Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Firmabil (fossil) eller fast bilgodtgjørelse med Tesla model 3, hva lønner seg?

Startet av Skoog, mandag 18. oktober 2021, klokken 10:54

« forrige - neste »

Skoog

Har et lite I-landsproblem jeg ønsker flere tanker om.

Har gjennom jobben mulighet for firmabil (fossilbil) til inntil 600.000 eller fast bilgodtgjørelse på 8000kr/mnd. Det er ikke mulighet for elbil som firmabil pga ingen mva fradrag slik at leasingkosten er høy for elbil kontra fossil + at man må velge fra noen mindre spennende modeller. Ved fast bilgodtgjørelse står jeg fritt men det må være en fornuftig forholdsvis ny bil. Kjører lite i jobb, men mye privat (ca 15.000 km i året t/r jobb og 130kr dagen i bompenger, regner ca 20.000km i året totalt). Bor på landet og bruker lite penger på parkering og ingen elbil bompengeavgift på strekningen til jobb (enda). Ønsker å bruke minst mulig for å komme meg t/r jobb og på de få jobbreisene jeg gjør i året, da jeg heller ønsker å bruke mer penger på en helgebil. Fruen har familiebil som dekker alle familiebehovene og hengerfeste.

Regnestykker:

Firmabil: 5200,- i økt skattekostnad pr mnd.

Fast bilgodtgjørelse: 5500,- mer utbetalt etter skatt pr mnd.

Tesla model 3 SR+ fullfinansiert over 7 år (regner worst case med 0,- restverdi): 5200,- i mnd.
+ Forsikring/veitrafikkavgift: 800kr/mnd
+ Dekk/service: 1000kr/mnd?
+ Hjemmelading: 1,5kr/mil gir 250kr/mnd
+ Hjemmelader/vaskeutstyr (25000 totalt):300kr/mnd.
+ Parkering: 300kr/mnd
= Totalt: 7850kr/mnd

Dvs regnestykket er fordelaktig Tesla model 3 til 400.000 med en besparelse på 5500+5200-7850= 2850 i måneden. Er jeg helt på bærtur i mitt regnestykke ang kostnader på en model 3?

Dette kan også vippes mer fordelaktig med å kjøpe en brukt Long Range AWD til 370.000 som dem ligger til på finn.no og en mulig restverdi på større en 0,- etter 7 år vil jo også gå i min favør. Et rutebytte eller en skade med egenandel vil jo heller ikke akkurat være utslagsgivende med 34200kr pluss i året.

Hva er deres tanker på dette I-lands dilemmaet?


elektrolux

Vi har konsekvent kjørt privat bil og krevd km godtgjørelse.

I ditt tilfelle er spørsmålet om det faste månedsbeløpet blir helt eller bare delvis skattefritt. 8000 kr/3,5 = 2286 km som skal føres for at det blir skattefritt.

Med det sagt vil min MonoTracer bli ført som firmaelmotorsykkel med påslag på lønna.

Dette fordi vi fryktet/forventer høye driftskostnader og kan føre den med årlig avskrivning.

Kombinert med at sykkelen både er gammel og elektrisk, og forhåpentligvis har 15% lavere sats for påslag på lønna i forhold til bil slik MC km godtgjørelse tross alt har tror jeg det er det økonomisk smarteste for den.

Det beste for deg hadde kanskje vært å kjøre en ATV. Der er km satsen kr 7,50 og dermed kreves ferre km for at det faste beløpet du mottar blir skattefritt.

Her er en typisk ATV: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=236708876

Kanskje vil en Arcimoto kunne registreres som en ATV?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA