Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøp eller leie av takstativ (2 dager)

Startet av lazee, tirsdag 30. november 2021, klokken 19:21

« forrige - neste »

lazee

Hei,

Som ny her må jeg først bare beklage hvis jeg bryter noen skrevne og uskrevne regler med dette innlegget. Men saken er at jeg som fersk Model Y-eier har et problem. Jeg må ned for å hente hjem min datter fra folkehøyskole i Danmark før jul (21. desember). Og hun har da en sykkel som skulle vært med. Siden det ikke er mulig å få satt på hengerfeste, og jeg ikke får tak i takstativ i tide (utsolgt overalt jeg har sjekket), vet jeg ikke hvordan jeg skal få løst det problemet.

Mine spørsmål er da:

* Noen som vet om et sted hvor jeg kan få kjøpt/leid takstativ? (må kunne passe til Thule takstativer)
* Noen snille sjeler som evt. kunne lånt meg takstativ noen dager mot betaling?

Bor på Gjøvik og tar båt tur/retur rundt Larvik-traktene...

Handyman

PS: Det er bare Teslas originale takstativ som gjør den godkjent for lovlig taklast. Tule kommer derfor neppe med stativ til Y. Det droppet det også til TM3.
Du kan ikke demontere sykkelen og få plass inni bilen? Hvis ingen skal sitte i baksetet bør det være god plass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lazee

Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 19:29
PS: Det er bare Teslas originale takstativ som gjør den godkjent for lovlig taklast. Tule kommer derfor neppe med stativ til Y. Det droppet det også til TM3.
Du kan ikke demontere sykkelen og få plass inni bilen? Hvis ingen skal sitte i baksetet bør det være god plass.

Er to sykler, men fikk akkurat en god nyhet nå. Det blir kun én i baksetet. Så da kan det kanskje gå. Skal gjøre et forsøk her hjemme med to demonterte sykler først og se hvordan landet ligger an. Takk for forslag og info.

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 19:29
PS: Det er bare Teslas originale takstativ som gjør den godkjent for lovlig taklast.

Har du en kilde til dette? Jeg trur du har misforstått.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Electric cars in Norway

Thule fungerer helt fint. Tesla har nok ikke ekslusivitet på takstativ.  Ikke er det på lager heller..

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-takstativ?sku=1518236-00-A

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. november 2021, klokken 20:19
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 19:29
PS: Det er bare Teslas originale takstativ som gjør den godkjent for lovlig taklast.

Har du en kilde til dette? Jeg trur du har misforstått.
Følgende står i manualen:
Takgrind
Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla (se Deler og tilbehør). Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-877ACE2D-B62F-4596-A6AD-A74F7905741C.html#:~:text=Takgrind,til%20betydelig%20skade.

Siden bilen ikke har oppgitt taklast i vognkortet er det derfor Teslas manual som styrer dette. Dersom de godkjenner takbøyler fra tredjepart, er det selvfølgelig OK. Men det tror jeg ikke kommer til å skje.
Står det et tall i tillatt taklast kan andra aktører levere takbøyler og selv stå fro garantien.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 20:43
Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

Siden bilen ikke har oppgitt taklast i vognkortet er det derfor Teslas manual som styrer dette.

Det kan føre til skade ja. Det står ingenting om at det er ulovlig.

Og hvis det ikke står vekt for taklast i vognkortet er det oppgitt vekt i boka som gjelder. Har aldri sett noen uttalelse fra vegvesenet om at dette også gjelder type takstativ.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

#7
Kan dessverre ikke hjelpe, har takstativ, men langt unna Gjøvik.

Hvis du har T-fester på Thule sykkelstativene dine så bør det fungere fint på det originale stativet.

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. november 2021, klokken 21:56
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 20:43
Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

Siden bilen ikke har oppgitt taklast i vognkortet er det derfor Teslas manual som styrer dette.

Det kan føre til skade ja. Det står ingenting om at det er ulovlig.

Og hvis det ikke står vekt for taklast i vognkortet er det oppgitt vekt i boka som gjelder. Har aldri sett noen uttalelse fra vegvesenet om at dette også gjelder type takstativ.
Står det vekt i manualen, da? Eller står det kun i papirene til takstativet?

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. november 2021, klokken 21:56
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 20:43
Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

Siden bilen ikke har oppgitt taklast i vognkortet er det derfor Teslas manual som styrer dette.

Det kan føre til skade ja. Det står ingenting om at det er ulovlig.

Og hvis det ikke står vekt for taklast i vognkortet er det oppgitt vekt i boka som gjelder. Har aldri sett noen uttalelse fra vegvesenet om at dette også gjelder type takstativ.
Dette har vært diskutert ut og inn i mange tråder, både for Y og 3. Bilen er kun typegodkjent med for taklast med Teslas originaltilbehør. Mener bestemt at dette også er bekreftet av Biltilsynet. Jeg mener vekten er oppgitt i manualen for takstativet og at det er dette sammen med bilen som er typegodkjent.
Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla (se Deler og tilbehør).
Om man mener noe annet og vil bruke uoriginalt stativ bør sjekke dette med Biltilsynet og få dette skriftlig.
Om man ikke er så opptatt av at alt er helt lovlig er det jo ikke noe å bry seg om, "det går jo sikkert fint".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 30. november 2021, klokken 20:31
Thule fungerer helt fint. Tesla har nok ikke ekslusivitet på takstativ.  Ikke er det på lager heller..

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-y-_-takstativ?sku=1518236-00-A

And how are you going to mount Thule on your Model Y, when Thule doesn´t support this car nor makes a mounting set for it?

Or do you mean, you going to spend 5k NOK for Teslas original roof rack and then another 3k NOK for a Thule wingbar Edge and use Tesla´s mounting set to connect the Thule to?

I think I will stick with just buying Tesla´s roof rack. Spending 8k NOK just to mount a Thule.... no thanks.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Tror trådstarter kun mente at takbøylene han eventuelt skal låne, må passe til et Thule sykkelstativ.

Ingeniøren

#11
Stikk på en sykkelbutikk og skaff 1-2 sykkel kartonger - de er bare glad for å bli kvitt de  :).

Om du pakker en sykkel i hver kan de stables i høyden mm uten å skade eller skarpe opp hverken bil eller sykler. Har kjørt mye sykkelløp i "min ungdom" og det bør funker gull selv med 3 i bilen, men det kan du teste før du reiser med kartongene fra butikken  :+1:

Edit: men det var kanskje bare en sykkel og da blir det enda enklere, men husk verktøy da pedaler må av styre snus plus et hjul eller to. Noe kartong eller aviser til å fore i mellom er nødvendig, men det ligger som regel i kartongen. Om ikke spør !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 23:18
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 30. november 2021, klokken 21:56
Sitat fra: Handyman på tirsdag 30. november 2021, klokken 20:43
Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

Siden bilen ikke har oppgitt taklast i vognkortet er det derfor Teslas manual som styrer dette.

Det kan føre til skade ja. Det står ingenting om at det er ulovlig.

Og hvis det ikke står vekt for taklast i vognkortet er det oppgitt vekt i boka som gjelder. Har aldri sett noen uttalelse fra vegvesenet om at dette også gjelder type takstativ.
Dette har vært diskutert ut og inn i mange tråder, både for Y og 3. Bilen er kun typegodkjent med for taklast med Teslas originaltilbehør. Mener bestemt at dette også er bekreftet av Biltilsynet. Jeg mener vekten er oppgitt i manualen for takstativet og at det er dette sammen med bilen som er typegodkjent.
Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla (se Deler og tilbehør).
Om man mener noe annet og vil bruke uoriginalt stativ bør sjekke dette med Biltilsynet og få dette skriftlig.
Om man ikke er så opptatt av at alt er helt lovlig er det jo ikke noe å bry seg om, "det går jo sikkert fint".

Jeg vet at det har vært diskutert ad nauseam, men jeg har ikke sett noen konklusjon på det fra Vegvesenet. Har du? I så fall setter jeg pris på link.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

trykkertor

Sitat fra: Jeronan på onsdag 01. desember 2021, klokken 08:56

And how are you going to mount Thule on your Model Y, when Thule doesn´t support this car nor makes a mounting set for it?

Slik jeg leser tråden ønsker han Tesla Takbøyler med Thule sykkelholder.
Trådstarter vet kanskje ikke at Thule sine T-bolter passer rett inn i originalt Tesla-stativ.

Jeg leser det ikke som at han vil ha Thule bøyle eller wingbar. Kun sykkelenheten fra Thule.

Så til trådstarter. Alle Thule sine holdere (sykkel, kajakk m.m.) som bruker T-bolter passer original Tesla - Takbøyler.

geear

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 01. desember 2021, klokken 09:10
Stikk på en sykkelbutikk og skaff 1-2 sykkel kartonger - de er bare glad for å bli kvitt de  :).

Om du pakker en sykkel i hver kan de stables i høyden mm uten å skade eller skarpe opp hverken bil eller sykler. Har kjørt mye sykkelløp i "min ungdom" og det bør funker gull selv med 3 i bilen, men det kan du teste før du reiser med kartongene fra butikken  :+1:

Edit: men det var kanskje bare en sykkel og da blir det enda enklere, men husk verktøy da pedaler må av styre snus plus et hjul eller to. Noe kartong eller aviser til å fore i mellom er nødvendig, men det ligger som regel i kartongen. Om ikke spør !
Har ingen som helst tro på at det går to sykkelesker inn i en Model Y når baksetet skal brukes. Men sett den ene personen på et fly, så ordner alt seg. Eller selg syklene i Danmark.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA