Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes EQS først ute med level 3 godkjenning

Startet av Hallgrim86, mandag 13. desember 2021, klokken 10:11

« forrige - neste »

Hallgrim86


Hallgrim86

Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. desember 2021, klokken 11:38
Sitatvil i første omgang bare kunne aktiveres på deler av Tysklands Autobahn-nettverk, og er begrenset til en makshastighet på 60 kilometer i timen.
Maks 60 på Autobahn? Ja.. vel..

Kun godkjent ved ekstremt få tilfeller, altså de gangene det går i 60 eller mindre på autobahn - men det er spennende å se hva som vil komme. Må starte et sted, 2022 er det ventet at de løser opp på noe av reglementet rundt dette.

daktari

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 13. desember 2021, klokken 12:02
Sitat fra: snakkesalig på mandag 13. desember 2021, klokken 11:38
Sitatvil i første omgang bare kunne aktiveres på deler av Tysklands Autobahn-nettverk, og er begrenset til en makshastighet på 60 kilometer i timen.
Maks 60 på Autobahn? Ja.. vel..

Kun godkjent ved ekstremt få tilfeller, altså de gangene det går i 60 eller mindre på autobahn - men det er spennende å se hva som vil komme. Må starte et sted, 2022 er det ventet at de løser opp på noe av reglementet rundt dette.
Det er jo faktisk mengder med kø på autobahn.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

https://www.autozeitung.de/stauprognose-76432.html

I 2020, som var et unntak med lite trafikk, var det  513.000 rapporterte tilfeller av stau. 50% nedgang fra 2019. Verste måneden september med 67.000 meldinger fordelt på 104.000 km kølengde akkumulert.

Her i Oslo er det kø under 60 km/t på E6 ut til Kløfta nordover og ca Drammen sørover hver ettermiddag, så en 15-30 minutters lur mens bilen tar køen hadde vært digg!
Så i mine øyne vil en nivå-3 kø-løsning være meget verdifullt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hallgrim86

Det visste jeg ikke, jeg antok at det ikke var det.

Det er jo uansett ikke systemet som er begrenset, det er lovverket. Det vil mest sannsynlig slippe opp for utvidede funksjoner om dette fungerer? Det er ihvertfall planen til Merc.

daktari

Tipper de begrenser farten inntil de får endel erfaring. 60 km/t er jo en fart man kan fronte i og gå nesten uskadd ut, så neppe tilfeldig valgt.

Høyere fart krever også raskere computing og bedre rekkevidde på sensorer, så kande de teknisk ikke er klare enda. Tror 60 km/t er noe Merce har valgt, ikke styrt av lovverket.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Hallgrim86

Sitat fra: daktari på mandag 13. desember 2021, klokken 13:59
Tipper de begrenser farten inntil de får endel erfaring. 60 km/t er jo en fart man kan fronte i og gå nesten uskadd ut, så neppe tilfeldig valgt.

Høyere fart krever også raskere computing og bedre rekkevidde på sensorer, så kande de teknisk ikke er klare enda. Tror 60 km/t er noe Merce har valgt, ikke styrt av lovverket.

Det er ikke det, det er noe som er bestemt av KPA. Andre merker må også forholde seg til det, selv Tesla må det ved en eventuell godkjenning. BMW slipper nivå 3 ila 2022 og må også følge dette lovverket - frem til det endres.

Men, troen din kan jeg ikke rikke ved - så den er din og din alene.

daktari

Meget interessant,  da lærte jeg noe nytt! Interessante de FN-reglene.

Pkt 5.4.4.1 står at overgang til sjåfør skal være minst 10 sekunder før bilen skal starte sikkerhetsmanøver.

Men må ha 26 m avstand når det går i 60. Den skal også kunne håndtere unnamanøver for å unngå kollisjon.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Vaduz

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 13. desember 2021, klokken 13:26
Det visste jeg ikke, jeg antok at det ikke var det.

Det er jo uansett ikke systemet som er begrenset, det er lovverket. Det vil mest sannsynlig slippe opp for utvidede funksjoner om dette fungerer? Det er ihvertfall planen til Merc.

I alle tilfeller av selvkjøring jeg har opplevd selv (tesla/VW/Hyundai) eller sett på YT (alle andre) er det utelukkende systemet som gjør at jeg ikke ville sluppet rattet og fulgt med på noe annet veien, aldri lovverket.

Hallgrim86

Sitat fra: Vaduz på lørdag 18. desember 2021, klokken 08:04
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 13. desember 2021, klokken 13:26
Det visste jeg ikke, jeg antok at det ikke var det.

Det er jo uansett ikke systemet som er begrenset, det er lovverket. Det vil mest sannsynlig slippe opp for utvidede funksjoner om dette fungerer? Det er ihvertfall planen til Merc.

I alle tilfeller av selvkjøring jeg har opplevd selv (tesla/VW/Hyundai) eller sett på YT (alle andre) er det utelukkende systemet som gjør at jeg ikke ville sluppet rattet og fulgt med på noe annet veien, aldri lovverket.

Det er min opplevelse også. Verst av de jeg har testa i 2021 er Tesla - best er MB. Har ikke kjennskap til VW og Hyundai.

Jeg ser og gleder meg over utviklingen, gøy å se at det får fremover.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA