noe som har funka før og gjøre slik at det ikke funker?
e-Golf 2018 300 FL

Handyman

Sitat fra: emmern på mandag 13. desember 2021, klokken 18:05
Hvorfor ta noe som har funka før og gjøre slik at det ikke funker?
Det kalle "bug", og er helt sikkert en utilsiktet konsekvens av en annen endring/oppretting.
En gammel tommelfingerregel sier at for hver feil du retter i en kode, så lager du 5 nye ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emmern

Sitat fra: Handyman på mandag 13. desember 2021, klokken 19:35
Det kalle "bug", og er helt sikkert en utilsiktet konsekvens av en annen endring/oppretting.
En gammel tommelfingerregel sier at for hver feil du retter i en kode, så lager du 5 nye ;-)

Ja, er utvikler selv,  men det er en ganske elementær ting de har tulla til :)
e-Golf 2018 300 FL

jlan

Sitat fra: emmern på mandag 13. desember 2021, klokken 20:54
Ja, er utvikler selv,  men det er en ganske elementær ting de har tulla til :)
Joda, men det kan fort bli slik hvis de slipper ny software uten grundig nok testing. Her har de sikkert prøvd å legge på noen sekunder filtrering, men så har de gjerne brukt tidskonstant timer i stedet for sekunder.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

emmern

Sitat fra: jlan på tirsdag 14. desember 2021, klokken 10:21
Joda, men det kan fort bli slik hvis de slipper ny software uten grundig nok testing. Her har de sikkert prøvd å legge på noen sekunder filtrering, men så har de gjerne brukt tidskonstant timer i stedet for sekunder.

Jeg kommer fra en garasje der det er +8 og den går i -7 etter 5 min med kjøring i +2. Ganske funky filtrering i såfall
e-Golf 2018 300 FL

Lapskaus

Har hatt faktisk hardware feil på dette (rusten kontakt), men da mente bilen at det var ca 50 varmegrader ute og inne midt på vinteren og kjørte på med max kjøling i kupeen.  :o

OlaM

Kjørte ikke gjennom den varme tunnellen som planlagt, men har fulgt litt med på utetempen og jeg synes den funker veldig bra.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA