Ladekurve ix40

Startet av BjørnarHole, ons 24. nov 2021, kl. 21:06

« forrige - neste »

BjørnarHole

Noen som har sett noen ladekurver på ix40? Kommer fra etron 55, og håper ix40 er i nærheten av samme ladehastighet

daktari

Ja, og det er ikke veldig nærme dessverre! Tror jeg skrev noe om det i test-tråden.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

BjørnarHole

Takker, fant litt om det i tråden du nevner. Jeg lader som en god soldat, når jeg har mulighet, ikke når jeg må. Derfor kan jeg ofte lade mellom f.eks. 60-90% da jeg vet at jeg trenger det for å komme hjem en sen arbeidsdag. At da kurven er laber i det spennet er en ulempe for meg. Har nok vært litt bortskjemt med etron. Blir spennende å se når jeg får bilen. Ideelt sett burde jeg kjøpt ix50, men både lommebok og leveringstid er glad for at valget falt på en 40. Bør kanskje komme en del mer statistikk på ladekurver fremover nå...

Sjokosaus

Sitat fra: BjørnarHole på ons 24. nov 2021, kl. 21:40
Takker, fant litt om det i tråden du nevner. Jeg lader som en god soldat, når jeg har mulighet, ikke når jeg må. Derfor kan jeg ofte lade mellom f.eks. 60-90% da jeg vet at jeg trenger det for å komme hjem en sen arbeidsdag. At da kurven er laber i det spennet er en ulempe for meg. Har nok vært litt bortskjemt med etron. Blir spennende å se når jeg får bilen. Ideelt sett burde jeg kjøpt ix50, men både lommebok og leveringstid er glad for at valget falt på en 40. Bør kanskje komme en del mer statistikk på ladekurver fremover nå...
Dette er BMW sin offisielle ladekurve https://i.imgur.com/kT31PXu.jpeg
Liker elbiler

LMOR

Som er omtrent identisk med de de som har testet har fått.

Siden iX bruker mindre strøm enn e-tron, så tipper jeg du lader minst like mange km/minutt
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

BjørnarHole

Takk for kurve:) Er dårligere enn etron, men er ikke heeelt gæærnt. Får prøve å legge ladingen til det lavere området, så bør det gå fint;)

Trond.m

iX40 vil nok ikke lade like mange km pr time som e-tron 55 om sommeren. Om vinteren er det usikkert. BMW iX skal vel ha batterivarme før hurtiglading, nor e-tron ikke har. Det kan gjøre stort utslag i hastigheten ved vinterlading.
Her er en test NAF gjorde for e-tron.

LMOR

Mellom 0 - 80 om sommeren så lader e-tron 17% raskere per kWh.
Vi har for få forbruksmålinger på iX, men ut fra tester på begge, så burde det være mulig å komme mer enn 17% lengre per kWh.
EPA MPG rating er ikke klar enda, men noen mener det blir 19% forskjell.

Uansett ser ladetiden om vinteren ut til å bli bedre, så i gjennomsnitt bør en ikke kommer senere frem med en iX

daktari

Blir veldig spennende på 1000 km test med iX40 og 50. Etron 55 gjør det bra der. med rett over 10 timer, mens 50 bikker en time ekstra.
Men lavt forbruk og ladefart er viktig,  så er ladefarten viktigst.etron 55 kjørte på samme tid som Enyaq selv den bruker mye mer strøm med 2,9 vs 2,3 kWh/mil.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

janchristian

Vi har nettopp byttet fra etron55 til iX40. Nydelig bil å kjøre, men ladehatigheten er den ene store skuffelsen (så langt). Har hatt bilen i 10 dager og hadde første langtur på svingete vestlandsveier i helga. Gunstig og ganske konstant forbruk, ser ut som drøyt 350 km er oppnåelig under de fleste forhold, i helga hadde vi masse regn, snø og slaps og temperaturer fra -3 til pluss 8. Og det er bedre kjørelengde enn etronen klarte under samme forhold.

Men ladehatigheten er dessverre ikke i nærheten av den vi fikk med etron. På en BKK 150kW-lader brukte vi 39 minutter fra 20-80% i pluss 8 grader. Etronen ville ha brukt under halvparten på samme effektmengde, og dermed ca halvparten av tiden på samme ladet kjøredistanse. Og ladekurven er så "taggete" og variabel at det er helt klart at det pågår en voldsom "måle og tilpasse"-prosess hele veien gjennom ladeforløpet. Slik det er nå daler dessuten ladeeffekten såpass raskt over 50 prosent at det for meg fremstår som en feil.

Hurtiglading er faktisk ikke en heksekunst idag, dersom man har god temperaturkontroll er mye gjort. Og da kunne BMW gjerne brukt 5-10 kW av de tilgjengelige 150 på å holde batteriet på en komfortabel temperatur. Hvis Audi klarer å få til en tilnærmet flat ladekurve fra 15 til 85 prosent så burde BMW klare noe liknende. Jeg har tatt vare på noen ladekurver som jeg har tenkt å gi til selgeren. Så håper jeg at BMW går fra "vanvittig konservativ" til "realistisk" i en softwareoppgradering...

geear

Ladekurven til BMW er vel omtrent de fleste andre elbiler, med unntak av Audi, åja, og KIA/Hyundai har en litt annen kurve, men trapper kraftig ned, i trappetrinn, etter ca. 50%.

Kan bli spennende å høre hvordan degraderingen er på e-troner som har vært hyppig hurtigladet på lynladere, om noen år. For eksempel Tesla sitter på enorme mengder med data fra batteripakker, så det er nok en god grunn til at de, og så mange andre, har valgt denne kraftig synkende ladekurven, som også iX har.

LMOR

Gjorde en test i dag, med et kaldt batteri fra start, ca 2grader. Har ikke vært til lading/varming på flere dager. Hadde satt Ionity laderen som mellommål, og etter ca 1t kjøring med forbruk på 2,6 kom jeg frem til ladestasjonen med 6% igjen. Ladingen gikk rett opp til 146kW. Veldig bra. Men etter en stund, passert 20% skrudde jeg på varme i bilen, og da sank den umiddelbart til 125, men kan være tilfeldigvis det som uansett hadde skjedd. Gikk ned til 95 ved 40% og 75 ved 50%, ladet de første 42kWh på 23min. Gikk opp igjen til 80 etter 63.., men da hadde bilen skrudd seg av. Satte den på igjen, stod en stund på 80, men gikk ned igjen til 75. så det er en forskjell på om varmen står av eller på ser det ut til. Raskest blir det da hvis en går en tur i mellomtiden.., ned til 70 ved 70% med varme på. 51kWh på 30min. 60kW fra 75%, 44 fra 78%. Ladet 6-80% på 37min, fornøyd med det. Rett over 0 grader ute, og uten forvarming før turen. Opp igjen til 50kW.. fra 80% og frem til 90%, så ned til 45. 60kWh på 40min. 90% etter 47min. Ville se når det dropper fra 45kW. 68kWh på 50 min, gikk ned til 40kW rett før 95%, og så 37, og mer vil jeg ikke lade.. 70kWh på 53min

Trond.m

Snitt på 109 kwh på 42 kwh er jo veldig positivt. Fikk du inntrykk av hvor mye batterivarme påvirket rekkevidden.

LMOR

Sitat fra: Trond.m på lør 15. jan 2022, kl. 12:46
Snitt på 109 kwh på 42 kwh er jo veldig positivt. Fikk du inntrykk av hvor mye batterivarme påvirket rekkevidden.
Tenkte å sjekke det på returen. Det er samme høydeforskjell. Var 2,6 hit med kondisjonering av batteriet i løpet av ca 1t.

LMOR

Dette er passe forbruk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA