Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt ladekontakt - isolasjonsfeil 2016-modell

Startet av Caroline HR, fredag 15. oktober 2021, klokken 12:12

« forrige - neste »

Caroline HR

E-Golf
2016-modell
85KW
Bor i Oslo
Kjøpt brukt i 2019 fra Albjerk i Drammen

Tenkte bare å legge ut litt info om mitt ladeproblem slik at det kanskje kan hjelpe andre.

Har hatt ladeproblem på type-2 ca 3-4 ganger det siste året, men det har alltid gått over etter en dag eller to. Har lader i borettslag, og det har tidvis vært feil på laderen slik at jeg ikke har tenkt så mye på det.

Søndag 3/10 fikk jeg ikke ladet på type-2, men da hadde det vært noe feil med laderen og det ble sendt ut tekniker. Problemet var løst på mandag, men jeg fikk fremdeles ikke ladet. Leverandøren sa de fikk feilmelding på kabelen min, men det hadde de sagt før også.

Jeg fikk hurtigladet på tirsdag, men type-2 fungerte fremdeles ikke. Antok det var litt rusk, og at det gikk over som tidligere. Problemet oppstod på lørdag 9/10 da jeg ikke fikk ladet på hurtiglader (med 2 mil på tanken).
Fikk en melding på hurtiglader fra Mer på "Ladefeil. Laderen fant et internt problem" (legger ved bilde). Har aldri vært borti den meldingen tidligere.

Har mobilitetsgaranti fra Møller pga fulgt service, men de ba meg kjøre til Møller Kalbakken siden jeg var innenfor rekkevidde. Der var det en hyggelig kar som prøvde mange forskjellige ladere, og fikk feilmelding på alle varianter. Bilen ble da satt igjen. Jeg har rett på lånebil inntil 3 dager på mobilitetsgaranti, men han sa det ikke gjaldt (??). Etter litt frem og tilbake fikk jeg låne en liten E-Up demobil. Dette var da på lørdag en time før stengetid og jeg trengte bil mandag 07:40 til jobb, og siden verkstedet åpnet kl 7 fikset han da demobil. Veldig fornøyd med det. Fikk beholde den så lenge bilen var på verksted (fra lørdag til torsdag).

Viser seg at det var isolasjonsfeil mellom ladekontakt og batteriet. Jeg er ikke så voldsomt teknisk, men var det de sa. Garanti gikk ut for et halvt år siden, og det gikk ikke på selve batterigarantien (8 år) Jeg prøvde meg på forsikringen (Toppkasko LO Favør, Sparebank 1/Fremtind), men de avviste og sa det var pga fukt/slitasje.
Jeg hadde da forøvrig booket time for sjekk av lading, men lading konka noen dager før timen.
Han på Møller sa også at han ikke hadde opplevd at den type sak hadde blitt godkjent hos forsikringsselskap.

Første pris var på 26k på mandag 12/10 (rabattert ned fra 30k). Fikk den ned til 23k senere den dagen. Snakket med dem igjen på tirsdag angående tidshorisont på reparasjon og om det var noen andre muligheter for reparasjon. Nevnte også da at jeg har planer om å bestille ID3 ila oktober. Jeg spurte litt om muligheten for finansiering av reparasjon siden jeg ikke er steinrik, og da lurte han på hvor mye jeg hadde å bruke. Jeg sa 18k, så da sa han at han skulle sjekke litt. Han var borte 3-4 min og kom da tilbake med en pris på snaut 20k, så da gikk jeg for den. Fikk da beskjed om at det ikke var noen muligheter for lavere pris, og at de da nesten ikke tjente på reparasjon (er vel forøvrig en vanlig frase for dem å bruke, men men).

Så på tross av alt styr og kostnad er jeg veldig fornøyd med utfallet og servicen. Har nå 5 års garanti på de nye delene. Hovedoppgaven til elbil er jo selve ladingen, så det føles ganske trygt å selge den videre i Q1-2022.

Har forøvrig ikke blitt bedt om å skrive denne, men vil dele erfaringen med andre.
Litt langt innlegg, men forhåpentligvis informativt

Sent fra min SM-G986B via Tapatalk

Brukt 2016 E-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA