Hvor mange ladebrikker er det greit å ha

Startet av Amigo, fre 26. nov 2021, kl. 16:49

« forrige - neste »

Amigo

Når man kjører feks E18 mellom Krsand og Oslo, kommer man borti flere leverandører av strøm, Circle K, Mer, Fortun osv. Kan man ha én ladebrikke til alle, eller må man ha et knippe med flere brikker liggende i bilen? Det er vel forskjell i pris også, om man betaler med brikke eller sms, app, kort osv... Jeg har nå kjørt noen turer opp og ned på E18 og jeg merker at det nåde er frustrerende og irriterende å få ladet. Svært sjelden går det uten problemer, enten er det feil på boksen, eller så er det feil med app'ene osv. Hvorfor i all verden kan man ikke bare betale kontaktløse med kort?? Jeg har tidligere benyttet brikke noen plasser, dette fungerer som oftest greit - helt til den må fornyes.

Trekkoppbil

Det er greit å ha minst ei brikke i hver bil.

Har du ei brikke, så kan du som regel registrere den hos de fleste operatører.  Det kan være visse unntak, og man kan komme bort i brikker som man ikke får registrert hos en eller annen operatør.

Får du ikke registrert den hos alle operatører, så kan det være behov for flere.

Det er mulig det er lurt ha andre brikker for utenlandsturen.

I tillegg er det nyttig å ha en hel skare av apper. Du veit aldri hvilke betalingsmidler som virker når du er på tur, så det gjelder å gardere seg med flere.

Ingen av delene er egentlig greit:
Det er mye kluss med reigstrering av brikker. Apper er noe søl, og har man mange av dem, blir telefon treig, og man får behov for ny, og man veit aldri hva slags info appene tapper fra telefonen din.

goggo

Jeg kjører en god del mellom Kristiansand og Oslo, har vel blitt rundt 50 turer - kun med elbil - over de siste årene.
Jeg bruker nå MER ladestasjoner når jeg kjører denne strekningen og opplever sjelden kø men jeg unngår å kjøre på fredager og søndager hvis jeg kan.

Hvis du liker å bruke RFID brikke (som meg...) så anbefaler jeg å bruke enten Elbilforeningen sin eller NAF sin. Begge er gratis hvis du er medlem der, og de kan brukes hos alle operatørene.

Det koster det samme med brikke og APP, men hvis du er NAF medlem så kan du få et gratis kredittkort som heter NAF Extra og med dette i kombinasjon med NAF brikken så får du 15% rabatt hos alle operatørene.
https://www.naf.no/elbil/medlemsfordeler-elbil
https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-ladebrikke/

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

olemars

Det er forsåvidt som regel veldig lite teknisk forskjell på disse brikkene, jeg bruker den jeg fikk utdelt av kommunen for å åpne innkastet til de nedgravde søppeldunkene. Men NAF og elbilforeningen sin er iallfall sjekket at de fungerer hos alle som tilbyr RFID-registrering.

Orbit

Alle de norske ladetilbyderne har åpnet for å kunne registrere brikker fra Elbilforeningen og NAF inn på respektive kundeforhold du har hos dem. Men de har i varierende grad sperret for å tilknytte andre "fremmede" brikker til kundeforholdet.

Et par andre tråder om det samme:
https://elbilforum.no/index.php?topic=50035.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=43408.0 (Denne starter med å diskutere Audi sitt ladekort, men er etterhvert over på RFID generelt i Norge)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amigo

Takk for svar😀 Ladet på CK Telemarksporten med app går, funket knirkefritt. Skulle senere på kvelden lade ved McDonalds Ullevål, alle tre (ikke syv, som det står på ladekartet) var ute av drift. Er dette Fortum sine? Det var et svært lysende skilt med Fortum på vei inn til Esso/McD, men fant ingen bokser det sto Fortum på, kun Recharge. Det var heldigvis fire ladere (50kwh) ved Esso (alle opptatt, ventet kun 5 min). Syns det er litt armer & bein dette, kanskje som å fylle bensin i Mongolia. Man vet aldri helt sikkert om eller når man kommet seg videre... Godt man har en bil nr 2 med svææær dieselmotor...

Orbit

Det er sju ladere der hvor du kan betale med Fortum sin app, men de er på hver sin side av området (se bilde nedenfor). Fortum sine ladere er skilt ut i et eget firma Recharge, mens Fortum selv kun står for ladetjenestene. Det vil etterhvert ikke være noen Fortum-merking på laderne. Du kan også betale med andre operatører enn Fortum på Recharge-laderne (f.eks. easyPark, Plugsurfing). (Litt tilsvarende mobilnett, hvor det finnes mange tilbydere av mobilabonnement, selv om det i Norge bare er tre operatører som har egne basestasjoner)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amigo

Stemmer, de tre til høyre var ute av drift, én av de var det også sperrebånd på. De fire til høyre funket, men var som sagt opptatt. Ellers takk for info om Fortun/Recharge.

elektro

Må bare si at, ikke nok med dette styret med brikker og apper; operatørene bytter navn oftere enn andre bytter et visst klesplagg. Ikke rart menigmann blir oppgitt! Grønn Kontakt=Mer, Fortum=Recharge, BKK=Evinly(?).. Sjukt. Dette er jo en studie i forbrukerfiendtlig adferd. Rart det er lov. Det burde være operatøren sitt ansvar å skaffe seg tilgang til kunden. Ikke motsatt. Og roaming tvang mellom alle. Så kunne vi gitt en flat f* i hva de het.

Vel, nok om det.. mitt oppsett er e-tron charging service kort som dekker Ionity, Mer, BKK (Evinly?), E.ON og en mengde operatører i utlandet.

Så har jeg NAF kort for Recharge, Circle K, Kople og alt annet. NAF kortet er et MasterCard som også tjener som NAF medlemskort og RFID brikke. Dette kortet er også registrert som betalingsmiddel hos samtlige operatører, og gir 15% laderabatt hos alle. (I tillegg til OBOS rabatt, Circle K Club Extra, Coop rabatt mm.)

To kort, eller brikker om du vil, for alt, altså. Med samlefaktura. Disse to kortene har jeg alltid liggende i hanskerommet på bil nr. 1.

I tillegg har jeg en ekstra brikke, i ordets rette forstand, fra NAF, liggende i bil nr. 2. Denne er registrert hos alt annet enn Ionity, hvis jeg ikke tar feil. 🙂 Har også et par nødbrikker liggende helt innerst i hanskerommet som det står Grønn Kontakt, Kople og Fortum på, pluss en nøkkel fra Oslo Kommune. Og en InCharge/Vattenfall brikke i fall jeg skulle ta en impulstur til Nord..

App bruker jeg aldri!
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på man 27. des 2021, kl. 22:24
App bruker jeg aldri!
Har omtrent samme oppsett som deg, men etter det kom metaoperatører og roaming så kan samme brikke være registrert mot flere som tar betalt for lading på samme stolpe. Man har ingen mulighet til å velge hvilken operatør man vil bruke.

Så der forsvant nytteverdien av elbilforheningen sin brikke. Derfor bruker jeg nå app eller operatørspesifikt kort der roaming er en greie.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på tir 28. des 2021, kl. 07:52
Sitat fra: elektro på man 27. des 2021, kl. 22:24
App bruker jeg aldri!
Har omtrent samme oppsett som deg, men etter det kom metaoperatører og roaming så kan samme brikke være registrert mot flere som tar betalt for lading på samme stolpe. Man har ingen mulighet til å velge hvilken operatør man vil bruke.

Så der forsvant nytteverdien av elbilforheningen sin brikke. Derfor bruker jeg nå app eller operatørspesifikt kort der roaming er en greie.

Så lenge lading starter er nytteverdien for meg like stor selv om jeg ikke kan velge hvilken operatør som belastes.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på tir 28. des 2021, kl. 14:25
Så lenge lading starter er nytteverdien for meg like stor selv om jeg ikke kan velge hvilken operatør som belastes.
Tja, når prisen er forskjellig gidder ihvertfall ikke jeg å sponse den dyreste operatøren.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA