Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjelp med kjørelys

Startet av outofmilk, onsdag 08. desember 2021, klokken 13:16

« forrige - neste »

outofmilk

Hei,

Har kjøpt meg en VW e-up og sliter litt med å finne ut av hvordan lysene fungerer.

Per nå så står bryteren helt til venstre og da får jeg lys nederst på bilen. Jeg får ikke lys inne i bilen og det lyser ikke bakpå heller.

Putter jeg bryteren i midten så får jeg to sidelyss øverst på front som lyser veldig dårlig, lysene på undersiden skrur seg av, men jeg får da lys inne i bilen og bakpå bilen.

Skrur jeg bryteren helt til høyre får jeg basically tåkelys/flomlys, det lyser på undersiden og det er  lys inne i bilen og bakpå bilen.

Hvordan lys er det meningen at jeg skal kunne bruke slik at jeg har akseptal lys foran på bilen, lys inne i bilen og bakpå bilen, uten å blende andre biler?

Martinschei

#1
Innstillingen helt til høyre for bruk når det er behov for lys. Eventuelt fjernlys ved å vippe hendel på venstre side av rattet frem (blått ikon vises i dash) Det lille hjulet du kan snurre på til høyre for bryter justerer høyde på lys. Denne kan tilpasse høyden dersom du laster bilen tung/lett/skjevt

Ved å ha bryteren i høyre stilling og dra den fra ikonet får du tåkelys.

På dagtid kan bryteren stå til venstre spfremt det ikke er tåke, tunell eller andre forhold som gjør at det kreves lys.

Lys inne i bilen styres med bryter i taket (av/dør/på)

outofmilk

Hei, takk for svar.

Når jeg drar den helt til høyre så kommer det bare opp blått ikon (altså fjernlys) og da blender jeg andre sjåfører på veien.

Med lys inne i bilen så mente jeg dashboard lys osv for å kunne se speedometeret og knappene til radio osv, skulle spesifiert det litt mer hehe.

Jambo

Når bryteren står i kjørelys-posisjonen helt til høyre, er det vel bare å bruke blinklys-hendelen, dra mot deg (eller skyv fra?) til å skru fjernlys av eller på? I den posisjonen burde all dashbord-belysning også være på.

Elmo

Jeg å befaler å kjøpe en bryter med automatisk kjørelys på eBay. Koster ikke stort og er veldig enkel å bytte.
Finnes flere eldre tråder om det her
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA