Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batterigaranti 8 år - 70%

Startet av dorten75, onsdag 17. november 2021, klokken 21:15

« forrige - neste »

dorten75

Har en eUp som straks nærmer seg 8 år og lurte på om en kontroll på batterikapasitet kunne vært lurt.
Forsøkt lest litt rundt, men finner ikke hva som er beste testen for å finne ut om den er redusert under 70%.

Noen med erfaring?
Hvis den skulle vise seg være under 70%, bytter de da batteri?
Merkeverksted må vel gjerne gjennomføre egne tester.

aageaasved

bare tull kjøpte min i 2013 mangler ikke 1 km på 105000km kjenner 3 til m samme km

Tesla88

Om batteri er under 70% SoH (state of health) og dette er garantien kan du kreve det byttet.
Antar at dette er noe NAF har på sin sjekkliste for garantiutløpstest.

https://www.naf.no/bilverksted-og-tester/naf-garantiutlopstest/

Martinschei

Du kan lade på en hurtiglader fra tommest mulig batteri til fullest mulig batteri.
La oss si du starter med 20% og lader til 70%. Da har du fylt på 50 % og dette skal jo da være halvparten av batteriets kapasitet.
Hvor mye som er ladet får du enten fra det som står på laderen etter at du har ladet eller på fakturaen.
I tillegg har noe av den strømmen som er levert av laderen tapt i kabelen og internt i bilen før det når batteriet slik at man kan anta at noe av den leverte strømmen ikke har endt i batteriet.

Nominell kapasitet på batteriet var vel 16,8kWh når bilen var ny så om en hurtiglader har levert under 8,4kWh for å lade batteriet over 50% kan man anta at batteriet er svekket. Dersom det leveres under 5,9kWh for 50% kan man anta at batteriet er mer enn 30% degradert. VW kjører selvfølgelig egen test, så det er ikke noe vits i å klage med mindre "hurtigladertesten" jeg skisserte over antyder at du har tapt nær eller over 30% av opprinnelig kapasitet.

epifant

Hva er testen i garantien da? "70%" i seg selv sier jo ingenting, det burde være fullt mulig å komme med et helt konkret tall som skal være minstekapasitet for garantikrav.

Tidligere erfaringer på forumet har vel vært at merkeforhandler opplyser om at en slik test er dyr (6-7-8 000?) og må betales av kunden dersom kapasiteten viser seg å være over 70%. Kan hende jeg tolker det i verste mening, men det fremstår for meg mer som skremselspropaganda og tåkeprat enn noe annet...
Edison's electric light did not come about from the continuous improvement of the candle

igniztion

Det er vel også mulig å bruke en OBDII adapter og måle nøyaktig hvor mye batteriet mottar når man lader. Et slikt adapter kan kjøpes for et par hundrelapper.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Radiobil1


Dette ble.skrevet i 2019. I denne tråden  [size=78%]https://elbilforum.no/index.php?topic=38619.0[/size]

Sitat fra: Terjer på tirsdag 03. desember 2019, klokken 21:42
Min 2014 modell har gått 225000 og klarer 120 km på sommeren og 80-90 km nå på vinteren.

Om denne bilen fortsatt ruller, og om hvor langt den er gått vet ikke jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA