Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model X 2014 - 2022 => Emne startet av: drumfrodo på mandag 15. november 2021, klokken 15:45

Tittel: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: drumfrodomandag 15. november 2021, klokken 15:45
Kjøpte nylig en 2 år gammel Raven Performance som er gått 32k km. Bremsene foran er mer eller mindre utslitt, som jo er typisk som følge av manglende bremseservice og kjøring med standard regen, så de må dessverre byttes. Spørsmålet er, får man gjort dette rimeligere hos andre verksted eller er det kun Tesla selv som kan/bør få oppdraget med å bytte? Finner lite info om tilbud på bytte av skiver/klosser til Model X fra 3. parter, men tips mottas med takk :) Helst i Trondheim/omegn.

Hadde samme problem for 3 år siden på en P100D jeg kjøpte brukt da (omtrent samme alder ved kjøp), og Tesla mener jeg da tok ca 12k for å bytte både skiver og klosser foran. Hadde vært greit om det var mulig å få gjort noe rimeligere...  Forøvrig så var bremsene på den fortsatt like fine og nesten ikke slitt i det heletatt når jeg solgte den, 3 år og 70 000km etter bytte, ved kjøring konstant i low regen i stedet for standard. Så bremsene på denne bilen har det åpenbart best av å bli brukt litt mer :)
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: kodaxmandag 15. november 2021, klokken 19:33
Kan det stemme at så mye slitasje er vanlig? Min to år gamle X har snart gått like langt, har bare kjørt på vanlig regen, og klosser og skiver er nesten ikke slitt. Jeg har tatt ut klossene et par ganger og pusset litt med stålbørste og hatt på kalipperfett.

(Når tiden er inne for å bytte, så gjør jeg dette lett selv, så har ikke noe forslag til hvor du skal få gjort det.)
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: Rævediltermandag 15. november 2021, klokken 21:06
Mine skiver var utslitt (meir enn 2 mm slitasje) på 70kkm sjølv med bremsservice, men kjører mykje med henger.
Bremsene blir meir slitt av lavregen, men ruster mindre, men med autobremsing som å innført for halde rust vekke gjekk nok slitasjen opp, og enda meir med låg regen, noko ein ikkje treng no.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: geeartirsdag 16. november 2021, klokken 07:47
Sitat fra: kodax på mandag 15. november 2021, klokken 19:33
Kan det stemme at så mye slitasje er vanlig? Min to år gamle X har snart gått like langt, har bare kjørt på vanlig regen, og klosser og skiver er nesten ikke slitt. Jeg har tatt ut klossene et par ganger og pusset litt med stålbørste og hatt på kalipperfett.

(Når tiden er inne for å bytte, så gjør jeg dette lett selv, så har ikke noe forslag til hvor du skal få gjort det.)
Om det er vanlig eller ei kommer an på hvordan man ser det. Uten å smøre opp bremsene en gang så glir ikke klossene tilbake slik de skal, og slitasjen blir enorm. Og her virker det at de setter seg fast heller å være regelen enn unntaket, så uten å ha blitt smørt opp er det nok vanlig. ;)

Mine satt omtrent bom fast etter 1,5 år eller hva det var, men da gjorde jeg en grundig rengjøringsjobb og smurte de opp, og da jeg tok de opp igjen et år senere så gled de fortsatt helt fint. Tipper de var omtrent halvslitt på 45kkm.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: drumfrodotirsdag 16. november 2021, klokken 08:01
Sitat fra: kodax på mandag 15. november 2021, klokken 19:33
Kan det stemme at så mye slitasje er vanlig? Min to år gamle X har snart gått like langt, har bare kjørt på vanlig regen, og klosser og skiver er nesten ikke slitt. Jeg har tatt ut klossene et par ganger og pusset litt med stålbørste og hatt på kalipperfett.

(Når tiden er inne for å bytte, så gjør jeg dette lett selv, så har ikke noe forslag til hvor du skal få gjort det.)

Det er nettopp denne rense- og smøreprosessen forrige eier har utelatt.. Har også vurdert å bytte selv, men sliter med å finne ut hvor jeg evt får tak i helt riktige skiver - og er redd for å kjøpe noe med evt dårligere kvalitet enn de originale.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: skrettingtirsdag 16. november 2021, klokken 10:06


Jeg kjøpte skiver og klosser fremme på autodoc. Lastet ned appen og la inn regnr så får du liste over alle delene som er kompatibel med din bil. Bestilte Brembo for å være sikker på at kvaliteten holdt. 1,5 uke leveringstid.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: o.b.lixtirsdag 16. november 2021, klokken 10:16
Det er ekstremt viktig å bruke keramisk fett til å smøre de bevegelig bremsedelene og ikke kobberpaste som er vanlig i resten av verden. Kobber reagerer med saltet og så blir det hard og man får motsatt effekt av smøring.

Tror alle nye biler uansett merke er innsatt med kobber (for det virker der veiene ikke saltes), så alle biler burde vært kjørt rett fra forhandler til verksted for bremseservice. Tesla inkludert.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: geeartirsdag 16. november 2021, klokken 11:12
Brukte bremsecalipperfett fra Biltema på vår. Det var like fint ett (og to) år senere. Var faktisk ikke behov for å plukke de igjen.

https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/bremsecaliperfett-2000034132
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: drumfrodotirsdag 16. november 2021, klokken 16:09
Sitat fra: skretting på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:06


Jeg kjøpte skiver og klosser fremme på autodoc. Lastet ned appen og la inn regnr så får du liste over alle delene som er kompatibel med din bil. Bestilte Brembo for å være sikker på at kvaliteten holdt. 1,5 uke leveringstid.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Jeg fant også den siden via Google men avfeide dem som en upålitelig "jalla"-side pga. merkelig url samt at de ikke gjenkjente mitt reg.nr når jeg la det inn. Var litt kjapp der altså... Ved å velge biltype manuelt får jeg opp deler. Men da satser jeg nok på å kjøpe derfra, går også for Brembo for å være sikker på kvaliteten (ser prisen har gått opp med rundt 300 kr for bremseskivene, men men). Takk for tips og erfarings-referanse!
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: o.b.lixtirsdag 16. november 2021, klokken 16:21
Legg merke til at om du bestiller delen på autodoc bia app får du rabatt. Guttungen kjøpte nettopp dynamo derifra, fungerte og passet som den skulle.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: drumfrodotirsdag 16. november 2021, klokken 16:46
Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 16. november 2021, klokken 16:21
Legg merke til at om du bestiller delen på autodoc bia app får du rabatt. Guttungen kjøpte nettopp dynamo derifra, fungerte og passet som den skulle.

Ah, så at det allerede var annonsert med "rabatt" på nettsiden (28%) så tenkte å bestille der siden jeg egentlig skyr å ha egne apper for alt mulig småting, men når jeg sjekket i appen var det som du sier enda større rabatt (37%)...! Tusen takk for det tipset! Da sparte jeg noen hundrelapper :)
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: Lynettirsdag 16. november 2021, klokken 18:34
Kan du dokumentere dine påstander om at kobberfett reagerer med salt o.b.lix?
Har lett lenge etter dokumentasjon på hvilket fett man kan/ikke kan bruke på forskjellige typer bremser, ikke funnet noe!

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:16
Det er ekstremt viktig å bruke keramisk fett til å smøre de bevegelig bremsedelene og ikke kobberpaste som er vanlig i resten av verden. Kobber reagerer med saltet og så blir det hard og man får motsatt effekt av smøring.

Tror alle nye biler uansett merke er innsatt med kobber (for det virker der veiene ikke saltes), så alle biler burde vært kjørt rett fra forhandler til verksted for bremseservice. Tesla inkludert.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: o.b.lixtorsdag 18. november 2021, klokken 12:04
Sitat fra: Lynet på tirsdag 16. november 2021, klokken 18:34
Kan du dokumentere dine påstander om at kobberfett reagerer med salt o.b.lix?

Nei har ikke det, dette er bare en godt kjent blant mekkere her på vestlandet i alle fall. En kollega skiftet bremser noenlunde samtidig på to biler, ene med kobberpasta og andre med keramisk, og etter få uker satt kobberbilen sine bremser helt fast.

Vi som har hatt robåter vet at en klinket båt kan ikke blande jernnagler og kobbernagler, da ruster jernet svært kjapt, mens kun jernnagler så varer de mye lengre. (Og kun kobber varer evig.)

Har spurt diverse proffe verksted som skrur på Tesla om dette også, og alle sier at på Tesla sine bremser må du bruke keramisk fett.



Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: Veggentorsdag 18. november 2021, klokken 12:51
Tesla spesifiser vel CRC silaramic som er silikon og keramikk basert.
Kan ikke huske å ha sett kobberfett benyttet i løpet av mine 8 år med Tesla
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: Filip86torsdag 18. november 2021, klokken 19:55
Når vi hadde model x så brukte jeg disse: https://www.elbilmek.no/tjenester#priser

Kostet 500kr ekstra eller noe for å få de til å ta en bremseservice på bakbremsene i samme slengen.

Edit: så nå at det var i Trondheim du etterspurte. Men nå har du pris fra tredjepart på Østlandet i det minste :)
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: drumfrodofredag 19. november 2021, klokken 10:34
Sitat fra: Filip86 på torsdag 18. november 2021, klokken 19:55
Når vi hadde model x så brukte jeg disse: https://www.elbilmek.no/tjenester#priser

Kostet 500kr ekstra eller noe for å få de til å ta en bremseservice på bakbremsene i samme slengen.

Edit: så nå at det var i Trondheim du etterspurte. Men nå har du pris fra tredjepart på Østlandet i det minste :)

Takk for info, ser ut som flere kan tilby bytte for drøyt 6k ja, alt inkludert. Finner dog ingen åpenbare kandidater her i Trondheims-området, så endte opp med å bestille deler for 2400 kr, og tenkte forsøke bytte selv :)
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: filtvetfredag 19. november 2021, klokken 11:51
Jeg jobber med programmering, men selv jeg klarte å bytte skiver, klosser  på vår avensis foran på 1 time inkl rens og oppsmøring. Finnes mange gode filmer på youtube. Godt verktøy er halve jobben.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: MiDitirsdag 23. november 2021, klokken 09:41
Sitat fra: skretting på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:06


Jeg kjøpte skiver og klosser fremme på autodoc. Lastet ned appen og la inn regnr så får du liste over alle delene som er kompatibel med din bil. Bestilte Brembo for å være sikker på at kvaliteten holdt. 1,5 uke leveringstid.

 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]
Tilkommer det ikke toll på produktene fra autodoc?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: THEtirsdag 23. november 2021, klokken 10:20
Sitat fra: MiDi på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41

Tilkommer det ikke toll på produktene fra autodoc?
Nei. Det er ikke toll på bildeler. Mva. kreves inn av Autodoc, så da slipper man også fortollingsgebyr. Den prisen du får opp i kassa i nettbutikken er den prisen du betaler, der er både frakt og mva. inkludert.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: MiDitirsdag 23. november 2021, klokken 10:28
Sitat fra: THE på tirsdag 23. november 2021, klokken 10:20
Sitat fra: MiDi på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41

Tilkommer det ikke toll på produktene fra autodoc?
Nei. Det er ikke toll på bildeler. Mva. kreves inn av Autodoc, så da slipper man også fortollingsgebyr. Den prisen du får opp i kassa i nettbutikken er den prisen du betaler, der er både frakt og mva. inkludert.
Sitat fra: THE på tirsdag 23. november 2021, klokken 10:20
Sitat fra: MiDi på tirsdag 23. november 2021, klokken 09:41

Tilkommer det ikke toll på produktene fra autodoc?
Nei. Det er ikke toll på bildeler. Mva. kreves inn av Autodoc, så da slipper man også fortollingsgebyr. Den prisen du får opp i kassa i nettbutikken er den prisen du betaler, der er både frakt og mva. inkludert.
Takker for tilbakemelding. Ser for øvrig at prisen jeg fikk via appen ligger på 545 kroner mer, altså 2990,-


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: Rævediltertirsdag 23. november 2021, klokken 16:47
Eg skifter ofte også boltene med skifte av bremseklosser da dei må ut med kvar bremservice og blir slitt.(https://cdn.autodoc.de/thumb?id=7800460&m=0&n=0&lng=no&ccf=94077822)

Ellers kan eg ikkje på nokon måte tru at Brembo er betre eller dårlegare enn nokon av dei andre alternativ. Folk kan gjerne tru det, men ingen empiri som eg har sett støtter det.
Mine bremseskiver varte under 70000km inkl. bremseserviser. Skulle vart evig iht muskedusken.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: kodaxtirsdag 23. november 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 23. november 2021, klokken 16:47
Mine bremseskiver varte under 70000km inkl. bremseserviser. Skulle vart evig iht muskedusken.
Ikke umulig han tenkte på Sunny California..
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: drumfrodomandag 06. desember 2021, klokken 16:47
Update:
Da har jeg montert nye skiver og klosser foran, og kan bekrefte at å gjøre dette selv er ikke spesielt vanskelig. De gamle klossene var langt ifra utslitt, men derimot satt de bom fast - spesielt klossene på innsiden på begge sider satt som sveiset fast i caliperen. Ikke rart det var dårlig bremseeffekt.. Det måtte mye makt, banking og rustløser til før jeg til slutt klarte å bryte de ut, så brukte 5 timer alt i alt. Dette altså på en 2 år gammel bil som bare har gått 32k.. Mistenker at mange kjører rundt med halvfastlåste bremser med dårlig/slapp effekt på Model X (og muligens S), for begge de to jeg har kjøpt brukt  (1,5-2 år gamle) har vært sånn når jeg overtok dem. Hvis man kjører i standard regen hele tiden merker man antagelig ikke så mye til det før man evt. plutselig må gjøre en uventet bråbrems, siden regen tar seg av brorparten av vanlig nedbremsing. Etter bytte var det som å kjøre en annen bil, bremsene biter nå på en helt annen måte enn før og føles mye tryggere (samme forskjell opplevde jeg på den forrige, der Tesla byttet ved første service-besøk etter jeg overtok bilen).

Så, et godt tips er: hvis man bor i strøk der det saltes ofte, ikke slurv med smøring av klosser/calipere på Model X/S minst en gang i året! I hvert fall hvis man ønsker å ha bremser som fungerer godt og varer en stund, og vil slippe å bytte klosser og skiver annethvert år ;) Og, i tillegg til noen skikkelige "bråbremsinger" en gang i blant, kjør med Low regen til daglig, så blir bremsene brukt litt jevnlig og klossene holdes i bevegelse :) (Jeg smurte faktisk aldri opp igjen bremsene på den forrige i løpet av 3 år etter bytte av skiver og klosser, men kjørte den konsekvent i Low regen og den hadde fortsatt veldig god bremseeffekt når jeg solgte den) Standard regen vil jeg si bør være forbeholdt unntaksvis langturer i ny og ne, for bittelitt ekstra rekkevidde :)
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: o.b.lixmandag 06. desember 2021, klokken 17:25
Sitat fra: drumfrodo på mandag 06. desember 2021, klokken 16:47
Standard regen vil jeg si bør være forbeholdt unntaksvis langturer i ny og ne, for bittelitt ekstra rekkevidde :)
Jeg har nå kjørt en S og senere en X i tilsammen 300.000 km og 7 år og alltid hatt standard regen, og her saltes det noe inni hampen, og aldri har bremsene hengt.

Men bremsene smøres alltid hver høst.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: drumfrodotirsdag 07. desember 2021, klokken 22:36
Sitat fra: o.b.lix på mandag 06. desember 2021, klokken 17:25
Sitat fra: drumfrodo på mandag 06. desember 2021, klokken 16:47
Standard regen vil jeg si bør være forbeholdt unntaksvis langturer i ny og ne, for bittelitt ekstra rekkevidde :)
Jeg har nå kjørt en S og senere en X i tilsammen 300.000 km og 7 år og alltid hatt standard regen, og her saltes det noe inni hampen, og aldri har bremsene hengt.

Men bremsene smøres alltid hver høst.

Ja, det viktigste er nok å smøre minst en gang i året. Men low regen oppleves som et nyttig tiltak for å ytterligere redusere faren for fastlåste bremser - selv om det ikke nødvendigvis er et must hvis man er flink med oppsmøring da :)
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: Rævedilteronsdag 08. desember 2021, klokken 20:44
Eg har aldri oppfatt lav regen mot anna enn rust på skivene. Korleis lav regen skal stoppe at bremseklossene sitter seg fast forstår ikkje eg, det er jo feilkonstruksjon som problemet der.
Tittel: Sv: Bytte bremseskiver og klosser foran
Skrevet av: drumfrodotorsdag 09. desember 2021, klokken 14:29
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 08. desember 2021, klokken 20:44
Eg har aldri oppfatt lav regen mot anna enn rust på skivene. Korleis lav regen skal stoppe at bremseklossene sitter seg fast forstår ikkje eg, det er jo feilkonstruksjon som problemet der.

Vel, nå skal jeg ikke påstå at jeg sitter på "fasiten". Men lav regen fører jo til mer bruk av de mekaniske bremsene, og i mitt hode er det ren logikk at hyppigere og kraftigere bruk av bremsene vil føre til mer bevegelse av klossene, og dermed bidra til å unngå at klossene ruster/irrer seg fast. Og erfaring underbygger tilsynelatende dette. Men for alt jeg vet kunne det gått like bra i standard regen også så lenge bremsene var smurt opp i utgangspunktet, da hovedproblemet potensielt er at bremsene sannsynligvis ikke er smurt når bilen leveres ny (men blir smurt av verksted/Tesla ved første bytte av klosser/skiver, evt første bremseservice). Men det er jo en uttalt anbefaling fra omtrent samtlige elbil-produsenter at man bør bruke bremsene litt for å unngå problemer med dem (dessuten sunn fornuft/logikk, som nevnt :) ). Derav anbefaling om at low regen kan være en "ekstra sikkerhet" mot å få trøbbel med fastrustede bremseklosser.

Om dette hadde vært mindre viktig ved en mer optimal bremse-konstruksjon kan nok være, men uansett føler jeg de potensielle fordelene ved low regen oppveier evt. ulemper - så kan man heller slå på standard ved behov hvis man ønsker det. Fantasi-historiene til Musk om at man (omtrent) ikke trenger å bruke bremsene på bilen og at de vil vare evig funker kanskje til en viss grad i solfylte California, men i vårt klima er nok realiteten en ganske annen. Derfor tror jeg man bør være litt bevisst rundt dette. I tillegg er det potensielt andre fordeler med å bruke low regen på vinteren også, ref. problematikken med låste hjul på glatt føre som følge av kraftig regen, belyst av en rekke Model 3 og Y-eiere som ikke har muligheten til å justere dette. Men, såklart er det opp til hver enkelt hva man foretrekker og faktisk velger å gjøre - jeg deler bare egen erfaring og synsing her :)