Ladeluke lukker altfor fort?

Startet av tgmachine, tirsdag 07. desember 2021, klokken 09:50

« forrige - neste »

Hideyowife

Sitat fra: jlan på mandag 13. desember 2021, klokken 14:16
Er det ikke bare å holde den igjen? Tåler den å stoppes halvveis lukket, så tåler den vel også å bli holdt igjen helt åpen.

Men jeg tror ikke det skal være noen gummibeskyttelse inni der. Det er drenering innerst i hullet for hver pinne. Hvis en tetter til ytterst, så kan en få en pipette-effekt, slik at vann ikke dreneres ut.

Ikke turt å holde igjen siden noen har vært uheldige å knekt hele festet. Uten gummibeskyttlese ved vask av bil så fryser ladeplugg fast i bilen, evt så fryser det til nede i pluggen å lading vil ikke starter. Så derfor jeg kjøpte ett enkelt gummideksel fra Begood. Funket fint etter det
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Handyman

Sitat fra: Hideyowife på mandag 13. desember 2021, klokken 13:38
Samme på vår. Fryktelig irriterende siden vi har gummibeskyttelse mot vann nå på vintern. Legger seg rett ned på den, så må man opp med bildøra å åpne manuelt. Får ikke åpnet fra APP for den bruker fort 1 til 2 minutter på å oppdaget at luka ikke ligger felt helt ned... Håper vi kan få option til at den ikke lukkes før man går fra bilen. Nå ble det mer knot... Rakk akkurat å få på plass gummidekselet før oppdatering, not anymore
Hvis Tesla mente at det var nødvendig med ytterligere beskyttelse, hadde de nok levert dette med. Glem hele gummihetta er mitt råd. Det kan heller stenge inne fukt og føre til mer korrosjon. Det er drenering i kontakten, og ikke et kjent problem med irr. Åpner ikke luka seg når du trykker på den nederst? Det skal den jo gjøre. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Er det trygt å spraye silikon i kontaktområde? Sprayet litt inn i hengselen, det burde gå fint men det er ikke sikkert det er der det fryser.
'21 3LR

Hideyowife

Sitat fra: Handyman på mandag 13. desember 2021, klokken 16:26
Samme på vår. Fryktelig irriterende siden vi har gummibeskyttelse mot vann nå på vintern. Legger seg rett ned på den, så må man opp med bildøra å åpne manuelt. Får ikke åpnet fra APP for den bruker fort 1 til 2 minutter på å oppdaget at luka ikke ligger felt helt ned... Håper vi kan få option til at den ikke lukkes før man går fra bilen. Nå ble det mer knot... Rakk akkurat å få på plass gummidekselet før oppdatering, not anymore
Hvis Tesla mente at det var nødvendig med ytterligere beskyttelse, hadde de nok levert dette med. Glem hele gummihetta er mitt råd. Det kan heller stenge inne fukt og føre til mer korrosjon. Det er drenering i kontakten, og ikke et kjent problem med irr. Åpner ikke luka seg når du trykker på den nederst? Det skal den jo gjøre.

• Når det frost har hele luka blitt sittende som limt til bilen 2 ganger så langt.
    Når det er frost har ladeplugg vært frosset fast i bilen 2 ganger etter vask.

Etter at vi bruker Begood sitt lille deksel som sies å være vanntett har ikke ladeplugg frosset fast igjen og jeg har nå etter vask, åpnet ladeporten hver gang og tørket bort vann rundt ladeinntaket. Det er flere enn Tesla sine ladeplugger som fryser fast når bil står ute å lader i minusgrader. Det har jeg opplevd på alle elbilene vi har hatt over de siste 7 årene.

Kan jo legge til at vi også har opplevd flere ganger at ladeplugg er låst fast i bilen og at bilen nekter å slippe den... Godt det er løsning for dette i bagasjerommet som jeg fikk tips fra Tesla om i forrige uke da jeg sto fast i lader på jobb  :+1:
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Tesla Model 3 SR+ 2021 - Solgt
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Handyman

Sitat fra: Hideyowife på mandag 13. desember 2021, klokken 21:13
Sitat fra: Handyman på mandag 13. desember 2021, klokken 16:26

• Når det frost har hele luka blitt sittende som limt til bilen 2 ganger så langt.
    Når det er frost har ladeplugg vært frosset fast i bilen 2 ganger etter vask.

Etter at vi bruker Begood sitt lille deksel som sies å være vanntett har ikke ladeplugg frosset fast igjen og jeg har nå etter vask, åpnet ladeporten hver gang og tørket bort vann rundt ladeinntaket. Det er flere enn Tesla sine ladeplugger som fryser fast når bil står ute å lader i minusgrader. Det har jeg opplevd på alle elbilene vi har hatt over de siste 7 årene.

Kan jo legge til at vi også har opplevd flere ganger at ladeplugg er låst fast i bilen og at bilen nekter å slippe den... Godt det er løsning for dette i bagasjerommet som jeg fikk tips fra Tesla om i forrige uke da jeg sto fast i lader på jobb  :+1:
Hmm, har aldri opplevd å ikke enkelt å få løs støpselet. Har hytte på fjellet så det står ikke på dårlig vær. Men plugger ikke inn før vannet i kontakten er drenert ut. Har flere ganger opplevd at luka ikke går igjen på grunn av is rundt "hengslen". Da fjerner jeg bare isen og lukker luka. Bitte-litt silikonspray der man ikke vil at isen skal feste seg hjelper ofte.
Nødutløseren har da alltid vært tydelig beskrevet i manualen. Tror alle elbiler har dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tgmachine

Hadde bilen på service her om dagen for å fikse noen andre småting på garanti.

De sa det ikke var noe problem. Jeg sa jeg pleide å låse opp bilen. Gå bort til ladekabelen og holde knappen nede på den til Tesla logo ble grønt så dra den ut. Da sa de at jeg ikke måtte holde den inne, men trykke en gang for ellers så sendte jeg lukke-signal til porten?? Dette er vanlig ladekabel for schuko som følger med bilen.

Det hjelper heller ikke å velge "Lås opp ladeport" fra appen. Selv om den er grønn og jeg trekker ut, lukker den umiddelbart uansett. Ser at flere andre har det her også:

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/5005090/

Er det service som roter?? Jeg rekker jo såvidt å trekke den til meg før lokket går igjen.
-tgmachine

turfsurf

Sitat fra: tgmachine på lørdag 08. januar 2022, klokken 20:54
Er det service som roter?? Jeg rekker jo såvidt å trekke den til meg før lokket går igjen.
Dette endret seg på vår og, skjedde med v11.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Rart, jeg har siste versjon og min lukker seg ikke raskt.

turfsurf

Sitat fra: filtvet på søndag 09. januar 2022, klokken 16:08
Rart, jeg har siste versjon og min lukker seg ikke raskt.
Jepp, leste jo rapporter om dette før v11 kom og. Da virket vår helt normalt. Må være noe annet som trigger det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Min og har begynt sånn, den lukker seg ca samme sekund som kabelen trekkes ut
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

knegg

Min ble plutselig superrask å lukke seg seg etter oppdatering av SW. Husker ikke akkurat hvilken versjon det skjedde, men det var på en spesiell versjon.
2020 Model 3

HCO

Ser ut til at luken står lenger oppe etter installasjon av 44.30.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

tgmachine

Sitat fra: HCO på mandag 10. januar 2022, klokken 10:57
Ser ut til at luken står lenger oppe etter installasjon av 44.30.

Har også 44.30, men den lukker seg like raskt som før opplever jeg det.

-tgmachine

Tom

Ser min står oppe noen sec. innimellom.. men som oftes veldig rask.

Pitmairen

Min lukker seg også med en gang jeg drar ut kontakten. Jeg liker det, ser ikke noen grunn til at den trenger å stå oppe lengre enn nødvendig.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA