Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LR eller Performance ?

Startet av O2, onsdag 10. november 2021, klokken 12:27

« forrige - neste »

O2

Hei

Jeg lurer litt på en Y. Skal prøvekjøre den til mandag, og hvis den faller i smak blir det mest sannsynlig at jeg legger inn en bestilling.

Så kommer dilemmaet, LR eller Performance? Slik jeg ser det hadde jeg villet hatt noen 20` sommer hjul uansett hvis jeg hadde gått for LR.  Hvis jeg går for Performance, er 21` inkludert. Vinterhjul kommer man heller ikke unna. Da får jeg det til at det er en differanse på 36500,- fra LR til Performance.

Er det vært det? Det er jo en forsvinnende liten sum når man handler bil til over 600k uansett, er det ikke? Hvis man ser på youtube og testere der, er deg liksom ingen vei tilbake når man først har prøvd Performance.

21`sommer hjul, er dette veldig stivt og stumpete å kjøre på?
Model Y Performance bestilt

Klykken

#1
Synes Y LR med 20" er temmelig stiv og gatebil-aktig, men det kommer av at fjæringa er satt opp slik også. Ikke stor forskjell fra 19", sies det. Synes vår spiser spaghettiveier til frokost og man kan virkelig pushe grensene i svinger hvis man ønsker det. 255 breie dekk og stivt oppsett sørger for at den sitter temmelig godt.

Angående performance eller ikke - Til sammenligning har jeg prøvd S P100DL mot vår tidligere S85D, og ja 0-100 på 2-3 sekunder er skikkelig gøy og moro å skremme passasjerer med, men absolutt ikke noe jeg savner og ville ikke blitt særlig "brukt" i hverdagen uansett. Både S-en og Y-en er mer enn nok hverdagssprek og tar det aller meste der ute i trafikken.

Bare 36500kr ekstra i innkjøp, men "til evig tid" dyrere å forsikre og kanskje etter hvert vedlikeholde, hvis du kjører aktivt. Eneste fordelen er at du kanskje får med trackmodus, slik at du manuelt kan justere hvor bilen skal legge mesteparten av kreftene (bak eller frem) og traction-control de gangene du ønsker å ta den med på bane.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TRM

#2
Sitat fra: O2 på onsdag 10. november 2021, klokken 12:27
Hei

Jeg lurer litt på en Y. Skal prøvekjøre den til mandag, og hvis den faller i smak blir det mest sannsynlig at jeg legger inn en bestilling.

Så kommer dilemmaet, LR eller Performance? Slik jeg ser det hadde jeg villet hatt noen 20` sommer hjul uansett hvis jeg hadde gått for LR.  Hvis jeg går for Performance, er 21` inkludert. Vinterhjul kommer man heller ikke unna. Da får jeg det til at det er en differanse på 36500,- fra LR til Performance.

Er det vært det? Det er jo en forsvinnende liten sum når man handler bil til over 600k uansett, er det ikke? Hvis man ser på youtube og testere der, er deg liksom ingen vei tilbake når man først har prøvd Performance.

21`sommer hjul, er dette veldig stivt og stumpete å kjøre på?
Siden du spør er du nok litt over gjennomsnittlig interessert i bil og bilkjøring. Da ville jeg gått for Performance.

Økonomisk er det sannsynligvis ingen grunn for å ikke gjøre det. Mellomlegget mellom LR og Performance vil du nok i stor grad få igjen ved salg.

Forsikringen blir kanskje et par tusen over i året. Dekkslitasjen bestemmer du selv.

Utstyrsmessig er det ingen grunn til å ikke velge Performance da denne nå også kommer med hengerfeste (noe M3P ikke gjorde).

Tvert imot så får du bedre bremser, finere felger, bedre dekk, røde kalipere som tåler salt langt bedre enn standardkaliper, spoiler og alupedaler.

Rekkevidden er noe lavere, men det er nok utelukkende pga større felger. Årstiden du ønsker minst mulig reduksjon i rekkevidde kan du uansett velge 19" (kanskje 18"?), og ha samme rekkevidde som LR.

Hvis Track Mode kommer blir det et stort pluss hvis du har tenkt deg på isbane (feks).

Jeg har bestilt Y Performance. 🙂

PS: ikke bestill vinterhjul fra Tesla. Du vil IKKE ha Nokian på bilen din! Den fortjener Conti CV7!
(Ja, jeg har prøvd begge deler)
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

torlie

Er selv i samme bås, har dog kun tittet på Y og ikke prøvekjørt enda.
Slenger du på acceleration boost i tillegg ved kjøp av LR er differansen ca 20k, det er ikke stort.

Har lest flere tråder om det samme på amerikanske forum, og de som prøverkjører performance bestiller den. Kan likevel være lurt å prøve begge to (når P kommer) :) om man er i tvil.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Rosstopher

Det er også relevant hva trådstarter er vant til å kjøre. Er man vant til vanlige fossilbiler vil LR også oppleves som sinnsykt rask. Jeg har hatt fossilbil som gjorde 0-100 på 5 sekunder, og Model Y LR føles veldig mye raskere enn den pga. den øyeblikkelige gassresponsen. Kan godt tenkes du blir mer enn godt nok fornøyd med LR.

Dekk i uberturbine-stil får man kjøpt billig fra andre produsenter (Dekk24 har de f.eks. i både 19" og 20"). Alu-pedaler og Performance-spoiler kan man også selv kjøpe og sette på LR om man ønsker det (Aliexpress har alt man måtte ønske).

Overhodet ikke meningen å snakke ned P. Jeg skulle gjerne hatt en selv. Har du lyst, råd og tid til å vente så kjør på!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

glx-rider

Har en LR nå og er veldig i tankene om å bestille P og selge. Det som gjør meg usikker er hvor behagelig P faktisk blir å kjøre.

LR er utrolig stiv slik den er satt opp nå og jeg har forstått at P er enda verre noe som da gjør at den litt mindre fristende.

Store spørsmålet hos meg nå er om jeg skal slå til på acceleration boost istedenfor

k1

Ang rekkevidde så jeg at i US var forskjellen bare 1 mile (315 vs 316) mellom P og LR, med samme dekkdimensjon. Så det som trekker P ned på rekkevidde er da de 21" store hjulene.
Ved vurdering av en MY P er vel min største bekymring hvor stivt oppsett dette blir når LR allerede er som den er.

Klykken

Finnes ettermarked for fjæring og demping som visstnok skal gjøre den mer "folkelig".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

O2

Nå har jeg fått en del svar både her og på FB. Hvis en vanlig Y er ganske stiv med 20", bør en kanskje styre unna P. Må tenke veldig på dette kjenner jeg. Gleder meg til mandag og testkjøring, man får vel litt inntrykk med vinterhjul også. Går ut i fra at det er 19"

Er det virkelig så stor forskjell på Nokian og Conti cv7 ?
Model Y Performance bestilt

TRM

Sitat fra: O2 på onsdag 10. november 2021, klokken 23:07
Er det virkelig så stor forskjell på Nokian og Conti cv7 ?
Ja. Nokian er for mykt, og gir en dårlig kjørefølelse sammenlignet med CV7. I tillegg er er det langt mindre støy fra CV7.

Nokian har vært leverandør til Tesla helt siden vinteren 2013/14. Da vi fikk vår første Model S ble jeg anbefalt Nokian R2 av flere Teslaeiere, og når Tesla i tillegg gikk god for de valgte jeg det.
De ble byttet etter første sesongen, og erstattet med Continental. En helt annen verden.

Sjokkerende at det kan være så stor forskjell på to "premiumdekk". Anbefaler å google Tesla Nokian vs Continental for ytterligere brukererfaringer.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

ToWalkOrDrive

Bare en liten observasjon...da jeg hadde TM3P hadde jeg konstant litt kink i nakken....når jeg nå har TMY LR har jeg det ikke....er ganske stor forskjell i rykket i begynnelsen på de to modellene. Samtidig så ble jeg veldig positivt overrasket over hvor bra TMY faktisk akselererer ved forbikjøringer (f.eks. når en kjører fra 50-120). Er du gammel og grå er TMY LR sikkert raskt nok...nesten så jeg tenker at jeg burde hatt 18" hjul / smalere hjul for å prøve å lage litt mer komfort....men det er helt til jeg kjører på svingete veier til hytta...da sitter den som et skudd på veien. Overraskende bra til å være en høy bil...jeg tør nesten påstå at TMY LR er som det jeg trodde en TMY P ville vært...gocart-aktig.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. november 2021, klokken 12:14
...men det er helt til jeg kjører på svingete veier til hytta...da sitter den som et skudd på veien. Overraskende bra til å være en høy bil...jeg tør nesten påstå at TMY LR er som det jeg trodde en TMY P ville vært...gocart-aktig.
Enig i denne observasjonen. Ganske spenstig på svingete veier ja. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

O2

Sitat fra: Klykken på torsdag 11. november 2021, klokken 13:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 11. november 2021, klokken 12:14
...men det er helt til jeg kjører på svingete veier til hytta...da sitter den som et skudd på veien. Overraskende bra til å være en høy bil...jeg tør nesten påstå at TMY LR er som det jeg trodde en TMY P ville vært...gocart-aktig.
Enig i denne observasjonen. Ganske spenstig på svingete veier ja. :)
Dere gjør det ikke akkurat enklere for meg. Jeg hadde egentlig håpet dere skulle gjøre det enklere for meg å velge P utgaven. Men nå virker det som at det er flere argumenter for å gå for LR.

Det var ca 200kr ekstra i måneden på forsikring fra LR til P
Model Y Performance bestilt

Handyman

Jeg kjører konstant i Chill. Å bruke penger på P ville derfor være idiotisk for meg. En stivere bil enn LR vil jeg heller ikke ha. Dyrere vedlikehold, forsikring, lånekostnader samt større verditap blir til ganske store summer.
Mitt råd er derfor at kun de som ikke er i tvil om at de skal ha P, bør velge P. Er du i tvil lar du være.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

thebadger

P er ikke betydelig stivere enn LR.
Hvis prisen ikke er en utfordring så vent til du har prøvekjørt bilen, føler du at du tåler litt stivere oppsett så er du good2go
Jeg ville anbefale å kjøpe 19 eller 20" vinterhjul utenom. Både for komfort og fordi det er mye dyrere med 21" vinterdekk hver gang du skal bytte.
Kan anbefale Sava vinterdekk, de har vært veldig bra på vår TMX og får gode resultater på SUV-størrelser
PS: Husk at dekktester ofte er i helt andre dimensjoner enn det Tesla bruker, og det er ingen garanti at cvc7 i 16" er like bra i 20". Se etter tyske dekktester, de er flinke å prøve flere dimensjoner. Hvis man ser bort ifra støy så vil 5km/t lavere hastighet ha mer å si enn forskjellen på et mellomklasse- og premiumdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA