Bakovervendt barnesete som ikke tar så mye plass

Startet av oroar, fre 19. nov 2021, kl. 16:27

« forrige - neste »

oroar

Vi har i dag Besafe iZi Twist i-Size til 3-åringen. Det setet bygger så mye at om det står bak sjåførsetet så kunne jeg ikke ha sittet slik jeg ønsker når jeg kjører.
Nå skal snart 2-åringen oppgradere sin stol og den må være bak sjåføren. Finnes det bra bakovervendt barnesete som ikke bygger så mye som Besafen?
Axkid One kan se ut til å være en god kandidat. Noen som har erfaring med den?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

gutterhauk

Har to gutter på 5 og 2 år. Bakovervendt stol av typen Cybex Sirona S2 til minstemann.
Ingen problemer for kona (168 cm) å sitte i midten mellom de to, eller for meg (196 cm) å sitte komfortabelt i setet foran barnesetet når vi er på tur.
2023 Tesla Model Y P (nov 2022 - )
Ex. 2021 Tesla Model Y LR (aug. 2021 - nov 2022)
2017 Kia Soul EV Exclusive 30kwh (2017 - )
Ex. 2008 Audi A4 2.0TDI Quattro S-line (2015-2021)
Ex. 1995 Volvo 850 2,5 stv. (2013-2015)
Ex. 1997 VW Passat 1.9 TDI (2009-2012)

tykkmann

Sitat fra: gutterhauk på fre 19. nov 2021, kl. 21:22
Har to gutter på 5 og 2 år. Bakovervendt stol av typen Cybex Sirona S2 til minstemann.
Ingen problemer for kona (168 cm) å sitte i midten mellom de to, eller for meg (196 cm) å sitte komfortabelt i setet foran barnesetet når vi er på tur.

Vi skal også kjøpe ny bilstol forbindelse med ny bil. Har kikka litt på Cybex Sirona, men syns det ser ut som ungen får det så trangt med beina. Hvordan opplever du det? Babycare har den på tilbud nå med base til 3490,-

Axkid One kan man jo justere fremover og bakover så benplassen blir større for ungen, men denne stolen koster jo det dobbelte og den er i tillegg kanskje litt stor å ha i baksetet.

Rosstopher

Vi har to Cybex Sirona S i Model Y. Barna er halvannet år og 3 år. Vår erfaring med treåringen er at barnet vokser ut av stolen i høyden før beinplass blir et problem. Ellers ikke så veldig imponert over stolene. En av de er byttet på garanti fordi det sluttet å låse seg på plass. De to vi har nå skrangler.

De to setene vi har i vår andre bil fra Besafe virker å være mye bedre kvalitet, og har mer smarte funksjoner. Men skal man ha vendbare seter fra Besafe så blir jo prisen en helt annen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Jambo

@Rosstopher, vår Cybex Sirona S utviklet også dette problemet. Potensielt farlig, da stolen kunne gå ut av lås mens barnet satt oppi. Kunne til slutt ikke låses i noen posisjon. Jeg fikk beskjed av kundeservice om å smøre opp enkelte steder med lithiumfett, noe som fungerte, men nokså dårlig hvis dette er en vanlig feil på disse stolene. Brukte også lang tid på å tørke bort overskytende fett for å sikre at det ikke kommer i bilen. Jeg har også et Besafe sete i tillegg, der løsningene virker mer gjennomtenkte mtp. holdbarhet.

Rosstopher

Jeg fikk heldigvis fort svar med "Vi sender et nytt, vennligst send oss bilde av at du har klipt over selene på det gamle så det ikke kan brukes", så kundeservice har jeg ingenting å utsette på.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

tykkmann

Vi bestilte Axkid One på Mimmis i går.

Link: https://www.mimmis.no/axkid-one

Brukte rabattkoden «fitmom». Da får man 1000,- i avslag så totalprisen ender på 5490,-

Rosstopher

Sitat fra: tykkmann på søn 21. nov 2021, kl. 09:10

Brukte rabattkoden «fitmom». Da får man 1000,- i avslag så totalprisen ender på 5490,-

Axkid One har vi også sett på, og skulle gjerne hørt noen erfaringer. Får man virkelig plass til barn på 125 cm i den? Mine erfaringer fra mine andre seter tilsier at barna vokser ut av setene i høyden 5-10 cm før det som er oppgitt av produsent.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

oroar

Takk for tipset.

Ettersom vi skulle ha 2 stk så ble det kr 2.000 spart. Kona og jeg bestilte en hver.

Vaduz

JLindberg

Sitat fra: Rosstopher på søn 21. nov 2021, kl. 09:42

Axkid One har vi også sett på, og skulle gjerne hørt noen erfaringer. Får man virkelig plass til barn på 125 cm i den? Mine erfaringer fra mine andre seter tilsier at barna vokser ut av setene i høyden 5-10 cm før det som er oppgitt av produsent.

Har ikke testet men er sterkt skeptisk til at det er mulig å ha et barn på over 110 cm sittende i den.

Synes også det er et stort minus stolen ikke kan roteres. Dette er veldig brukbar funkson inntil barnet selv kan spenne sin sele.

Gullars

Trenger også seter til to barn (en som er 10 mnd i dag og en som blir født i juni). Er også opptatt av at setet ikke tar for mye plass, ettersom jeg er ganske lang selv.

Jeg ser at flere her går for Axkid One. Forstår jeg det riktig her i at man da bruker samme sete for nyfødt som for småbarn? I så tilfelle er jo ikke prisen på 5,5k helt avskrekkende, hvis det er slik at man slipper å kjøpe sete nr 2 når de blir litt eldre.

oroar

Til små barn har vi alltid hatt stol man kan hekte av basen og feste på ei vogn. Da har vi sluppet å ta barnet ut av stolen når vi bare skal en svipptur innom butikken e.l.
Det er først når barna er litt større og kanskje går selv at et svingbart sete har passet best. Vi kjøpte nå et Maxi-Cosi Mica til det formålet. Tar liten plass sammenlignet med Besafe izi-twist som vi hadde fra før.
Til barnet på 3 kjøpte vi Axkid One. Da kan vi justere avstanden fra seteryggene avhengig av lengden på bilturen og hvem som sitter foran.
Det som passer bra for noen trenger ikke være det beste for andre så viktig å finne ut hva som passer best for deg.

Gullars

Bestilte meg et Axkid One til han på 10 mnd i dag. Sitter og sterkt vurderer om jeg skal kjøpe ett til allerede nå, til barnet som kommer i juni...  ::)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA