Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan lade med 400V uttak?

Startet av GTpirat, lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:40

« forrige - neste »

GTpirat

Hei.

Først å fremst ville jeg si at jeg er helt fersk i elbil. Holder på å kjøpe min første. Valget ble en peugeot e2008.
Bilen som kan leveres snarest er en med vanlig onBoard-lader AC 7,4kW 1-fas. Leveringstiden for en med 3 fas er betydelig større og uaktuelt for meg.

Jeg har mulighet å lade med en 3 fas 400V 16A eller 32A uttak på jobben. Er det en måte å koble dette opp til en 7,4kWt 1 fas?
Finnes det en ladestasjon som kan kobles med et rødt 3-fase stikk til strømskapet og så videre med vanlig type 2 kabel til elbil?
Finnes det en kabel med en omformer som gjør at jeg kan koble meg direkte til en 3 fas 400V?

Hvis jeg stiller dumme spørsmål, så ta forbehold om at jeg er nesten helt grønn på sånne ting. :D

Hoved poenget er å kunne lade med 7,4kWt på jobben


elektrolux

#1
Det enkleste og rimeligste for deg er en 16A Cee adapter til schuko til ca 150 kr og bruke original kladd for ca 15 km/t ladehastighet. I løpet av en arbeidsdag blir jo dette rundt 120 km økt rekkevidde og antakelig "overskudd" i forhold til forbruket av strøm for å komme deg til jobben.

Ønsker du å fylle på med opp til 40 km/t ladehastighet kan du benytte en Accelev 32A kabel til 5990.- fra oss. Vi bytter til rødt 32A støpsel slik at det blir plug and play.

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/accelev-v2-basic-32a?tm=ladekabler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

GTpirat

Sitat fra: elektrolux på lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:48
Ønsker du å fylle på med opp til 40 km/t ladehastighet kan du benytte en Accelev 32A kabel til 5990.- fra oss. Vi bytter til rødt 32A støpsel slik at det blir plug and play.

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/accelev-v2-basic-32a?tm=ladekabler

Je dette blir mest aktuelt siden jeg har planer om å bare lade på jobben. Vil dette ikke ødelege denne 1 fase laderen som er i bilen?

Trekkoppbil

Sitat fra: GTpirat på lørdag 16. oktober 2021, klokken 18:40
Jeg har mulighet å lade med en 3 fas 400V 16A eller 32A uttak på jobben. Er det en måte å koble dette opp til en 7,4kWt 1 fas?
For å si det generelt, så trenger du en 32A Type 2 EVSE med rødt støpsel.

Har den blått støpsel, så er den kun for 1-fase, og da trenger du en overgang til rødt støpsel, mens 3-fase EVSE og mange enfaseversjoner leveres med rødt støpsel.

Jeg trur både 1-fase og 3-fase EVSE vil fungere for en enfasebil.  3-fase EVSE kan være nyttig til andre biler som støtter 3-fase.

Det kan være lurt å kjøpe en EVSE med innebygd b-vern, hvis man skal lade på kurser som ikke har det, og det kan være enkelte som vil kreve det, om jeg er usikker på om det teknisk sett er så viktig når du lader på enfase.

Det kan også være fleksibelt å velge en EVSE hvor du kan justere strømmen, og det kan være nyttig å ha overganger til ulike kontakter.

Erik Ola Ulvestad

Mistenker at trådstarter her er usikker på 230V vs 400V?
Med 400V 4 leder + jord kontakt (5 pin) får ein 230V mellom feks L1 og N. Det er dette som blir brukt til 230V 1fas. Det er derfor ikkje behov for omformer. 400V får ein kun mellom faseleiarar, feks L1-L2. Ingen(?) elbilar nyttar 400V direkte, det er alltid opptil 3 stk 230V trinn som er kopla L1-N, L2-N og L3-N.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Rosstopher

Kort og godt:

Du kan ikke ødelegge bilen ved å koble den til 400V (i hvertfall ikke med noe du kjøper i butikken).

Det fins mange forskjellige ladekladder som passer for deg. Noen har fast kontakt på, og vil da passe kun til den kontakten du velger (f.eks kun rød 16A eller kun rød 32A), og noen har mulighet for enkelt å bytte kontakten etter behov så du kan bruke den på alle tenkelige kontakter. Sistnevnte er en del dyrere. Søk opp f.eks. Juice Booster for et eksempel på sistnevnte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

GTpirat

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 17. oktober 2021, klokken 02:51
Mistenker at trådstarter her er usikker på 230V vs 400V?
Med 400V 4 leder + jord kontakt (5 pin) får ein 230V mellom feks L1 og N. Det er dette som blir brukt til 230V 1fas. Det er derfor ikkje behov for omformer. 400V får ein kun mellom faseleiarar, feks L1-L2. Ingen(?) elbilar nyttar 400V direkte, det er alltid opptil 3 stk 230V trinn som er kopla L1-N, L2-N og L3-N.


TUSEN TAKK!!! Det var det jeg var mest usikker på. Takk for svar.


Sitat fra: Rosstopher på søndag 17. oktober 2021, klokken 06:49
Kort og godt:

Du kan ikke ødelegge bilen ved å koble den til 400V (i hvertfall ikke med noe du kjøper i butikken).


Kort og tydelig. Nøyaktig det jeg var ut etter. Tusen takk for svar  :)


Orbit

Ja, men du bør heller gå for noe tilsvarende denne (til omtrent samme pris som kombinasjonen du satte opp):
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/products/spark-red-32

Da slipper du adapter (som ikke er tillatt så lenge det ikke er levert av produsenten selv), og har også mulighet for 3-fase opptil 22 kW på en fremtidig/annen bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Elbilgrossisten bytter sikkert til rødt støpsel på 7,4 KW varianten. Bilen din støtter uansett ikke mer lading enn det.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Denne burde bilprodusentene lagt med elbilene sine, eller ihvertfall gitt en mulighet til å kjøpe seg opp til, da den har adaptere til det aller meste av strømuttak man kan støte på, både hjemme og på ferie.

Den er litt dyr, men erstatter jo "reserveladeren" og det meste av adaptere, og hadde gjort det enklere for de som vurderer CEE hjemme og på hytta, om de ikke allerede har slikt der man skal lade.

Og med adaptere som er ment for laderen, omgår man og problemet med at det i utgangspunktet ikke er lov å bruke adaptere der man lader fast. Denne er en av unntakene:

https://www.power.no/hjem-og-fritid/elbillader/portable-ladere-til-elbil/besen-flexcharge-pro-type-2-165-kw-lader/p-1146455/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rav4_EV

Skal du lade fast på jobben kreves det en fastmontert ladestasjon.
Du kan kjøpe deg til fant på kladder og overganger, men dette har du ikke glede av om eltilsynet kommer på inspeksjon.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

RJK

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 25. oktober 2021, klokken 11:22
Skal du lade fast på jobben kreves det en fastmontert ladestasjon.
Du kan kjøpe deg til fant på kladder og overganger, men dette har du ikke glede av om eltilsynet kommer på inspeksjon.
Kan du vise til det reglementet? Så vidt jeg kjenner til, kan arbeidgiver velge å sette opp en godkjent Schuko for elbil-lading, eller CEE som alternativ. Akkurat som private kan.

Jeg har ikke sett at det er kommet krav til ladeboks for firmaer, så den infoen vil jeg gjerne få sett på før jeg lar meg overbevise om at det stemmer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rav4_EV

@RJK Er det greit at du kan slenge ut meldinger som " Så vidt jeg kjenner til"  mens andre må henvise til regelverk?

Du kan sette opp Schuko som er begrenset til 10A eller CEE, men da må disse settes opp med jordfeilbryter type B.
Men når trådstarter skriver at har har mulighet til å lade på et rødstikk kan jeg ikke tenke meg at dette er et dedikert uttak for elbillading med jordfeilbryter type B fra før. Dermed må det bygges om og ihht. dagens krav.
Om kontakten på arbeidsplassen er allment tilgjengelig skal det være type 2 j.før Nek400 722.55.101.1.
Er den plassert slik at gjester kan benytte den vil jeg kalle den allment tilgjengelig.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

RJK

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 25. oktober 2021, klokken 15:57
@RJK Er det greit at du kan slenge ut meldinger som " Så vidt jeg kjenner til"  mens andre må henvise til regelverk?

Du kan sette opp Schuko som er begrenset til 10A eller CEE, men da må disse settes opp med jordfeilbryter type B.
Men når trådstarter skriver at har har mulighet til å lade på et rødstikk kan jeg ikke tenke meg at dette er et dedikert uttak for elbillading med jordfeilbryter type B fra før. Dermed må det bygges om og ihht. dagens krav.
Om kontakten på arbeidsplassen er allment tilgjengelig skal det være type 2 j.før Nek400 722.55.101.1.
Er den plassert slik at gjester kan benytte den vil jeg kalle den allment tilgjengelig.
Jeg spurte. Jeg krevde ikke. Burde være lett å se forskjellen.

Og ja, NEK 400 er basen. Ser nå at NEK 400 - 2018 spesifiserer at schuko eller CEE ikke skal benyttes om den er offentlig tilgjengelig. Om det tillates at kunder lader, betyr ikke det nødvendigvis at det er nok til at det kan kalles offentlig tilgjengelig, dersom plassene kun er for ansatte og kunder.

Her må trådstarter altså finne ut om disse er satt opp før NEK 400 2018 begynte å gjelde, og om ikke, om de er å definere som offentlig tilgjengelig.

Samtidig er det inntatt at den ikke påvirker kontakter som er satt opp i forhold til tidligere versjoner av NEK 400. Og for rød eller blå CEE, også kalt industrikontakt, har ikke disse hatt samme begrensningen på bruk, da de er beregnet for høy kontinuerlig last.Det er derfor helt innenfor å lade på slike. Men skal det settes opp nytt, så skal det ikke settes opp schuko eller CEE for offentlig tilgjengelige ladere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA