Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjev dekkslitasje

Startet av unik42, fredag 03. desember 2021, klokken 09:32

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: SveinJ på søndag 05. desember 2021, klokken 19:42
Den første kommentaren jeg fikk fra Møller via forhandler, var at det var min kjørestil og veiene jeg kjørte på som var årsaken. Men ved sjekk av 4-hjulstilling viste det seg t alle 4 var utenfor toleranser. 3 andre biler jeg har hatt og kjørt de samme veiene med, hadde vanlig og normal slitasje.

Det er så utrolig irriterende at enkelte forhandler ei møller sfæren ikke tar ting seriøst og bare skyver problemet tilbake på kunden.

Men - dette er heldigvis svært enkelt å sjekke.
En ting jeg har bitt meg merke i er at når man kjøper en ny bil modell, bil så er det gjerne noe som ikke er slik det det burde være. Den beste medisinen for dette er å gå rett på forhandler med en gang - ikke vent - ikke tvil - bare kjør på. 

Det kan være en vinn-vinn situasjon for fabrikken dersom de får raske tilbakemeldinger slik at de kan rette opp i feil allerede ved produksjonslinjen - og forhandler bygger kompetanse ved å løse dem. Det er ofte en mye mindre kostnad å ta dette tidlig, enn nå drive med brannslukning i etterkant.

Som kunde er jeg opptatt av dette og prøver også å kommunisere at alle feil/mangler jeg oppdager kan være en vinn-vinn for begge parter.

Nå er jeg ekstremt interessert i bil samt det å finne ut av slike feil/mangler; samtidig som jeg forsøker å hjelpe forhandler på alle mulige måter jeg kan.  Jeg møter ikke verkstedet med sure miner for å si det slik.

Som svært bilinteressert og en som handler biler ofte er jeg klar over at de første modellene vil ha noen ukjente feil/mangler - og for meg er det nesten en sport å finne dem. Derfor pleier jeg ofte å si at når jeg selger bilen - så er den i mye bedre stand en ny.

Min første 1st edition hadde null skjevslitasje - min GTX har jeg knapt kjørt så vet  ikke helt der ennå - men skal i det minste se nøye på dette fremover og ikke minst sjekke lufttrykket.


unik42

Til info har Møller bedt om all info om dekkene og videresendt det til VW sentralt og Møller sin garantiavdeling. Jeg har fremsatt krav at evt. for tidlig kassering av dekk på grunn av dette ønsker jeg at Møller skal kompensere. Om det skjer vet jeg ikke. Vet heller ikke om det er reelt for vinterdekka mine.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ENTO

#17
Sitat fra: ENTO på lørdag 04. desember 2021, klokken 10:50
Joda,jeg melder meg på. Venstre bakhjulet har begynnende tendens til merslitasje på innersiden etter kun 3100 km.  255/40/21 dekk.
Da er bilen sjekket på garanti:
Venstre bakhjul var utenfor spec. Så min observasjon med begynnende slitasje på innerside v/b var klar. Det var noe på h/b også. Så får vi håpe at dette nå er bra. Så sjekk dekk folkens. Fikk forresten beskjed om at garanti dekkes innenfor 6 mnd.

ENTO

Sitat fra: ENTO på fredag 17. desember 2021, klokken 21:17
Sitat fra: ENTO på lørdag 04. desember 2021, klokken 10:50
Joda,jeg melder meg på. Venstre bakhjulet har begynnende tendens til merslitasje på innersiden etter kun 3100 km.  255/40/21 dekk.
Da er bilen sjekket på garanti:
Venstre bakhjul var utenfor spec. Så min observasjon med begynnende slitasje på innerside v/b var klar. Det var noe på h/b også. Så får vi håpe at dette nå er bra. Så sjekk dekk folkens. Fikk forresten beskjed om at garanti dekkes innenfor 6 mnd. og x antall km. Husker ikke,men tror det var max 5- eller 10' km.

biggern

Gjelder dette alle, eller kun enkelte? I såfall burde jo Møller kalle inn for sjekk?

SveinJ

Sitat fra: biggern på lørdag 18. desember 2021, klokken 18:25
Gjelder dette alle, eller kun enkelte? I såfall burde jo Møller kalle inn for sjekk?
Opplever at Møller som importør trår vannet så lenge som mulig. Vi som har opplev dette, har veldig ulike erfaringer med tilbakemelding.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

atrus

Kan jo være en idé å tipse en journalist i motor.no eller tu.no. Om de lager en sak på det, vil jeg tro både Møller og VW får ut finger'n 😉

unik42

En liten oppdatering: hentet bilen i dag grunnet et annet problem som måtte utbedres. Møller kunne informere om at de nå kjører dekksaken videre mot Tyskland. Det var visst flere som hadde bilene sine for sjekk etter min og hadde den samme feilslitasjen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

SveinJ

Møtte en tysk ID.4 på en Ionity ladeplass i går i nærheten av Bremen. Sommerdekkene hadde også på denne slitte innsider. Hun skulle snart legge om til vinterdekk og skulle sjekke nærmere. Altså ikke bare et norsk fenomen.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

atrus

Er det noen oppdateringer i denne saken? Selv har jeg knapt kjørt 1000 km, men det er kanskje noe som vil angå flere på litt sikt.

igniztion

Det viktigste er nok å følge litt med og ta bilen til forhandler omgående om man ser skjev slitasje.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

SveinJ

Sitat fra: atrus på fredag 07. januar 2022, klokken 13:00
Er det noen oppdateringer i denne saken? Selv har jeg knapt kjørt 1000 km, men det er kanskje noe som vil angå flere på litt sikt.

Ikke fått noen tilbakemelding fra Møller så langt, skal purre til uka.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Eiko

Skummet kjapt gjennom alle innleggene her. Skjev dekkslittasje og VW er ikke noe nytt problem, viden kjent, og det tror jeg Møller vet også. Jeg har kjørt VW siden 2008 og har vært aktiv på VW forum og andre steder opp gjennom årene, og er litt over snittet interessert i bil. Møller bagatelliserte problemet da og smått utrolig at de fremdeles gjør det, med feks å prøve legge skylda på kjørestilen til folk.

Nå har jeg kjørt Volvo i 4 år, med utrolig god service, og har bestillt GTX. Dog med en liten dose skepsis pga tidligere erfaring med Møller og service.

unik42

Ingen oppdatering hos meg heller, men skal purre.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

SveinJ

Sendte e-post til Møller kundeservice i forrige uke, men de hadde ikke hørt noe fra fabrikken. Men i går fikk jeg telefon fra forhandler, som ba meg komme med bilen. Fabrikken ville at de skulle laste ned data fra den for "å sjekke" om det har vært uregelmessighet med ESP eller ABS. 4 filer ble sendt avgårde i dag, så er det bare å vente igjen på tilbakemelding.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA