Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Suveren elbilvinner på vinterføre i Dagbladet

Startet av Mastiff, onsdag 17. november 2021, klokken 18:04

« forrige - neste »

Mastiff

Men det er selvsagt bak betalingsmur, de to artiklene jeg syns virker interessante i blekka hver måned, og som ikke er rene nyheter, er som regel det...

https://www.dagbladet.no/tema/n-suveren-elbil-vinner-pa-vinterfore/74609970

Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Svein_H

Tja, det koster som det smaker, Taycan til en drøy million er den eneste som har fått 6 på terningen. Denne setningen sier vel det meste: OBS: Denne testen sier ikke noe om plass, praktisk bruk eller komfort på fine sommerveier. Her er det ene og alene snakk om sikkerhet og komfort i mørketid og kuldegrader.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Mastiff

Au da... Ja, til den prisen bør den vel være god. Du så ikke tilfeldigvis hvor slaktet EQC ble? ;D Heldigvis bor jeg i Mandal, der vinter de siste årene har vært et par dager med underkjølt regn og så et par dager med slaps, og så er stort sett greia over.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

Oddaa

Sitat fra: Mastiff på onsdag 17. november 2021, klokken 18:49
Au da... Ja, til den prisen bør den vel være god. Du så ikke tilfeldigvis hvor slaktet EQC ble? ;D Heldigvis bor jeg i Mandal, der vinter de siste årene har vært et par dager med underkjølt regn og så et par dager med slaps, og så er stort sett greia over.
EQC fikk terningkast 5 sammen med e-tron 55, XC40 EV, Tesla Model 3 og Kia e-Soul.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Svein_H

Om du vurderer EQC har du sannsynligvis god nok økonomi til å koste på deg et Pluss-abonnement og lese artikkelen selv, så jeg vet ikke helt hva du er ute etter...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Mastiff

Odda, ikke verst!  :+1:

Svein_H, jeg tenker ikke, jeg har en EQC. Og jeg er gjerrig. Wanna make something of it? :laugh: (Beklager, ble nettopp ferdig med et gjensyn av en av mine gamle yndlingsfilmer i hjemmekinoen, "Last Man Standing". Har en tendens til å snakke som Bruce Willis i en uke etterpå...)
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

geear

Hva er det egentlig de har vurdert? Kjøreglede, fremkommelighet, sikkerhet/bremsing, kjørefølelse, rekkevidde? Litt snålt med en bil med lav bakkeklaring på førsteplass, og en FWD-bil med en femmer, sammen med en haug med AWD-biler?

Mastiff

Det jeg regnet med var den store ulempen for en EQC, er at den er så tung. Jeg hadde en Chevrolet Suburban 1500 på 1990- og begynnelsen på 2000-tallet, og selv om den var firehjulstrekk og enorm bakkeklaring, var den ikke mye til vinterbil på grunn av vekten, rundt 2,3 tonn tørrvekt. Hvis den første begynte å skli, var det bare å løfte seg opp i setet, bøye seg framover og kysse ræva farvel... Den ene gangen skled jeg nedover en lang bakke uten å ha noen som helst kontroll...på nesten nye piggdekk!

Men det er vel noen fordeler med alle de nye teknologiene som skal hindre skrens og fire uavhengige motorer som reagerer på millisekunder, selv om det neppe hjelper så mye når det er typisk Sørlandsvær, med underkjølt regn som fryser til is på bakken. Jeg har kjøpt piggfrie til EQC-en og velger heller å la bilen stå og ta båten inn til byen de dagene det er speilis, mest fordi jeg ikke syns en så nydelig stille bil skal bli ødelagt av piggstøy, som alltid har irritert vettet av meg.
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

arthur

Sitat fra: Oddaa på onsdag 17. november 2021, klokken 19:24
Sitat fra: Mastiff på onsdag 17. november 2021, klokken 18:49
Au da... Ja, til den prisen bør den vel være god. Du så ikke tilfeldigvis hvor slaktet EQC ble? ;D Heldigvis bor jeg i Mandal, der vinter de siste årene har vært et par dager med underkjølt regn og så et par dager med slaps, og så er stort sett greia over.
EQC fikk terningkast 5 sammen med e-tron 55, XC40 EV, Tesla Model 3 og Kia e-Soul.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Og Kona.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Svein_H

Sitat fra: geear på torsdag 18. november 2021, klokken 06:21
Hva er det egentlig de har vurdert? Kjøreglede, fremkommelighet, sikkerhet/bremsing, kjørefølelse, rekkevidde? Litt snålt med en bil med lav bakkeklaring på førsteplass, og en FWD-bil med en femmer, sammen med en haug med AWD-biler?
Som jeg skrev i et tidligere innlegg (kopiert fra artikkelen, bare så det er klart): OBS: Denne testen sier ikke noe om plass, praktisk bruk eller komfort på fine sommerveier. Her er det ene og alene snakk om sikkerhet og komfort i mørketid og kuldegrader.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Mastiff

Jeg forstår jo iallfall at EQC får toppkarakter for sikkerhet i mørketiden. Det LED Matrix-lyset den har, er det villeste jeg har sett siden den nevnte Chevy Suburbanen. Og der var det ikke mye plass igjen på støtfangeren med fire tusenmetere og fire spredere...  :D
Mercedes EQC Edition 1886 2020-modell

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA