Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå kan du laste ned oppdateringer til navigasjon og infotainment selv

Startet av Handl3vogn, fredag 12. november 2021, klokken 15:57

« forrige - neste »

Handl3vogn

Nå er det mulig og laste ned og oppdatere navigasjon og infotainment systemet på bilen selv.

Du laster ned software på PCen og overfører de til bilen via en USB lagringsenhet.

https://update.hyundai.com/EU/NO/updateGuide/01

nordmannisverige

Hvilken USB anvender dere, størrelse/hastighet?
Lenken sier FAT32, leser på Facebook at noen anbefaler ExFAT isf.
Tanker og erfaringer mottas med takk, generelt litt skeptisk til DYI på så dyr redskap.

Handl3vogn

Bruker selv en SanDisk extreme 32gb minnepenn (usb 3.0)

Programmet du bruker til og laste ned oppdateringen formatere selv minnepennen trur det var exfat men husker ikke i farta.

Har selv oppdatert 2 ganger nå og ikke hatt noen problemer. Oppdateringen tar ca 90 min så anbefaler at du velger og oppdatere etter du har stoppet bilen. Du får flere valg når du setter inn usb med oppdatering. Så får du melding på bluelink når oppdateringen er ferdig

Fikk forresten følgende mail rett før jul (se bilde) som de snakker om ota og manuelle oppdateringer.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

nordmannisverige

Tusen takk.
Som jeg har forstått det så kommer oppdateringen som muliggjør OTA nå.
Første oppdatering via OTA, kommer Q2 (31/7 Teslatid)

FThorsen

Jeg oppdaterte Ioniq'en med softwaren lenket til her. Dagen etterpå hadde jeg bilen inne hos Birger N Haug for noe annet. Da jeg hentet bilen sa de at de hadde oppdatert noe software. Da jeg sa at jeg akkurat hadde gjort det samme, så mente de at det jeg kan oppdatere selv er bare deler av softwaren, og en annen (system?) del av softwaren må oppdateres av forhandler. Om det stemmer eller ei vet jeg ikke, men jeg vet at mange ofte er glad i å mene noe om ting de ikke vet noe om...  :D
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

thomasez

Det er bare (deler av?) infotainmentsystemet som kan oppgraderes via den programvaren ja.

Firmware for de forskjellige CU-ene "lenger inn i bilen" må verkstedet fikse.

KIa/Huyndai sier at vi skal få OTA-oppgraderinger og folk tar det kjapt for gitt at det blir alt som er slik som på Tesla, men jeg har min tvil om det.

nordmannisverige

Sitat fra: thomasez på onsdag 02. februar 2022, klokken 18:10
Det er bare (deler av?) infotainmentsystemet som kan oppgraderes via den programvaren ja.

Firmware for de forskjellige CU-ene "lenger inn i bilen" må verkstedet fikse.

KIa/Huyndai sier at vi skal få OTA-oppgraderinger og folk tar det kjapt for gitt at det blir alt som er slik som på Tesla, men jeg har min tvil om det.
Hvilket jeg bare ser som positivt.
Det er ikke alle BMS-oppdateringer i Teslan som har vært til nytte for forbruker.
Nå slipper jeg iallfall å våkne til opp til 50% degradering av hurtigladningen, for at Hyundai vil spare penger på batterigarantien.

kjellrt

Sitat fra: nordmannisverige på søndag 09. januar 2022, klokken 10:20
Hvilken USB anvender dere, størrelse/hastighet?
Lenken sier FAT32, leser på Facebook at noen anbefaler ExFAT isf.
Tanker og erfaringer mottas med takk, generelt litt skeptisk til DYI på så dyr redskap.

Jeg fikk e-post i går om at nedlasting av OTA versjonen er klar og jeg oppdaterte i går kveld.
Litt info om mine erfaringer:

1. Det står at vi må bruke 32 GB USB stick, men det kreves minimum 64 GB.
2. Navigation Updater (NU) må lastes ned på ny og installeres fra
https://www.hyundai.com/no/om-oss/teknologi/navigasjon-programvare.html?&lpy-uuid=acb20cd3-c563-81bb-364e-17288b00a06c
3. Det vises ikke versjonsnummer på programvaren og datoen er fortsatt nov. 2021 selv om oppdateringen er feb. 2022. Etter installasjon ser NU ut som den forrige versjon.
4. Selve oppdateringen av bilen tar over 40 minutt og gjøres i 3 "faser". Først en versjons-sjekk og så to runder med installasjon. Alt skjer automatisk, men en må være tålmodig.
5. OTA ser ut til å være på plass. Det er nå et OTA valg i menyene. Programvare-versjonen i bilen er oppdatert og datoen er feb. 2022.
6. Oppdateringen ser ut til å være problemfri :-)
6. Lykke til :-)

moby666

Dette kan vel skje når bilen er inne til service også?

Sitat fra: nordmannisverige på torsdag 03. februar 2022, klokken 08:56
Sitat fra: thomasez på onsdag 02. februar 2022, klokken 18:10
Det er bare (deler av?) infotainmentsystemet som kan oppgraderes via den programvaren ja.

Firmware for de forskjellige CU-ene "lenger inn i bilen" må verkstedet fikse.

KIa/Huyndai sier at vi skal få OTA-oppgraderinger og folk tar det kjapt for gitt at det blir alt som er slik som på Tesla, men jeg har min tvil om det.
Hvilket jeg bare ser som positivt.
Det er ikke alle BMS-oppdateringer i Teslan som har vært til nytte for forbruker.
Nå slipper jeg iallfall å våkne til opp til 50% degradering av hurtigladningen, for at Hyundai vil spare penger på batterigarantien.

nordmannisverige

Sitat fra: moby666 på tirsdag 15. februar 2022, klokken 19:22
Dette kan vel skje når bilen er inne til service også?

Sitat fra: nordmannisverige på torsdag 03. februar 2022, klokken 08:56
Sitat fra: thomasez på onsdag 02. februar 2022, klokken 18:10
Det er bare (deler av?) infotainmentsystemet som kan oppgraderes via den programvaren ja.

Firmware for de forskjellige CU-ene "lenger inn i bilen" må verkstedet fikse.

KIa/Huyndai sier at vi skal få OTA-oppgraderinger og folk tar det kjapt for gitt at det blir alt som er slik som på Tesla, men jeg har min tvil om det.
Hvilket jeg bare ser som positivt.
Det er ikke alle BMS-oppdateringer i Teslan som har vært til nytte for forbruker.
Nå slipper jeg iallfall å våkne til opp til 50% degradering av hurtigladningen, for at Hyundai vil spare penger på batterigarantien.
Sannsynligheten for å rammes av en uønsket/«buggete» software minsker dramatisk om man bare oppdateres 1 gang per år.
Mine Teslaer har fått minst 3 oppdateringer siste 5 år som senere har fått en helt eller delvis «rollback».
Att halvparten av POIer i Navigation forsvinner ett par måneder kan jeg leve med, men 40% lavere ladefart (som nå virker være tilbake på gammelt nivå) svir mer.

Ørjan

Lastet ned og installerte oppdatering nå og det gikk fint... men nå har jeg ikke kontakt med Bluelink. stod noe om at bilen mangler nett. Noen som vet hva som må gjøres. Har logget inn og ut av app.

Edit: Bluelink funket av seg selv etter en liten stund👍
Problem løst 😅
Kia Niro EV 2023
Hyundai Ioniq 5 awd 2021
Hyundai Kona EV 2019 (solgt)
Kia e-Niro 2019 (solgt)
E-golf 2017 (solgt)

yrune

Testet dette selv, selv om Bilia hevdet at oppdatering av firmware var en del av standard klargjøring så hadde min bil levert i desember firmware fra juni  ::)

Informasjon var jo litt mangelfull, instruksene var greie helt frem til man skulle plugge usb brikka i bilen.

Det poppet opp ett spørsmål om oppgradering mens instruksene sa at man skulle gå inn på innstillinger for å gjennomføre oppdatering. Så jeg gjorde det, men det var fortsatt bare samme popup.

Problemet var at det var 3 valg, og jeg viste ikke hva man skulle velge.
Valget var quick, general og delayed. (bruker for tiden engelsk pga manglende funksjoner på norsk)

Tenkte at det smarteste er vel kanskje å velge general....

1 time og 15 minutter senere er den på 97% også hopper den tilbake til firmware menyen bare.
Jeg blar meg litt frem og tilbake ser ikke noe nytt og ser også at alle datoer er uendret.

jaja, det funka tydeligvis dårlig tenkte jeg, så jeg skrur av bilen og skal til å nappe ut USB, da popper det opp spørsmål på skjermen om jeg ønsker å oppdatere, og at det vil ta 8 minutter. Samt at bilen må ikke skrus av.

Så jeg trykker på update og starter bilen igjen. Det tok omtrent 8 minutter og en reboot senere så var det nye datoer på alt.

Software 220211
Firmware 220127
Navigation 220126

Finner man endringslogg noe sted ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA