Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Timing av Model Y-kjøp

Startet av Gullars, søndag 31. oktober 2021, klokken 22:49

« forrige - neste »

Gullars

Vi skal kjøpe en Model Y i forbindelse med at vi flytter fra leilighet til hus i april.  Konfigurasjonen vil koste 584k (blå, long range, 19'' dekk, piggfri vinterdekk, svart interiør og ingen tilvalg på autopilot). Dermed blir den uansett fullt og helt fritatt for mva.

Er det forventet at Tesla kan komme til å skru opp prisen på Model Y, slik som skjedde med Model 3 for en uke siden? Vet man i forkant når slikt skjer, eller er det bare plutselig gjort?

Er det ellers noen faste mønster på når DNB kjører kampanje med gunstig billån på Model Y?

SurSnasen

Ikke noe fast opplegg på rentekampanjene. De brukes for å booste salget når de behøver det. Prisen er likeså. Plutselig kan de finne ut at de skal redusere prisen. Og like plutselig sette den opp.

Gullars

Så prisendringene er ikke varslet? Jeg synes jo Model Y virker rimelig priset sammenlignet med alternativene, så da er det kanskje mer realistisk med økning enn reduksjon i pris. Hadde vært stas å få med seg en kampanje på lån, men da er det kanskje ikke verdt å vente på.

Hvis man kjøper nå med utlevering i desember. Kan man da avbestille og bestille på nytt hvis det kommer en kampanje eller for den saks skyld prisreduksjon?

Lucifer-

Du kan nok føle deg ganske trygg på at det hverken kommer prisreduksjon eller rentekampanje før tidligst litt uti neste år. Så om du nå bestiller bil til levering i år blir nok ikke det et tema.

Gullars

Strengt tatt trenger jeg ikke bilen før i mars, så det jeg frykter mest sånt sett er vel prisøkning før den tid...

Gullars

Gjelder dette fortsatt? https://motor.no/audi-bilbransjen-bilkjop/enorme-forskjeller-i-angregebyr-pa-nybilkjop/120428

Kun 1000 kr i gebyr dersom bestillingen kanselleres før utlevering. 0 kr i gebyr 7 dager etter utlevering.

Da er jo risikoen liten ved å legge inn en bestilling og se om det eventuelt dukker opp rentekampanjer eller prisreduksjoner i mellomtiden.

geear

Finansieringen trenger du uansett ikke avgjøre når du bestiller/betaler de 1000,-. Det kan du endre helt til rett før utlevering omtrent, og prisreduksjoner pleier normalt Tesla la kunden komme til gode, du betaler dagens pris hvis prisen var høyere på bestillingstidspunktet - og like så for prisstigninger, man beholder prisen som var på bestillingstidspunktet i stedet for dagens pris. Og ikke minst fri returrett etter utlevering, eller "gi" de den tusenlappen om man ikke vil ta utleveringen. I tillegg anses handelen som en netthandel, mens de fleste andre lurer deg inn i sjappa en stund før for å skrive kontrakt, slik at det ikke lenger er en netthandel med 14 dagers returrett. En kan si mye om Tesla, men her er det enda et område de er helt unike på, i positiv forstand.

Gullars

Høres veldig bra ut. Hva om jeg i desember, når de er klar til å levere ut bilen, sier at jeg vil vente med å hente den ut? Er det også ok?

fredsjo

Sitat fra: geear på mandag 01. november 2021, klokken 08:08
Finansieringen trenger du uansett ikke avgjøre når du bestiller/betaler de 1000,-. Det kan du endre helt til rett før utlevering omtrent, og prisreduksjoner pleier normalt Tesla la kunden komme til gode, du betaler dagens pris hvis prisen var høyere på bestillingstidspunktet - og like så for prisstigninger, man beholder prisen som var på bestillingstidspunktet i stedet for dagens pris. Og ikke minst fri returrett etter utlevering, eller "gi" de den tusenlappen om man ikke vil ta utleveringen. I tillegg anses handelen som en netthandel, mens de fleste andre lurer deg inn i sjappa en stund før for å skrive kontrakt, slik at det ikke lenger er en netthandel med 14 dagers returrett. En kan si mye om Tesla, men her er det enda et område de er helt unike på, i positiv forstand.

Noen erfaring med å endre finansiering? Jeg har valgt at bilen betales kontant, men angrer meg nå og vil ha finansiering.

Skyldes kort og godt at på den måten kan jeg vente med å selge X'en til etter vi har henta ut Y'en. Så casher vi bare ut billånet når gamlebilen er solgt.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

geear

Hadde valgt kontant på Y-en 2,5 år tidligere, ba så deliveryno@tesla.com om å få lagt til mulighet for innbytte, noe de fikset helt uproblematisk, men da bilen ble solgt avslo jeg det og betalte noen dsger før med bankoverføring. Henta bilen uten å vise ID engang, så det gikk så smooth som bare det.  :laugh:

Hvis de kommer med en kjempegunstig rentekampanje så kan det selvfølgelig hende de er litt kjipere med bytting, iallfall fra gammel rente til ny rente. Kanskje mest fleksibelt hvis man først har valgt kontant?

Merce

Prisøkning er jo aldri positivt, men synes du overdriver betydingen av evt mva. Hvis de innfører det, og innslagspunktet blir 600.000,- blir det jo ikke så mange kronene uansett i o m at bilen neppe kommer til å koste mye over det.

emurof

Sitat fra: Gullars på søndag 31. oktober 2021, klokken 22:49Er det forventet at Tesla kan komme til å skru opp prisen på Model Y, slik som skjedde med Model 3 for en uke siden? Vet man i forkant når slikt skjer, eller er det bare plutselig gjort?

Hva er problemstillingen her da? Hvis du bestiller og de setter opp prisen etter dette, så vil du jo beholde den lavere prisen du bestilte for.

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

tjommi

Model Y LR ser ut til å være ytterligere $1000 dyrere i USA nå, ny pris ser ut til å være $58.990. Ikke mer enn ca en uke siden den gikk opp til $57.990 fra $56.990. Opp $2000 på mindre enn 14 dager... Hva skjer? Klassisk tilbud og etterspørsel?
2021 Model Y LR - levering 06.12.2021
2013 Model S85 - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: tjommi på fredag 12. november 2021, klokken 15:57
Model Y LR ser ut til å være ytterligere $1000 dyrere i USA nå, ny pris ser ut til å være $58.990. Ikke mer enn ca en uke siden den gikk opp til $57.990 fra $56.990. Opp $2000 på mindre enn 14 dager... Hva skjer? Klassisk tilbud og etterspørsel?
Det stemmer det ja. De har forøvrig veldig stor inflasjon generelt i USA pga pandemien, men ikke så stor som Tesla-økningene
https://www.wsj.com/articles/us-inflation-consumer-price-index-october-2021-11636491959


https://youtu.be/Lx9dYvjYYZY
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA