Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia e Niro, citroen e c4 eller tesla?

Startet av rmsando, onsdag 20. oktober 2021, klokken 09:56

« forrige - neste »

rmsando

Skrev et innlegg her for litt siden angående valg av elbil. Nå har jeg prøvd forskjellige, men blir bare mer og mer usikker.

Hyandai kona var grei, men synes den hadde altfor mye knapper og litt rotete interiør. Også veldig trang.

Peugeot e 2008 likte jeg, skulle bare hatt litt mer rekkevidde.

Citroen e c4 er kanskje den jeg har vært mest fornøyd med. God å sitte i, men opplevdes ikke så sprek. Grei rekkevidde.

Ikke prøvd e Niro og tesla modell 3. Citroen får jeg ny med alt utstyr til 320 000. Fordelen her er jo nybil til grei pris, men rekkevidde på 350 km. Men tenker også jeg kan gå litt opp i pris og kjøpe en brukt e Niro, for å få mer rekkevidde. Men da er liksom veien så kort til en splitter ny Tesla modell 3. Ingen erfaring med tesla og kan se for meg det minimalistiske blir uvant.

Hva ville dere ha valgt? Er det sånn at teslaen er sjefen over alle sjefer? Eller vil en brukt e Niro være et godt kjøp?

turfsurf

Sitat fra: rmsando på onsdag 20. oktober 2021, klokken 09:56
Hva ville dere ha valgt? Er det sånn at teslaen er sjefen over alle sjefer? Eller vil en brukt e Niro være et godt kjøp?
Bilvalg handler hovedsaklig om personlige preferanser og muligheter. Folk vil gjerne forsaver egne valg, men realiteten er at forskjellige ting er viktig. Noen synes det er god plass til 5 i en Leaf, andre synes en TMX blir litt for liten.

Du kan spørre om objektive ting, så får du stort sett fornuftige svar, men spør du hvilken bil du skal velge eller hva som er ett godt kjøp så er det egentlig bare du som kan svare.

Personlig opplever jeg Teslaene som morsomme og veldig stress-frie biler å kjøre. Trives godt med interiøret, og opplever det som milevis bedre enn Koreanerne, som jeg opplever litt lite gjennomført. e-C4 har jeg ikke prøvd. På objektive ting som lading og ytelse gruser vel Tesla de andre.

Men som sagt, hva er viktig for deg? Setene til Tesla har kort sittepute som mange ikke liker, og noen krever låvedør til bagasjerommet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Anbefaler å prøvekjøre alt, ta en titt på faceliften til mg zs-ev og, størrelsemessig med e-2008 men større batteri og bedre rekkevidde.

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55732

Men hvis kjøreegenskaper er det viktigste så er det ingen ting i den prisklassen som slår en sr+ model 3.
Siden du syns kona var ille på knapper så er e-niro like ille om ikke verre pluss at den føles litt gammeldags.
Model 3 2019 LR Rwd

rmsando

Sitat fra: turfsurf på onsdag 20. oktober 2021, klokken 10:50
Sitat fra: rmsando på onsdag 20. oktober 2021, klokken 09:56
Hva ville dere ha valgt? Er det sånn at teslaen er sjefen over alle sjefer? Eller vil en brukt e Niro være et godt kjøp?
Bilvalg handler hovedsaklig om personlige preferanser og muligheter. Folk vil gjerne forsaver egne valg, men realiteten er at forskjellige ting er viktig. Noen synes det er god plass til 5 i en Leaf, andre synes en TMX blir litt for liten.

Du kan spørre om objektive ting, så får du stort sett fornuftige svar, men spør du hvilken bil du skal velge eller hva som er ett godt kjøp så er det egentlig bare du som kan svare.

Personlig opplever jeg Teslaene som morsomme og veldig stress-frie biler å kjøre. Trives godt med interiøret, og opplever det som milevis bedre enn Koreanerne, som jeg opplever litt lite gjennomført. e-C4 har jeg ikke prøvd. På objektive ting som lading og ytelse gruser vel Tesla de andre.

Men som sagt, hva er viktig for deg? Setene til Tesla har kort sittepute som mange ikke liker, og noen krever låvedør til bagasjerommet.

Ja, skjønner det går på personlige preferanser. Men kjekt å høre andres erfaringer med overnevnte biler. Citroen og tesla kan jo ikke sammenlignes og er i helt forskjellige prisklasser også. Men vil tro teslaen uansett er et godt kjøp. Skal prøvekjøre en snart👌

rmsando

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 20. oktober 2021, klokken 11:52
Anbefaler å prøvekjøre alt, ta en titt på faceliften til mg zs-ev og, størrelsemessig med e-2008 men større batteri og bedre rekkevidde.

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55732

Men hvis kjøreegenskaper er det viktigste så er det ingen ting i den prisklassen som slår en sr+ model 3.
Siden du syns kona var ille på knapper så er e-niro like ille om ikke verre pluss at den føles litt gammeldags.

Ja, ser at e Niro også har en del knapper. Virker også litt utdatert på en måte. Så du har nok rett i det. Liker noen knapper på rattet med cruisekotroll bl. a., men liker ikke at at det er så mange at man ikke finner frem.

Sett på MG, nærmeste forhandler for meg er isåfall 2 timer unna. Tenker hvis det skulle bli noe med bilen. Men man kanskje bruke andre forhandlere også?

Moas

Jeg synes både kona og eniro er dyre i premium utgaver i forhold til størrelsen. Sr+ er fin men svindyr å forsikre. Nye mg zv med stort batteri høres ut som et greit kompromiss. Selv synes jeg stasjonsvogna til Mg virker veldig interessant.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

rmsando

Sitat fra: Moas på onsdag 20. oktober 2021, klokken 15:03
Jeg synes både kona og eniro er dyre i premium utgaver i forhold til størrelsen. Sr+ er fin men svindyr å forsikre. Nye mg zv med stort batteri høres ut som et greit kompromiss. Selv synes jeg stasjonsvogna til Mg virker veldig interessant.

Ja, enig. Kjenner en som jobber hos møller, så har lånt med meg en id 3. Så får jeg testa den også. Men utrolig lang leveringstid.

Syklist

PSA bilene er bra om du ikke kjører mange langturer over 20-25 mil og vil ha en komfortabel elbil. (C4 er nok min favoritt også blant dem, og vi er godt fornøyd med Corsa'en som har samme drivlinje.)

Skal du mye på langtur, er den store fordelen med en Model 3 SR+ effektivitet/rekkevidde og ladenettverket. I tillegg er den suveren med tanke på app/navigasjon o.s.v. Ulempen er relativt mye dekkstøy på grov asfalt og stiv/sportslig fjæring. (Kommer du fra Golf GTi eller liknende er ikke dette noe problem.)

Kia eNiro har jeg ikke erfaringer med, men en kollega er fornøyd med sin.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA