Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjev dekkslitasje

Startet av unik42, fredag 03. desember 2021, klokken 09:32

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: xzornixz på torsdag 27. oktober 2022, klokken 07:52
Sitat fra: Kjell Salvigsen på tirsdag 25. oktober 2022, klokken 14:39
Dette må vel være skjev hjulstilling , Xzornicz? (det er så langt jeg vet det som vanligvis er årsak til slik slitasje) Hva sa forhandler og hvor mange km har du kjørt? Slik skal det ikke være på nye biler.


Har kjørt ca. 70k, så det blir definitivt ingen garantisak. Sommerdekkene har rullet ca. 43k, men det er fortsatt litt frustrerende å ha tre utmerkede dekk med masse mønster igjen, og ett som også har masse mønster igjen (men uten komplett sett korder...  :-X

Forstår at det er frustrerende! Du bør ta en kontroll/fiks av hjulstilling slik at du unngår slikt fremover. Jeg har "bare" kjørt litt over 50k, men hadde ikke antydning til dette, skal ikke være slik. Håper du finner ut av det!
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

Bajass1

#46
Hallo. Sjekket på bilen ved dekkbytte og bakdekk viser tegn til unormal slitasje. Klagde til Dahles Auto, VW forhandler i Fredrikstad men fikk som svar at dette var pga kjørestil osv. Ga beskjed at vinterdekk bar preg av samme slitasje etter 1 sesong og fikk da time for ID.software 2.4 oppdatering og 4 hjulskontroll.  Fikk også beskjed at "Hjulstilling dekkes ikke av fabrikken etter 6mnd det anses som vanlig vedlikehold av bilen etter det". Merkelig beskjed å få da det ikke er lett å se at bakstilling er feiljustert?.
ID41st, 2021 modell
Dekk: Bridgestone, 255/45/20
KM: 28000

sk0yern

Det er jo helt vanvittig spør du meg.
Virker som det med "kjørestil" er noe som kommer fra Møller sentralt, da det virker som alle får dette svaret.
Hva slags kjørestil gir egentlig denne type slitasje?
Hvor mange av de som har fått denne slitasjen som følge av "kjørestil", har hatt det samme på tidligere biler?
Ved neste kjøp fra Møller, burde man kreve at "sjekk av hjulstilling" skal gjøres gratis hver 6. måned?

Kjell Salvigsen

#48
Sitat fra: Bajass1 på mandag 07. november 2022, klokken 14:28
Hallo. Sjekket på bilen ved dekkbytte og bakdekk viser tegn til unormal slitasje. Klagde til Dahles Auto, VW forhandler i Fredrikstad men fikk som svar at dette var pga kjørestil osv. Ga beskjed at vinterdekk bar preg av samme slitasje etter 1 sesong og fikk da time for ID.software 2.4 oppdatering og 4 hjulskontroll.  Fikk også beskjed at "Hjulstilling dekkes ikke av fabrikken etter 6mnd det anses som vanlig vedlikehold av bilen etter det". Merkelig beskjed å få da det ikke er lett å se at bakstilling er feiljustert?.
ID41st, 2021 modell
Dekk: Bridgestone, 255/45/20
KM: 28000

Dette høres ikke bra ut, ved normal bruk skal jo hjulstilling være i orden i lengre tid enn 6 måneder. Jeg har kjørt over 52.000 km siden mars 21 og har ikke antydning til slikt. Jeg forventer at en 1-2 år gammel bil skal være i orden på hjulstilling og slite dekk normalt så lenge man kjører normalt og ikke er uforsiktig/herjer med bilen,samt følger råd om lufttrykk. (indre slitasje er vel bare feil med hjulstilling)

Jeg ville ha gått til et NAF verksted eller et annet uavhengig verksted og tatt hjulkontroll, samt vist dekkene og bedt  om dokumentasjon/en uttalelse. Hvis noen Møller forhandlere/VW sentralt viser slik holdning til kundene sine, vil de ødelegge mye for seg selv. Dekkene er såpass dyre også at man må forvente at man ikke skal skifte dekk annet hvert år ved normal bruk.

De kan sikkert bruke kjørestil kortet på enkelte sjåfører, men det kan fort misbrukes, noe som det dessverre virker som at noen forhandlere gjør her. Det er ikke god reklame for disse forhandlerne og evt VW/Møller sentralt hvis det er de som har laget disse føringene.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

SveinJ

 Etter to tilfeller med dekkslitasje, som fortsatt ikke er løst fra Møller eller forhandler når det gjelder erstatning, så møtte jeg en ID4 fører i Aurland på Ionity laderen der, som også hadde hatt to tilfeller. Han fikk erstattet alle 4 hjulene begge gangene (slitt inn til corden). Tydeligvis ulike holdinger og velviljen til erstatning rundt omkring.

En snodighet: etter forrige kontroll var hjulstilling foran rød og bak grønn. Når jeg leverte inn bilen for justering, var det grønt foran og rødt bak! 4000 km seinere!.
Nå er det grønt foran og bak, enn så lenge!!!

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Robert Nilsen

Skjev slitasje innside begge bakhjul. Dekk erstattet av Autoria Kolbotn. Flott kundeservice:

hELgenen

Sitat fra: sk0yern på mandag 07. november 2022, klokken 15:11
Det er jo helt vanvittig spør du meg.
Virker som det med "kjørestil" er noe som kommer fra Møller sentralt, da det virker som alle får dette svaret.
Hva slags kjørestil gir egentlig denne type slitasje?
Hvor mange av de som har fått denne slitasjen som følge av "kjørestil", har hatt det samme på tidligere biler?
Ved neste kjøp fra Møller, burde man kreve at "sjekk av hjulstilling" skal gjøres gratis hver 6. måned?

Hva er egentlig kjørestil?
Hvilken kjørestil er det man ikke må ha?
Kan man dokumentere kjørestil?

Kjell Salvigsen

#52
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:14
Sitat fra: sk0yern på mandag 07. november 2022, klokken 15:11
Det er jo helt vanvittig spør du meg.
Virker som det med "kjørestil" er noe som kommer fra Møller sentralt, da det virker som alle får dette svaret.
Hva slags kjørestil gir egentlig denne type slitasje?
Hvor mange av de som har fått denne slitasjen som følge av "kjørestil", har hatt det samme på tidligere biler?
Ved neste kjøp fra Møller, burde man kreve at "sjekk av hjulstilling" skal gjøres gratis hver 6. måned?

Hva er egentlig kjørestil?
Hvilken kjørestil er det man ikke må ha?
Kan man dokumentere kjørestil?

Jeg har prøvd å lese meg opp litt på dette. Det står mye om dette, både om kjørestil og annen grunn til dekkslitasje. Så langt jeg kan se, så vil ikke slitasje på innsiden av bakhjulene skyldes kjørestil - her er det først og fremst problem med hjulstilling som er årsak på alle sider/kilder jeg kan finne. Møller bil skriver selv på sine nettsider: "Har bilen feil hjulstilling vil du vanligvis se mye slitasje på enten utsiden eller innsiden av dekkene. Du vil samtidig ofte oppleve at bilen trekker mer i ene retningen når du kjører. I så fall bør du ta kontakt med verkstedet for å få tatt en hjulstillingskontroll. " https://mollerbil.no/fagsenter/sikker-bilkjoring/dekksjekk/#:~:text=Sjekk%20dekkenes%20slitasje&text=Har%20bilen%20feil%20hjulstilling%20vil,%C3%A5%20f%C3%A5%20tatt%20en%20hjulstillingskontroll.

Kjørestil, overbelastning og feil dekktrykk fører til annen type slitasje på andre områder av hjulene/dekkene.

Kjørestil som årsak til slitasje forklares bl. annet på denne måten: "Kjørestil: Kraftige hastighetsvariasjoner øker slitasjen. Ved brå oppbremsing vil dekkene slites betraktelig fortere. Halverer du bremselengden, firedobles slitasjen. Også ved kraftig akselerasjon øker slitasjen på bildekkene." (Viking Reding) "Kjørestil: Rask og sporty kjøring er en viktig faktor i dekkens levetid. Hurtig akselerasjon og nedbremsing - pluss kurvekjøring i høy hastighet - øker dekkenes slitasje betydelig." (Continental.no) "Hastighetsvariasjoner. Kraftige hastighetsvariasjoner øker slitasjen. Om du halverer bremselengden, firedobles slitasjen.
Svingkjøring. Ved å øke hastigheten fra 50 til 80 km/t i en kurve med radius 200 meter, blir dekkslitasjen mer enn seksdoblet!" (Norgesdekk.no/Dekkimprotørene.no)

Så kjørestil har utvilsomt mye å si i forhold til levetid på dekk. Men jeg kan ikke finne belegg for at slitasje på innsiden av dekkene, slik noen har bilder av her og i andre forum, kan påstås å ha årsak i kjørestil - her er det nok hjulstilling som i hvert fall er medvirkende årsak så langt jeg kan se. Jeg har moderat kjørestil og har som sagt kjørt mine Pirelli dekk i ca 35-38-000 km uten skjevslitasje av noen slag og jeg kan bruke dekkene en sesong til. Det er svært ugreit dersom fabrikk eller importør med vilje og viten bruker "feil kjørestil" som begrunnelse for avslag dersom de ikke har saklig belegg for dette. (Jeg tar høyde for at jeg selvsagt kan ta feil, men jeg finner ikke kilder så langt som sier noe annet)
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

igniztion

Har også hørt noen nevne at forhandler skylder på dype hjulspor i norske veier or brede dekk, at innsiden på dekkene da blir slitt pga. dette.

Oppfinnsomme er det i alle fall
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

MinID

Sitat fra: igniztion på onsdag 16. november 2022, klokken 09:49
Har også hørt noen nevne at forhandler skylder på dype hjulspor i norske veier or brede dekk, at innsiden på dekkene da blir slitt pga. dette.

Oppfinnsomme er det i alle fall

De burde da ha bevisbyrden, og forklare da hvorfor dette ikke skjer med flere. Dype hjulspor florerer jo i Norge.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

SveinJ

Sitat fra: igniztion på onsdag 16. november 2022, klokken 09:49
Har også hørt noen nevne at forhandler skylder på dype hjulspor i norske veier or brede dekk, at innsiden på dekkene da blir slitt pga. dette.

Oppfinnsomme er det i alle fall

Er nå merkelig at hjulsporene på asfalten skal være slik at det «bare» skjevslites på venstre bakhjul?
Det er temmelig arrogant av forhandler/importør å gi all skylda på bilfører når kontroll viser store avvik fra spesifikasjonen.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Kjell Salvigsen

#56
For de av dere som har problem med skjev slitasje på bakhjul, på Facebook grupper blir dette diskutert i blant. Fra et innlegg/en kommentar i dag: "Har en id 4 som er kjørt 36000 . Bakre sommerdekk var mye slitt på innsiden etter kort tids bruk. Sulland (forhandler) sa for en stund siden at alle id4 skulle kalles inn til 4 hjulskontroll... beskjed fra Møller."

Ser også at noen får nye dekk på garanti. Så dersom denne kilden refererer korrekt, så kan jo dette tyde på at en del biler har problem med skjev hjulstilling, så håper alle med dette problemet får hjelp fremover- man bør jo referere til at det finnes en del eksempler på dette etter hvert og at en id4 i korrekt stand ikke skal ha slik skjevslitasje (mange av oss har jo biler som ikke har dette).

Så dette sitatet fra FB kan jo tyde på at dette nå er et kjent problem og at det jobbes med dette (selv om man fort kan få inntrykk av at importør/noen forhandlere nesten later som ingenting) Det kan jo være at dette er noe de ser på når biler er inne på service eller annen fiks, for å evt fange opp eventuell skjevslitasje, men de bør i tillegg ta kunder som opplever dette på største alvor fremover.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

SveinJ

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 15. november 2022, klokken 18:14
Sitat fra: sk0yern på mandag 07. november 2022, klokken 15:11
Det er jo helt vanvittig spør du meg.
Virker som det med "kjørestil" er noe som kommer fra Møller sentralt, da det virker som alle får dette svaret.
Hva slags kjørestil gir egentlig denne type slitasje?
Hvor mange av de som har fått denne slitasjen som følge av "kjørestil", har hatt det samme på tidligere biler?
Ved neste kjøp fra Møller, burde man kreve at "sjekk av hjulstilling" skal gjøres gratis hver 6. måned?

Hva er egentlig kjørestil?
Hvilken kjørestil er det man ikke må ha?
Kan man dokumentere kjørestil?

Jeg kjører sånn omtrent 90% av tiden med ACC og har fått dette utsagnet om «kjørestil» presentert flere ganger. Det vil da si at de 10% av km jeg kjører med egen stil, inn og ut av garasjer osv er årsaken til dekkslitasje på innsiden på to dekksett!
Så da burde jeg nok ha klaget på programmeringen for ACC som gjør at dekkene slites skjevt!
Men når jeg har tatt 4-hjulskintroll, ja da er det veiene jeg kjører på som er årsaken, fortauskanter, hull i veibanen og annet smårusk. Artigere det, men moroa har kostet meg 28 000.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

ENTO

Sjekket grundig på min ID4max 10/21 da jeg la på vinterdekk. Sommerhjulene hadde gått ca. 3.200km fra august. Så straks at det allerede var tendens til slitasje på innsiden av dekket på venstre side bak. Fikk 4 hjuls kontroll hos forhandler ute omkostninger. Stort avvik på nevnte hjul og mindre avvik på alle de andre tre.

SveinJ

Sitat fra: ENTO på tirsdag 29. november 2022, klokken 23:51
Sjekket grundig på min ID4max 10/21 da jeg la på vinterdekk. Sommerhjulene hadde gått ca. 3.200km fra august. Så straks at det allerede var tendens til slitasje på innsiden av dekket på venstre side bak. Fikk 4 hjuls kontroll hos forhandler ute omkostninger. Stort avvik på nevnte hjul og mindre avvik på alle de andre tre.

Nesten alle som opplever dette problemet med bilen, har unormal slitasje på venstre bakhjul. Hva er det som gjør det tro?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA