Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteritemperatur og ladehastighet

Startet av Vidar_S, lørdag 04. desember 2021, klokken 19:21

« forrige - neste »

Vidar_S

Med kombinasjonen høye strømpriser, "Hyundai-sponset" abonnement på Ionity og en Kona som uansett skal få byttet batteri en gang 2022-23 (om man tar høyde for forsinkelser) har jeg nå og da begynt å lade bilen hos Ionity fremfor hjemme.

Mens bilen lades får man litt tid til overs og med en OBD2-bluetooth-adapter og Car scanner app har jeg kommet frem til følgende antagelser (trolig mest for spesielt interesserte):

  • Ved batteritemperatur under 5 grader tar bilen maks imot 22-23 kW
  • Ved batteritemperatur mellom 5 og 15 grader tar bilen maks imot 42-43 kW
  • Ved batteritemperatur mellom 15 og 25 grader tar bilen maks imot 57-58 kW
  • Ved batteritemperatur over 25 grader tar bilen imot maks av det den klarer ihht ladekurve (maks 77-ish kW)
Nå sist startet jeg lading på ca 15% SOC, batteritemperatur rundt 2 grader og utetemp på -1. Hadde kjørt 3 mil før lading, men kjøring i inntil 80km/t som vi har her vest bidrar i særdeles liten grad til merkbar oppvarming av batteriet.

  • Ved rundt 20% bikket batteriet 5 grader - ca 9 minutter ut i ladeøkten
  • Ved 35% gikk batteriet over 15 grader - ca 26 minutter ut i ladesøkten
  • Ved 56% gikk batteriet over 25 grader - ca 42 minutter ut i ladeøkten
Total ladetid fra 15% til 90% var ca 1t 20 min og med klimaanlegg aktivt ble det overført 55kWt til bilen. For ordens skyld var det øde og forlatt ved ladestasjonen, så jeg stod ikke i veien for noen.

Man må riktignok ha et ODB2-adapter for å se temperaturen i batteriet, men gitt at man ikke kjører i godt over åtti kan man nok regne med at batteritemperaturen ikke er så veldig langt unna utetemperatur såfremt man ikke er godt nede på minussiden. Sistnevnte får man sjelden oppleve rundt Bergen, så der har jeg for lite erfaring til å komme med noe bastant, men som et eksempel var snittemperatur i batteriet -2 grader etter en tilsvarende kjøretur på 3 mil og utetemperatur på -6.

Hva man kan bruke denne informasjonen til er vel først og fremst å estimere ladehastighet man vil oppnå på vinterstid. Er man opptatt av å lade billigst mulig (på hurtiglader) så er tidskomponenten relativt betydelig hos de fleste tilbydere (med unntak av Ionity) og om snitthastighet går ned fra ca 60kW under ideelle forhold (ved lading til rundt 70%)  til rundt 40kW ved bergensk vinter (og enda lenger ned om man har "skikkelig" vinter) så kan det gjøre merkbare utslag på pris.

RJK

Jeg synes min Kona er ganske så flink til å melde relativt riktig tidsbruk ved lading, selv når jeg starter med relativt kaldt batteri. Om jeg velger å forlate bilen mens den lader, så går jeg vanligvis ut 5 minutter før den skal nå 80 %, da den "aldri" lader raskere enn estimert, samtidig som den sjeldent er mer enn 5 minutter forsinket.

Dvs, jeg ser i app fra borettslagets ladeselskap hvor mye effekt som leveres ved AC-lading, normalt fra 6,8 - 7,2/7,3 kW. Ved DC-lading får jeg opp tidsestimat for lading til 80 og 90 % SoC.

Har derfor ikke orket rote med OBD2-adapter, selv om jeg kjøpte en fra Ebay til man gamle Opel, som nå er spiker, tipper jeg. Den kjøpte jeg før jeg visste at noen modeller fungerer bedre med visse biler, enn andre versjoner.

Det jeg savner appstyring til mest av alt, er å starte forvarming av bilens kupé, sjekke ladestand for å se om jeg husket rett eller burde sette den til å lade opp før tur neste dag, og ikke minst for å se ladefart og ladetilstand når jeg hurtig/lynlader samtidig som jeg sitter inne på stasjonen, caféen restauranten eller går rundt på kjøpesenteret i nærheten.

Om det bare hadde vært en OBD2-adapter som kunne gitt meg disse funksjonene, ved å våkne opp av dvale og sende diss oppgavene til bilen, og den hadde respondert på slikt... Men må vel bytte bil for å få støtte for app, og derved også slike funksjoner, samt historiske data på lading og forbruk ved kjøring, og som kan eksportere slik info til f.eks. Excel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Ja, jeg kan være enig med at bilen stort sett estimerer riktig og det er nok ikke helt tilfeldigheter når batterivarming slås av og på underveis i ladesesjonen, så "hjernen" i bilen har nok mer eller mindre kontroll på de fleste forhold.

Artig at du nevner at du "aldri" har vært borti at bilen er ferdig før estimert. Jeg har oftest ikke sett så nøye på de tallene, men ved siste ladesesjon nådde jeg faktisk 80% 5 minutter tidiigere enn estimatet jeg ble gitt ved oppstart av lading. Skal merke meg tidsestimatet ved neste anledning og se om dette er et vestlandsfenomen eller om det var et engangstilfelle.

Ellers 100% enig i at appstyring hadde vært en fin ting. Ble godt vant i det halvåret jeg hadde en 2020-modell som lånebil mens min stod på verksted, så det var litt nedtur å miste den muligheten. Spesielt nå på vinterstid.

RJK

Fikk lekt meg litt med en lånebil mens min var på verksted, men det var på sommeren, og da lite som egentlig var til nytte, siden det var varmt allerede. Og de ladingene jeg rakk å gjøre, ble stort sett gjort mens jeg ventet ute i godværet, rett ved bilen.

Hadde hatt mer bruk for det på denne tiden av året, ved å starte forvarmingen 5-10 minutter før jeg går ut, og dermed kommet til tint bil med ok lunk i kupéen. Men, ja, over tid ville det å kunne følge med på ladingen vært greit å kunne ha track på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batteribil

Et spørsmål litt på siden Vidar: hvilken obd-adapter bruker du? Kunne tenkt meg en med kort leveringstid(utålmodig sjel )


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vidar_S

Jeg kjøpte denne her for litt over et år siden: https://www.amazon.co.uk/dp/B076XVQMVS/ref=pe_3187911_185740111_TE_item   (Veepeak OBDCheck BLE+ Bluetooth OBD2 Scanner Adapter for iOS & Android)

Da var prisen riktignok bare £27 inkl frakt så den har økt litt i pris siden sist...

Årsaken til at det ble den mener jeg primært var at det var en av de som ble anbefalt i CarScanner-appen og som de "garanterte" kompatibilitet med. Det var noe greier med at de billigste variantene kunne ha andre brikker og sånt uten at jeg husker alle detaljene jeg googlet rundt etter :)

Har sånn sett også bare positive erfaringer med den. Aldri hatt problemer med at jeg mister kontakten eller noe sånt.

TB

#6
Hentet fra Google Play: Car Scanner ELM OBD2
SitatRecommended adapters brands: OBDLink, Kiwi 3, V-Gate, Carista, LELink, Veepeak.
If you buy one of the cheap china OBD2 ELM327 adapters from ebay / amazon, then make sure it's not marked as
v.2.1. This adapters are supported, but they have lot's of bugs.

Hadde noen slike rimelige ELM 327 kloner, men de var svært ustabile.

Jeg har god erfaring med OBDLink LX Bluetooth Scan Tool, benyttet på flere biler, og kommer raskt i kontakt med bilen. Skal også være god strømsparing på den, så den ikke går tom for strøm om en glemmer å ta den ut.
(Nå bruker ikke la den stå tilkoblet, men om en glemmer det er det fint å få start neste gang.)

OBDLink LX støtter både de facto standard ELM327, mer stabilt en de som er ELM327 kloner.
Støtter i tillegg STN1110, som enkelte apper krever.

Tilbud 60 USD, men frakten er noe høy, blir totalt 95USD
https://www.scantool.net/obdlink-lxbt/
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sorry for å dra opp en gammel tråd, men denne omhandlet ladehastighet, så da blir den sånn sett riktig.... :)

Fylte på SuC Grålum/Sarpsborg i går og fylte til 3,85 kr/kWh.

Men det mest spesielle med den ladingen, var at jeg på min bil fikk 78 kW på ladingen i -50 C, et tall jeg bare har sett en gang før, og da etter 140+km/t på danske motorveier på en ganske varm sommerdag.

Jeg vet ikke om andre som har rapportert så "høyt" tall, mange innbiller seg jo at den har en max på 77 kW.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vidar_S

Sitat fra: RJK på torsdag 14. desember 2023, klokken 12:55Jeg vet ikke om andre som har rapportert så "høyt" tall, mange innbiller seg jo at den har en max på 77 kW.

Ikke for å skryte, men jeg fikk i høst 82kW på displayet i bilen ved lading på Tesla SuC i Stjørdal her i høst (riktignok med 14 grader ute og 25-30 i batteriet)  :) . Har en mistanke om at det skyldes at det man ser der er kW totalt som eksporteres fra lader, så om bilen trekker ekstra strøm til oppvarming av kupe etc så ser det ekstra bra ut (glemte å sjekke OBDen og antall kW som ble registrert inn på batteriet).

RJK

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 14. desember 2023, klokken 14:05
Sitat fra: RJK på torsdag 14. desember 2023, klokken 12:55Jeg vet ikke om andre som har rapportert så "høyt" tall, mange innbiller seg jo at den har en max på 77 kW.

Ikke for å skryte, men jeg fikk i høst 82kW på displayet i bilen ved lading på Tesla SuC i Stjørdal her i høst (riktignok med 14 grader ute og 25-30 i batteriet)  :) . Har en mistanke om at det skyldes at det man ser der er kW totalt som eksporteres fra lader, så om bilen trekker ekstra strøm til oppvarming av kupe etc så ser det ekstra bra ut (glemte å sjekke OBDen og antall kW som ble registrert inn på batteriet).
Nå la jeg opp til skryt selv, så selvsagt er det lov å skryte av dette. ;D 

Trodde tallet som ble vist var effekt inn som gikk til bilen, effekt for oppvarming trodde jeg var utenom. Men må sies at jeg har ikke akkurat lagt meg i selen for å finne dette ut...

Men 82 kW, det er jo knallbra, til Kona å være!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA