Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er best: Brukt S eller brukt 3?

Startet av Grenadier, torsdag 02. desember 2021, klokken 13:30

« forrige - neste »

Grenadier

Vi skal selge den gamle fossilbilen, og kjøpe brukt Tesla.

Vi vil helst ikke bruke mer enn 350-370k. For disse pengene kan vi få 2017 Model S 70 (men ikke 70D), eller 2019 model 3 long range. Begge typer da gjerne gått 60-80.000 km.

Hva bør man velge? Jeg synes S er en tøffere og penere bil, og at man kanskje får mer premium for pengene. Liker også at S er aluminium, da jeg leser at mange spår rustproblemer på model 3 framover.

Men hvordan er det å kjøre og eie S i forhold til 3? Vi er to voksne og to barn på 11 og 13 år. Bakseteplass og baksetekomfort er viktig.

Vi liker å kjøre en del langturer, og har tenkt at komfort og plass er bedre i Model S. Men i denne testen ser det egentlig ikke slik ut: 

https://www.nettavisen.no/livsstil/tesla-model-3-eller-model-s-se-sammenlikningen/s/12-95-3423593396

Hva med kjøreegenskaper? Og også vurdere om fraværet av dual motor på S70 er en stor ulempe på vinter, ift. dual motor Model 3.

Har også inntrykk av at opplevd kvalitet i Model 3 er bedre?

Og klart: En 2019 Model 3 vil fortsatt ha bilgaranti, mens Model S 2017 snart er uten garanti (foruten batteri og drive unit).

Rekkevidden er vel også en del bedre i Model 3 long range. Men som sagt: Synes Model S ser så mye kulere ut, og har en it-faktor som 3 ikke har.

Hører gjerne fra dere som kanskje har erfaring med begge biler. Hva ville dere valgt?

Klykken

Har du prøvekjørt begge modellene? Model 3 har litt andre stoler enn S, og for noen kan sitteputen virke for kort.

Ellers, en model S kan være relativt kostbar å vedlikeholde og litt bingo i kjøp, så det er noe man må ta med i vurderingen. Får man en velbygd og godt vedlikeholdt bil kan du fort være problemfri i lang tid.

Model 3 er som du sier vesentlig mindre, både med tanke på bagasjeplass og tildels innvendig - men likevel romslig i forhold til fasongen. Hvis den er stor nok til deres bruk ville jeg personlig vurdert en slik fremfor model S ene og alene pga forventede vedlikeholdskostnader og at model 3 er mye enklere bygd. Model 3 lader også vesentlig kjappere, og man slipper overgang fra proprietær ladekontakt (CCS-adapter) for å lade på tredjepartsladere og Teslas V3-stasjoner.

Model S sine kvaliteter er fjæringskomfort, støy (hjulstøy), plass og det er en fantastisk milsluker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Grenadier

Takk for synspunkter.

Du skriver at Model 3 er enklere bygd, ift vedlikeholdskostnader. Men hva om man finner en S uten luftfjæring? Vil forskjellen likevel være stor, i forhold til ting som kan gå galt?

overskyet

Det er jo to forskjellige biler, men likevel. Med budsjett under 400K, ville jeg helt klart heller ha kjøpt en lettbrukt 3, enn en sliten S. Når ting begynner å ryke, så får fort kostnadene bein å gå på.

Klykken

Sitat fra: Grenadier på torsdag 02. desember 2021, klokken 22:57
Takk for synspunkter.

Du skriver at Model 3 er enklere bygd, ift vedlikeholdskostnader. Men hva om man finner en S uten luftfjæring? Vil forskjellen likevel være stor, i forhold til ting som kan gå galt?
Ja, det er mye kompliserte løsninger på en S. F.eks kjøleribber langt nede på fangeren i front. Ryker disse, noe de gjør før eller siden pga skortende vedlikehold salt og sand, har du potensielt ei utgift på 30-40.000kr hos Tesla. Understellet og oppheng slites relativt fort med dertil skjevstilling av hjul. Dørhåndtak er en gjenganger. Soltak, lekkasjer fra dreneringsrør.

Men igjen, du kan være heldig - og det er ikke slik at "alt ryker samtidig" heller. Jeg hadde f.eks ingen større problemer med vår 2015 S85D i mitt eierskap, bortsett fra en driftsstans et par dager etter kjøpet pga ledningsbrudd.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

filtvet

S er vel en luksusbil, i likhet med andre i samme klasse. Her ser du hva som skjer med feks. eldre bmw https://www.youtube.com/watch?v=I95LurFYbtg

Samme problem med Mercer. Supre å ha nye men kan bli forferdelig dyrt etter hvert.

o.b.lix

Model S er mye mer familebil enn model 3, og i prisen under 400k kan man også få en lite kjørt S med 4-hjulstrekk, som f.eks. denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=240252259

En 75D ha ca samme rekkevidde som vår X 90D og det holder i massevis. Vår har rekkevidde over 350km nå etter å ha kjørt 200.000 km.

Er lite som egentlig gå i stykker, annet enn bremsedeler og understell, og her kommer det billige deler til model S.
Anbefaler oppgradering CCS (kr 3500) og 4G (5000) ikke ikke det er gjort. Vi har også oppgradert til MCU2 (17.000), men dette klarer man seg fint uten.

Kan anbefale 4-hjulstrekk på glatten, det er den beste bil på glatten jeg noensinne har kjørt, og AP1 som er fortsatt blant det beste hjelpesystemet (Autopilot) som finnes, er mer stabilt enn AP2 og AP3 etter min mening.

Er ikke mange luftdempere på S som ryker (men "alle" X ryker foran på ca 140.000 km). Men også her kommer det rimeligere deler enn originale 10.000 pr demper som er dagens pris.

Alle bruktbiler har høyere vedlikeholdskost enn nye, men på en S som denne er det fortsatt noe garanti igjen som dekker understellsdeler etc.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Grenadier

Takk for gode råd og innspill!

Jeg har kjørt Model 3 flere ganger, men faktisk aldri Model S. Så det må jeg få gjort noe med.

Men hvordan vil dere beskrive kjøreopplevelsen i Model 3, i forhold til S?

Kjører i dag en BMW 5-serie, og liker den litt "gedigne" kjøreopplevelsen (noen vil si gubbete opplevelsen hehe). Trives bedre bak rattet i den enn i en BMW 3-serie.

Innbiller meg at S er en bedre langturkamerat?

Klykken

S er som jeg sa tidligere opplever jeg S som en fantastisk milsluker. Den er "svær og tung" og ligger veldig fint på motorveien. Langt ifra så sportslig og stivt satt opp som 3 er.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

overskyet

Sitat fra: Grenadier på fredag 03. desember 2021, klokken 10:47
Takk for gode råd og innspill!

Jeg har kjørt Model 3 flere ganger, men faktisk aldri Model S. Så det må jeg få gjort noe med.

Men hvordan vil dere beskrive kjøreopplevelsen i Model 3, i forhold til S?

Kjører i dag en BMW 5-serie, og liker den litt "gedigne" kjøreopplevelsen (noen vil si gubbete opplevelsen hehe). Trives bedre bak rattet i den enn i en BMW 3-serie.

Innbiller meg at S er en bedre langturkamerat?

Jeg har ikke eid begge bilene, men har kjørt begge og kjørte også 5-serie før. Hvis du liker 5-serie bedre enn 3-serie, liker du antakelig S bedre enn 3. S er litt mer komfor, gedigen og ikke særlig morsom annet enn rett frem. Mens model 3 er et helt annet dyr. Model 3 føles mye mer sporty. Den kjører faktisk veldig bra. Nesten BMW M3 bra.

Rett frem, føles S'en bedre enn 3 (og fem serien din) I første sving, så føles 3 bedre enn både S og fem serie.

Dette er uansett ting du bør vurdere selv. Tesla låner gladelig bort biler, så du kan sjekke hvordan du selv opplever det.

OlaM

Har du vurdert en nyere Model 3? Nå heter de jo ikke SR+ lengre, men en brukt eller ny innstegsmodell med varmepumpe er jo innenfor budsjett, sånn pluss/minus. (Ser jo at Finn-prisene nå er litt koko) En slik en vil gi litt lengre rekkevidde og lengre garanti enn en S70, med drift på samme hjul.

Enig at hvis du liker 5-serie over 3-serie kan det godt hende at Model S uansett er riktig valg. Med Sen får du nok høyere driftskostander og forsikring, men til gjengjeld større plass og mer praktisk luke. Her må det nok prøvekjøres.
'21 3LR

SabreMan

Hvis du kommer til å bruke superladerne mye, kan det lønne seg med en Model S der gratis superlading følger med bilen. Tror dette tilbudet ble avsluttet tidlig i 2017.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Contango

Har hatt flere S'er og har en 3'er. Opplever 3 som et tryggere kjøp kostnadsmessig, dog mer ut fra anekdoter enn egne opplevelser. Men S er en mye mer komplisert bil og ble også designet da Tesla manglet erfaringer. Den bærer preg av det innimellom. Eksvs vindusviskere som er antikvariske og lys som er håpløst dårlige (også facelift). 3 er mer moderne, oppleves enklere og tryggere økonomisk/driftsmessig samt er, som alle andre her sier, mer sportslig. Samboeren likte dog S'en mye bedre fordi den er mye bedre å kjøre langt med. Sportsligheten på 3 betyr en veldig presis styring og er mer slitsom enn morsom for henne. For meg er sportsligheten mer et pluss. Mht rust har det foreløpig ikke (så langt jeg har sett) vært rapportert problemer på 3. På S er det aluminium i karrosseriet men ikke i hjuloppheng og diverse rusk og rask under frunken. På eldre S'er ser det virkelig ikke pent ut der, og jeg ville på ingen måte avskrevet rustproblemer på den modellen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

Jeg måtte flytte en trekiste i forrige uke. Den gikk ikke inn bak i en mercedes og en jaguar som begge hadde bakasjerom. Fikk den ikke inn.
Men i min model S75D så var det en lek. Litt stolt :) 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Kim-

Du får ny model 3 med bakhjulsdrift med 490km rekkevidde for 370k, det bør vurderes
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA