Lading av Audi e-tron på Tesla-ladere

Startet av ToWalkOrDrive, fre 05. nov 2021, kl. 11:55

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

En finner ikke særlig Ionity-ladere nord for Trondheim, og nå begynner Tesla å åpne opp for andre bilmerker (10 stasjoner i Nederland som pilot). Noen som vet om en vil nå med ledningen når Tesla fortsatt bygger noen stasjoner på denne måten (fra Treungen)? Akkurat her kan en jo rulle litt inn med fronten på gresset. Men lurer sånn utenom det....hvis det hadde vært en fortauskant mot gresset.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Da håper jeg virkelig at det er, eller kommer, høye betongkanter på alle Superladere. Slik at man slipper slike kreative parkeringer som er skissert her. Det medfører nemlig at man står i feil bås i forhold til laderen, og i praksis okkuperer to ladeplasser.

Som Tesla-eier er villparkering og blokkering av ladere min største bekymring når Tesla nå åpner opp SuC.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

ToWalkOrDrive

Sitat fra: automat på fre 05. nov 2021, kl. 12:16
Da håper jeg virkelig at det er, eller kommer, høye betongkanter på alle Superladere. Slik at man slipper slike kreative parkeringer som er skissert her. Det medfører nemlig at man står i feil bås i forhold til laderen, og i praksis okkuperer to ladeplasser.

Som Tesla-eier er villparkering og blokkering av ladere min største bekymring når Tesla nå åpner opp SuC.

Aha...kom på at de hadde ladeport på motsatt side. Men er gjerne noen som har ladeport på begge sider på e-tron?

janbanan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 05. nov 2021, kl. 12:28
Aha...kom på at de hadde ladeport på motsatt side. Men er gjerne noen som har ladeport på begge sider på e-tron?

Ekstra ladeport på høyre side støtter kun A/C, på e-tron.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Wendel

Det enkleste her blir vel bare å rygge oppi skråningen, da slipper man å oppta 2 båser  :laugh:

elektro

Det er vel bedre å håpe at det kommer lengre ladekabler, sånn at alle kan lade hvor som helst?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på søn 07. nov 2021, kl. 22:31

Det er vel bedre å håpe at det kommer lengre ladekabler, sånn at alle kan lade hvor som helst?

Ser ut som Kempower, operert av Recharge, formerly known as Fortum, har noen ganske fleksible kabler på Klett.

elektro

2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på man 08. nov 2021, kl. 19:05
Sitat fra: elektro på man 08. nov 2021, kl. 19:03
Bærre lækkert!
Det er nå så, men funksjonelt.

Ja, misforstå meg rett. Rent estetisk er både Tesla og ikke minst Porsche sine ladere, både de som står hos forhandlere og på diverse anlegg, og de som er som er designet for IONITY, penere.

Kempower sine ladere er egentlig ikke spesielt vakre, men du verden så funksjonelle. Da tenker jeg også på informasjonen de gir og på hvordan lastdeling fungerer. Her snakker vi virkelig god utnyttelse av kapasiteten. (For de som ikke har sett Teslabjørn sin video om tema, og har minst ett nerdegen, sjekk her:
https://youtu.be/uzDLQ4gIFF4 )

Personlig synes jeg kabelen til Kempower blir litt stram hvis du utfordrer den, men det er vel bedre enn at de ligger på bakken. BKK og andre har nemlig også lange kabler (husker ikke hvilke som er lengste, Efasec, Delta eller ABB. Det kan vel variere ettersom kabelen kommer fra en egen leverandør)..

Det finnes mange gode løsninger. Chargepoint mf. har en arm som svinger ut. Disse har jeg ikke sett i Norge. Tesla sine ladestolper er vel egentlig ikke særlig gode på noe. Bortsett fra at V2 i alle fall har løst lastdeling på en grei måte. Vet ikke hvordan det er med V3. Og Plug & Charge med Tesla fungerer naturligvis perfekt. De har ellers kort kabel (dog tynn/lett) og ingen informasjon på stolpen. Designet er vel også litt 2012.

Rosstopher

Sitat fra: elektro på tir 09. nov 2021, kl. 08:27
Tesla sine ladestolper er vel egentlig ikke særlig gode på noe. Bortsett fra at V2 i alle fall har løst lastdeling på en grei måte. Vet ikke hvordan det er med V3. Og Plug & Charge med Tesla fungerer naturligvis perfekt. De har ellers kort kabel (dog tynn/lett) og ingen informasjon på stolpen. Designet er vel også litt 2012.

Helt enig i at til generell bruk er ikke Tesla sitt design det beste, men det fungerer utmerket til det veldig snevre bruksområdet de er designet for, altså kun for biler med ladeport på et veldig spesifikt sted og kun for biler som har innebygd visning av både pumpepris og pris per sesjon. Skal ikke se bort fra at det kommer et annet design fremover når åpningen av nettverket øker.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

turfsurf

Personlig synes jeg kabelen til Kempower blir litt stram hvis du utfordrer den, men det er vel bedre enn at de ligger på bakken. BKK og andre har nemlig også lange kabler (husker ikke hvilke som er lengste, Efasec, Delta eller ABB. Det kan vel variere ettersom kabelen kommer fra en egen leverandør)..

Det finnes mange gode løsninger. Chargepoint mf. har en arm som svinger ut. Disse har jeg ikke sett i Norge. Tesla sine ladestolper er vel egentlig ikke særlig gode på noe. Bortsett fra at V2 i alle fall har løst lastdeling på en grei måte. Vet ikke hvordan det er med V3. Og Plug & Charge med Tesla fungerer naturligvis perfekt. De har ellers kort kabel (dog tynn/lett) og ingen informasjon på stolpen. Designet er vel også litt 2012.
Skal kabler henge ovenfra så er det bedre at de er litt stramme, ellers blir det fort litt riper på bilen. Skal de ligge langs bakken må de være ganske lange for å dekke alt, og dermed også tykkere og uhåndterlige.

Når det gjelder lastdeling så er v3 SuC mere lik Kempower. Effekten kan styres mere dynamisk mellom stolper. Tesla sier at alle kan lade med full effekt samtidig, men ser man på trafoene så er vel det en sannhet med modifikasjoner. Men i praksis vil det vel oppleves slik, siden det alltid vil være en del som lader med mindre enn 250kW.

Ellers vil jeg si at Tesla sine ladestolper er veldig gode på oppetid og kablene (spesielt v3) er slanke og letthåndterlige. I tillegg har de knapp som åpner ladeluke og avslutter lading, og man trenger ikke forholde seg til ett brukergrensesnitt på stolpen. Altså er stolpene gode på å gjøre lading enklest mulig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på tir 09. nov 2021, kl. 08:45

Skal kabler henge ovenfra så er det bedre at de er litt stramme, ellers blir det fort litt riper på bilen. Skal de ligge langs bakken må de være ganske lange for å dekke alt, og dermed også tykkere og uhåndterlige.

Når det gjelder lastdeling så er v3 SuC mere lik Kempower. Effekten kan styres mere dynamisk mellom stolper. Tesla sier at alle kan lade med full effekt samtidig, men ser man på trafoene så er vel det en sannhet med modifikasjoner. Men i praksis vil det vel oppleves slik, siden det alltid vil være en del som lader med mindre enn 250kW.

Ellers vil jeg si at Tesla sine ladestolper er veldig gode på oppetid og kablene (spesielt v3) er slanke og letthåndterlige. I tillegg har de knapp som åpner ladeluke og avslutter lading, og man trenger ikke forholde seg til ett brukergrensesnitt på stolpen. Altså er stolpene gode på å gjøre lading enklest mulig.

Ikke uenig, men for andre biler enn Tesla blir det litt annerledes. Personlig kunne jeg ikke brydd meg mindre, unntatt at jeg gjerne skulle hatt litt lenger kabel og unngått å bruke mobil app. God lastdeling er flott, men det aller viktigste er komme til en ledig plugg som funker. Tesla er gode på alt dette. :+1:

Så får vi se om det blir så mye knot med apper og parkering når den gemene hop kommer- at det påvirker tilgjengeligheten. Jeg tipper Tesla kommer med lengre kabler på de aktuelle laderne rimelig kjapt. Uansett er dette en utvikling i riktig retning.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA