Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte bremseskiver og klosser foran

Startet av drumfrodo, mandag 15. november 2021, klokken 15:45

« forrige - neste »

drumfrodo

Sitat fra: Filip86 på torsdag 18. november 2021, klokken 19:55
Når vi hadde model x så brukte jeg disse: https://www.elbilmek.no/tjenester#priser

Kostet 500kr ekstra eller noe for å få de til å ta en bremseservice på bakbremsene i samme slengen.

Edit: så nå at det var i Trondheim du etterspurte. Men nå har du pris fra tredjepart på Østlandet i det minste :)

Takk for info, ser ut som flere kan tilby bytte for drøyt 6k ja, alt inkludert. Finner dog ingen åpenbare kandidater her i Trondheims-området, så endte opp med å bestille deler for 2400 kr, og tenkte forsøke bytte selv :)

filtvet

Jeg jobber med programmering, men selv jeg klarte å bytte skiver, klosser  på vår avensis foran på 1 time inkl rens og oppsmøring. Finnes mange gode filmer på youtube. Godt verktøy er halve jobben.

MiDi

Sitat fra: skretting på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:06


Jeg kjøpte skiver og klosser fremme på autodoc. Lastet ned appen og la inn regnr så får du liste over alle delene som er kompatibel med din bil. Bestilte Brembo for å være sikker på at kvaliteten holdt. 1,5 uke leveringstid.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tilkommer det ikke toll på produktene fra autodoc?


Sent from my iPhone using Tapatalk

THE

Sitat fra: MiDi på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41

Tilkommer det ikke toll på produktene fra autodoc?
Nei. Det er ikke toll på bildeler. Mva. kreves inn av Autodoc, så da slipper man også fortollingsgebyr. Den prisen du får opp i kassa i nettbutikken er den prisen du betaler, der er både frakt og mva. inkludert.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

MiDi

Sitat fra: THE på tirsdag 23. november 2021, klokken 10:20
Sitat fra: MiDi på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41

Tilkommer det ikke toll på produktene fra autodoc?
Nei. Det er ikke toll på bildeler. Mva. kreves inn av Autodoc, så da slipper man også fortollingsgebyr. Den prisen du får opp i kassa i nettbutikken er den prisen du betaler, der er både frakt og mva. inkludert.
Sitat fra: THE på tirsdag 23. november 2021, klokken 10:20
Sitat fra: MiDi på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41

Tilkommer det ikke toll på produktene fra autodoc?
Nei. Det er ikke toll på bildeler. Mva. kreves inn av Autodoc, så da slipper man også fortollingsgebyr. Den prisen du får opp i kassa i nettbutikken er den prisen du betaler, der er både frakt og mva. inkludert.
Takker for tilbakemelding. Ser for øvrig at prisen jeg fikk via appen ligger på 545 kroner mer, altså 2990,-


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rævedilter

Eg skifter ofte også boltene med skifte av bremseklosser da dei må ut med kvar bremservice og blir slitt.

Ellers kan eg ikkje på nokon måte tru at Brembo er betre eller dårlegare enn nokon av dei andre alternativ. Folk kan gjerne tru det, men ingen empiri som eg har sett støtter det.
Mine bremseskiver varte under 70000km inkl. bremseserviser. Skulle vart evig iht muskedusken.

kodax

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 23. november 2021, klokken 16:47
Mine bremseskiver varte under 70000km inkl. bremseserviser. Skulle vart evig iht muskedusken.
Ikke umulig han tenkte på Sunny California..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

drumfrodo

Update:
Da har jeg montert nye skiver og klosser foran, og kan bekrefte at å gjøre dette selv er ikke spesielt vanskelig. De gamle klossene var langt ifra utslitt, men derimot satt de bom fast - spesielt klossene på innsiden på begge sider satt som sveiset fast i caliperen. Ikke rart det var dårlig bremseeffekt.. Det måtte mye makt, banking og rustløser til før jeg til slutt klarte å bryte de ut, så brukte 5 timer alt i alt. Dette altså på en 2 år gammel bil som bare har gått 32k.. Mistenker at mange kjører rundt med halvfastlåste bremser med dårlig/slapp effekt på Model X (og muligens S), for begge de to jeg har kjøpt brukt  (1,5-2 år gamle) har vært sånn når jeg overtok dem. Hvis man kjører i standard regen hele tiden merker man antagelig ikke så mye til det før man evt. plutselig må gjøre en uventet bråbrems, siden regen tar seg av brorparten av vanlig nedbremsing. Etter bytte var det som å kjøre en annen bil, bremsene biter nå på en helt annen måte enn før og føles mye tryggere (samme forskjell opplevde jeg på den forrige, der Tesla byttet ved første service-besøk etter jeg overtok bilen).

Så, et godt tips er: hvis man bor i strøk der det saltes ofte, ikke slurv med smøring av klosser/calipere på Model X/S minst en gang i året! I hvert fall hvis man ønsker å ha bremser som fungerer godt og varer en stund, og vil slippe å bytte klosser og skiver annethvert år ;) Og, i tillegg til noen skikkelige "bråbremsinger" en gang i blant, kjør med Low regen til daglig, så blir bremsene brukt litt jevnlig og klossene holdes i bevegelse :) (Jeg smurte faktisk aldri opp igjen bremsene på den forrige i løpet av 3 år etter bytte av skiver og klosser, men kjørte den konsekvent i Low regen og den hadde fortsatt veldig god bremseeffekt når jeg solgte den) Standard regen vil jeg si bør være forbeholdt unntaksvis langturer i ny og ne, for bittelitt ekstra rekkevidde :)

o.b.lix

Sitat fra: drumfrodo på mandag 06. desember 2021, klokken 16:47
Standard regen vil jeg si bør være forbeholdt unntaksvis langturer i ny og ne, for bittelitt ekstra rekkevidde :)
Jeg har nå kjørt en S og senere en X i tilsammen 300.000 km og 7 år og alltid hatt standard regen, og her saltes det noe inni hampen, og aldri har bremsene hengt.

Men bremsene smøres alltid hver høst.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

drumfrodo

Sitat fra: o.b.lix på mandag 06. desember 2021, klokken 17:25
Sitat fra: drumfrodo på mandag 06. desember 2021, klokken 16:47
Standard regen vil jeg si bør være forbeholdt unntaksvis langturer i ny og ne, for bittelitt ekstra rekkevidde :)
Jeg har nå kjørt en S og senere en X i tilsammen 300.000 km og 7 år og alltid hatt standard regen, og her saltes det noe inni hampen, og aldri har bremsene hengt.

Men bremsene smøres alltid hver høst.

Ja, det viktigste er nok å smøre minst en gang i året. Men low regen oppleves som et nyttig tiltak for å ytterligere redusere faren for fastlåste bremser - selv om det ikke nødvendigvis er et must hvis man er flink med oppsmøring da :)

Rævedilter

Eg har aldri oppfatt lav regen mot anna enn rust på skivene. Korleis lav regen skal stoppe at bremseklossene sitter seg fast forstår ikkje eg, det er jo feilkonstruksjon som problemet der.

drumfrodo

#26
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 08. desember 2021, klokken 20:44
Eg har aldri oppfatt lav regen mot anna enn rust på skivene. Korleis lav regen skal stoppe at bremseklossene sitter seg fast forstår ikkje eg, det er jo feilkonstruksjon som problemet der.

Vel, nå skal jeg ikke påstå at jeg sitter på "fasiten". Men lav regen fører jo til mer bruk av de mekaniske bremsene, og i mitt hode er det ren logikk at hyppigere og kraftigere bruk av bremsene vil føre til mer bevegelse av klossene, og dermed bidra til å unngå at klossene ruster/irrer seg fast. Og erfaring underbygger tilsynelatende dette. Men for alt jeg vet kunne det gått like bra i standard regen også så lenge bremsene var smurt opp i utgangspunktet, da hovedproblemet potensielt er at bremsene sannsynligvis ikke er smurt når bilen leveres ny (men blir smurt av verksted/Tesla ved første bytte av klosser/skiver, evt første bremseservice). Men det er jo en uttalt anbefaling fra omtrent samtlige elbil-produsenter at man bør bruke bremsene litt for å unngå problemer med dem (dessuten sunn fornuft/logikk, som nevnt :) ). Derav anbefaling om at low regen kan være en "ekstra sikkerhet" mot å få trøbbel med fastrustede bremseklosser.

Om dette hadde vært mindre viktig ved en mer optimal bremse-konstruksjon kan nok være, men uansett føler jeg de potensielle fordelene ved low regen oppveier evt. ulemper - så kan man heller slå på standard ved behov hvis man ønsker det. Fantasi-historiene til Musk om at man (omtrent) ikke trenger å bruke bremsene på bilen og at de vil vare evig funker kanskje til en viss grad i solfylte California, men i vårt klima er nok realiteten en ganske annen. Derfor tror jeg man bør være litt bevisst rundt dette. I tillegg er det potensielt andre fordeler med å bruke low regen på vinteren også, ref. problematikken med låste hjul på glatt føre som følge av kraftig regen, belyst av en rekke Model 3 og Y-eiere som ikke har muligheten til å justere dette. Men, såklart er det opp til hver enkelt hva man foretrekker og faktisk velger å gjøre - jeg deler bare egen erfaring og synsing her :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA