Bilen går i park man rygger

Startet av oled, ons 08. des 2021, kl. 18:17

« forrige - neste »

oled

En kollega sin Model Y går i park når hun rygger og hun tar borti bremsen. Noen som vet hva som kan være galt? Kortet er i bilen.

krister461

Løfter hun baken fra setet kanskje?

Handyman

Sitat fra: oled på ons 08. des 2021, kl. 18:17
En kollega sin Model Y går i park når hun rygger og hun tar borti bremsen. Noen som vet hva som kan være galt? Kortet er i bilen.
Hvis ikke man sitter tungt nok i setet går parkbremsen på og det står melding om at systemet forhindret bilen å rulle el. Jeg opplevde det her om dagen da jeg skulle "rette på jakka" for å ta på meg selen mens bilen trillet sakte fremover. Da stoppet bilen.
Hvis hun vrir og strekker seg for å se bakover, kan jeg se for meg at det fort kan skje.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: oled på ons 08. des 2021, kl. 18:17
Hvis hun ikke har på beltet og vrir seg for å se bak, så kan trykksensoren i setet gjøre at bilen går i park, som de andre her skriver, så hør med henne om hun har på eller av beltet.

ToWalkOrDrive

Er vel og noe med at døren må være lukket?
Tesla Model Y                         2021-

Stjerneglis

Hva er vitsen med å vri seg for å se bakover under rygging?
Du ser jo nada med mindre du rygger med speil (og kamera)
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på tor 09. des 2021, kl. 10:00
Det er bare en ulempe og ikke noe poeng. Det er en dårlig løsning, likevel et det noen som bare ikke klarer å omstille seg. Jeg ser det av og til, og undres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 09. des 2021, kl. 09:50
Er vel og noe med at døren må være lukket?
Ja, den går i park hvis man åpner døra. Ganske drit av og til når man for eksempel rygger med henger og trenger å se hvor langt bak den faktisk er. Funker jo ikke godt å løsne beltet og lene seg ut vinduet heller, da går den også i park.  ::)

Sitat fra: Stjerneglis på tor 09. des 2021, kl. 10:00
Det var vel det alle gjorde i "gamledager". Ser sjokkerende mange som ikke klarer å gå over til å bruke ryggekamera for eksempel. Eneste unntaket der det er bedre å se bakover er hvis man skal rygge i høy fart, eller har en smal henger (ser ikke tidsnok når den svinger i speilene), men sikten bakover i en Tesla er ikke akkurat som det var i Volvo 240, så det har begrenset effekt uansett.

jlan

Ja, om vi bare hadde  fått spyling på kamera.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA