Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effekt ved lading via 1-fas ladeboks

Startet av alendok, onsdag 27. oktober 2021, klokken 21:02

« forrige - neste »

alendok

Har nylig kjøpt e- niro 64 kW, 2020. Lader på jobb. Det er ladeboks enfase 230V, 32A, Max 7360W. Jeg får utnyttet 3.4 kWh effekt, og ikke mer, både når jeg bruker 3- fas, 32A, 470V ladekabel og 1- fas ladekabel 32A. Kan noen forklare til meg hva kan være årsaken at jeg ikke får bedre ladeeffekt. Ev., hvordan får jeg bedre ladeeffekt?

_OE_

Har du sjekket at det er 32amp kabel du har når det gjelder enfas ?

@FTS@


geear

#2
Med forbehold om at jeg ikke kjenner e-Niro 2020 og nyere (har first edition selv), så forstod jeg det slik at de ble "oppgradert" til 11kW lader. Sannsynligvis er det da en 3 x 16A lader i bilen. Så ved 1-fas får du i så fall kun 16A, ergo 3,4-3,6 kW avhengig av spenning (16x230 = 3,7 kW, men virker som Niroen legger seg litt under angitt strøm). Det finnes riktignok biler på markedet som slår sammen innebygde ladere for høyere kapasitet på 1-fas (e-Golf 300 km har vel 2 stk 16A, men kan allikevel lade 1-fas 32A).

2019-modell ville fått 7,1 kW på samme ladeboks. Med den får man akseptabel ladehastighet nesten uansett oppsett, både 32A 230V/400V 1-fas og 3-fas gir 7,1kW. Eneste er ved 3-fas 400V 16A, der vil man kun få 3,6 kW med 2019 mens 2020 altså får 11 kW, men det er veeeldig langt mellom ladeboksene med 400V 16A 3-fas.

alendok

Lånte en fas ladekabel 32A fra kollega på jobben i dag. Han bruker den på sin Golf 2018 og får 7.4 kwh på samme ladeboks

geear

Betyr ikke noe om det er 1-fas eller 3-fas kabel så lenge den er 32A.

alendok

Sitat fra: geear på onsdag 27. oktober 2021, klokken 21:21
Med forbehold om at jeg ikke kjenner e-Niro 2020 og nyere (har first edition selv), så forstod jeg det slik at de ble "oppgradert" til 11kW lader. Sannsynligvis er det da en 3 x 16A lader i bilen. Så ved 1-fas får du i så fall kun 16A, ergo 3,4-3,6 kW avhengig av spenning (16x230 = 3,7 kW, men virker som Niroen legger seg litt under angitt strøm). Det finnes riktignok biler på markedet som slår sammen innebygde ladere for høyere kapasitet på 1-fas (e-Golf 300 km har vel 2 stk 16A, men kan allikevel lade 1-fas 32A).

2019-modell ville fått 7,1 kW på samme ladeboks. Med den får man akseptabel ladehastighet nesten uansett oppsett, både 32A 230V/400V 1-fas og 3-fas gir 7,1kW. Eneste er ved 3-fas 400V 16A, der vil man kun få 3,6 kW med 2019 mens 2020 altså får 11 kW, men det er veeeldig langt mellom ladeboksene med 400V 16A 3-fas.

Ja, den har 11kw ombord lader.

_OE_

Enkleste måte å sjekke kabelen på er å besøke en ladestasjon fks MER...Plugge  deg inn  i 22kW uttaket med kabelen...så får du se om kabelen virker på 3fas ... kan jo oxo besøke noen som har 32amp 1 fas ladebox og se hva som skjer

@FTS@


geear


RJK

Sitat fra: geear på onsdag 27. oktober 2021, klokken 21:21
Med forbehold om at jeg ikke kjenner e-Niro 2020 og nyere (har first edition selv), så forstod jeg det slik at de ble "oppgradert" til 11kW lader. Sannsynligvis er det da en 3 x 16A lader i bilen. Så ved 1-fas får du i så fall kun 16A, ergo 3,4-3,6 kW avhengig av spenning (16x230 = 3,7 kW, men virker som Niroen legger seg litt under angitt strøm). Det finnes riktignok biler på markedet som slår sammen innebygde ladere for høyere kapasitet på 1-fas (e-Golf 300 km har vel 2 stk 16A, men kan allikevel lade 1-fas 32A).

2019-modell ville fått 7,1 kW på samme ladeboks. Med den får man akseptabel ladehastighet nesten uansett oppsett, både 32A 230V/400V 1-fas og 3-fas gir 7,1kW. Eneste er ved 3-fas 400V 16A, der vil man kun få 3,6 kW med 2019 mens 2020 altså får 11 kW, men det er veeeldig langt mellom ladeboksene med 400V 16A 3-fas.
11 kW AC lader er vel ekstrautstyr, men har vel blitt lagt inn i premiumpakken etterhvert. Samme som på Kona.

Ser jo at det er svart at hans bil har 11 kW-laderen. Men om anlegget er IT/TT, så vil den kun lade 1-fase, og dersom anlegget bare er 16A, så får han vel ikke mer enn maks 3,6 kW ut av det. Han må ha 32 A for å få 7,4 kW på 1-fase.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-hvilken-ladeeffekten-far-jeg
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear


RJK

Sitat fra: geear på onsdag 27. oktober 2021, klokken 23:15
Les første innlegg..
K, ser han har 32 A på IT/TT, så da burde han få 7,4 kW. Det kan derfor være pga den feilen du linket til i posten over min, som jeg ikke siterte.

Men synes likevel det var verdt å poengtere at ikke alle nyere E-Niro blir/ble levert med 11 kW på 3-fase-lading.

Legger også til presisjon om at man må ha 400 V TN for å få utnyttet full fart med 11 kW effekt på ladingen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

alendok

Sitat fra: geear på onsdag 27. oktober 2021, klokken 21:59
Ser ut som e-Niro også skal kunne kjøre to ombordladere parallelt, men at det er noe utfordringer med det?

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeutfordringer-med-kia-e-niro-kia-e-soul-hyundai-kona-2020

Da er muligens det som er årsaken til at jeg får kun 3,4kwh når jeg lader på 1fas ladeboks 32A 230V. På grunn av utfordringene med relé kobles ikke sammen 2 av de tre innebygde 16A ladere, men kun en. Da gir det effekt på 3,4-3,7 kwh. Og for å rette opp i dette må bilens ladesystem oppdateres?

Det som jeg har mistenkt i utgangspunktet var at en bytte til " mer riktig ladekabel" (f eks 32A, 1fas ladekabel) ville hjelpe at laderen og ladeboksen snakker bedre sammen, som i sin tur resulterer da med bedre ladeeffekt.

I utgangspunktet så går det greit med 3,4kwh ladeffekt. Da må jeg lade 2-3 ganger i uken mens jeg er på jobb. Men syns også at det er veldig kjipt å ikke kunne utnytte en bedre ladeeffekt. Må ikke være maks, men 6-7 kwh ville vært veldig akseptabelt.

alendok

Sitat fra: RJK på onsdag 27. oktober 2021, klokken 23:40
Sitat fra: geear på onsdag 27. oktober 2021, klokken 23:15
Les første innlegg..
K, ser han har 32 A på IT/TT, så da burde han få 7,4 kW. Det kan derfor være pga den feilen du linket til i posten over min, som jeg ikke siterte.

Men synes likevel det var verdt å poengtere at ikke alle nyere E-Niro blir/ble levert med 11 kW på 3-fase-lading.

Legger også til presisjon om at man må ha 400 V TN for å få utnyttet full fart med 11 kW effekt på ladingen.

Ja det er 400 V TN som skal til for maks ladeeffekt. Bor et i et borettslag som har avtale med Ohmia. Disse kunne ikke love bedre effekt enn 3,7 kwh. Med mindre det er snakk om Tesla.

alendok

Sitat fra: _OE_ på onsdag 27. oktober 2021, klokken 21:51
Enkleste måte å sjekke kabelen på er å besøke en ladestasjon fks MER...Plugge  deg inn  i 22kW uttaket med kabelen...så får du se om kabelen virker på 3fas ... kan jo oxo besøke noen som har 32amp 1 fas ladebox og se hva som skjer

@FTS@

Kabelen tror jeg virker som den skal, men skal sjekke det i dag.

alendok

Ser at jeg skrev at bilen er 2020. Den er egentlig 2021, import fra Tyskland. Pratet nå med bilforhandler. 2021 bør være oppdatert når det gjelder utfordringer med lading. Det eneste som  skal til for å få en bedre ladeeffekt er 3fase ladeboks som da krever 400V V TN.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA