Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring med Besen justerbar ladekabel?

Startet av IK, søndag 28. november 2021, klokken 13:46

« forrige - neste »

IK

Hei
Har nettopp kjøpt elbil med type 1 uttak (Soul)
Desverre har jeg ikke en mulighet å sette ladestasjon i garasje (10A kurs og garasje er ikke frittstående)
Tenker at jeg nødlader av og til fra stikk i garasjen.
Jeg ser at Besen selger justerbar versjon som kan nedjusteres og det trenger jeg faktisk for å lade på jobb på 8A. Min standard Kia sin kladd er 10 A og ikke justerbar. Ser også at kladden fra Besen overvåker temperatur i stikkontakt og har innebygd DC vern.
Tenker på at om jeg sørger for strekkavlasting så er potensielle farer ved lading fra stikk kraftig redusert.
Altså lading på lav strøm med kontrollert varmgang + DC jfb. Er det ikke  tryggere enn å lade via standard ladekladd? Nesten oppfylt kravene i NEK 400. 722 😁
Hva er dine erfaringer med Besen? Finnes det alternativer som er justerbar og med RCD?

Trekkoppbil

Jeg bestillte 3 EVSEr fra Besen. Det kan ha vært i 2014 eller 2015, så det var nok eldre modeller, og de var ikke justerbare.
Det var lette og greie på mange måter. Levetida på 2 av dem var ca ett år. Problemet var at etter en periode, så klikker et rele av og på hele tida, og man får ikke starta lading. Den siste fungerer fortsatt av og til, så man kan være heldig å få starta lading med den, men jeg bruker den uhyre sjeldent.

Jeg såg nylig et par bilextratbutikker som annonserer CHARGE AMPS RAY til 2000kr på Finn, men jeg trur ikke den har innebygd dc-vern.

elektrolux

#2
Vi tilbyr denne gen5 Besen kabelen som vi selv har spesifisert med 6,3/10A lading og 1,3m (EU lengde og Fiat 500 vennlig ladestyrke) inntakskabel til fast lav pris på 2890.-

Obs på eksempel bilde med kort inntakskabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

syklisten

Sitat fra: IK på søndag 28. november 2021, klokken 13:46
Hei
Har nettopp kjøpt elbil med type 1 uttak (Soul)
Desverre har jeg ikke en mulighet å sette ladestasjon i garasje (10A kurs og garasje er ikke frittstående)
Tenker at jeg nødlader av og til fra stikk i garasjen.

Fersk Soul-eier vi også. Har også 10A fra før og ikke frittstående garasje, men fikk satt opp en ny 32A kurs og Easee ladestasjon. Fungerer helt topp, da utnytter vi bilens 6.6kWh ombordlader og har 80/100% oppladet bil på kun et par timer.

Klart, det er ikke gratis å få montert en ladestasjon, men veldig praktisk på lang sikt.

Ingeniøren

Glad jeg har en lader med justerbar amper i disse ny nett pris tider. 32a kan svi på pungen, bedre å lade med litt lavere amper over tid.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

IK

Hei! Vil gjerne sette opp en ny kurs til garasje men da må jeg grave opp hele sameiet :)

Heldigvis kan jeg lade mye på jobb.
Har nylig kjøpt Charge Amps Ray.
Den har ikke DC vern.
Ser at det er mye tap når man lader på lave ampere.
Bedre med ladestasjon uten tvil :)

IK

Sitat fra: elektrolux på lørdag 11. desember 2021, klokken 07:09
Vi tilbyr denne gen5 Besen kabelen som vi selv har spesifisert med 6,3/10A lading og 1,3m (EU lengde og Fiat 500 vennlig ladestyrke) inntakskabel til fast lav pris på 2890.-

Obs på eksempel bilde med kort inntakskabel.

Hei! En fin ladekabel til rimelig pris. Eneste som jeg vil ha som bruker er flere trinn strømjustering. F.eks. 6-8-10A.
På jobb hos meg kan mad lade på 8A maks fra tilrettelagt uttak. (merkelig nok). Kunne ikke lade med standard kladd fra Kia, så måtte kjøpe justerbar.

elektrolux

På en typisk arbeidsdag vil du miste 15 km lading ved å bruke 6,3A trinnet i stedet for 8A.

Eller du får "kun" ladet inn 75 km økt rekkevidde i stedet for 90 km.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA