Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon på Hardangervidda.

Startet av JRF, torsdag 14. oktober 2021, klokken 16:03

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: JRF på torsdag 14. oktober 2021, klokken 23:00
Tja det er vel en del som bare skal opp på vidda også tilbake igjen fra østsiden. F.eks turgåere, eller kitere. Og det er over 10 mil fra Geilo til Dyranut og tilbake igjen. Og da er det litt kipt å måtte kjøre videre over til Maurset bare

Vel - om du ikke klarer 10 mil på bilen uten lading så bør en vurdere å bytte elbil - spesielt dersom en farter rundt i fjelltraktene. Faktisk vil jeg si det er direkte uansvarlig å kjøre med en elbil med mindre enn 10 mil rekkevidde opp på vidda. Det minner meg om folk som legger ut på langtur i fjellet uten trening eller erfaring.  Bilen kan fint gjøre nytte for seg i mer sentrale strøk - men slike elbiler med 10 mil rekkevidde hører faktisk ikke hjemme på vidda.  Det du egentlig foreslår er å urbanisere vidda med infrastruktur som egentlig hører byen til. Tenk deg selv at du står der oppe og snøføyka med lavt batteri - det hadde kanskje trigget en redningsaksjon.  Nei - det er faktisk bra at man ikke bygger ladestasjoner på vidda - det har heller aldri vært bensinstasjoner der oppe med unntak av Ustaoset og slik bør det forbli.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:01
Nei - det er faktisk bra at man ikke bygger ladestasjoner på vidda - det har heller aldri vært bensinstasjoner der oppe med unntak av Ustaoset og slik bør det forbli.
IMO bør det ikke være veier eller biler på vidda. Eller hytter og andre tegn på sivilisasjon.

Det du forfekter er at «vidda» skal være reservert de med romslig nok økonomi til å kjøpe nyere elbiler enn så lenge, evt tvinge de til å kjøre fossil.

Er det vei der kan det godt være ladere for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

OlaM

Sitat fra: turfsurf på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:11
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:01
Nei - det er faktisk bra at man ikke bygger ladestasjoner på vidda - det har heller aldri vært bensinstasjoner der oppe med unntak av Ustaoset og slik bør det forbli.
IMO bør det ikke være veier eller biler på vidda. Eller hytter og andre tegn på sivilisasjon.

Det du forfekter er at «vidda» skal være reservert de med romslig nok økonomi til å kjøpe nyere elbiler enn så lenge, evt tvinge de til å kjøre fossil.

Er det vei der kan det godt være ladere for min del.

Det kan jo ikke være ladere for hver meter. Det er bare 45 km mellom Maurset og Haugastøl. Vi trenger ikke bygge ut infrastruktur i sårbare strøk for at helt spesifikke edge caser som kite-turer med Leafer fra 2011 skal være oppfylt. Eier man ikke selv en bil som er trygg å kjøre opp og ned igjen det siste stykket uten å lade på toppen så kan man leie seg en ID.4 fra Hyre eller ta toget eller sitte på med noen andre etc etc.
'21 3LR

vinterdekk

Det har jo ett sikkerhetsaspekt ved seg at det blir bedre tetthet av ladere. Og det finnes hurtigladere med batteribank som ikke krever så mye infrastruktur slik at man ikke trenger store investeringer nær nasjonalparker osv. Haugastøl ser jeg i plug-share er en type 2 lader som kan benyttes etter avtale. Men ca 7 mil Maurset - Geilo er jo samtidig ikke noen Norges-rekord i avstand mellom ladepunkt ..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

RJK

Sitat fra: OlaM på søndag 17. oktober 2021, klokken 11:09
Sitat fra: turfsurf på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:11
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:01
Nei - det er faktisk bra at man ikke bygger ladestasjoner på vidda - det har heller aldri vært bensinstasjoner der oppe med unntak av Ustaoset og slik bør det forbli.
IMO bør det ikke være veier eller biler på vidda. Eller hytter og andre tegn på sivilisasjon.

Det du forfekter er at «vidda» skal være reservert de med romslig nok økonomi til å kjøpe nyere elbiler enn så lenge, evt tvinge de til å kjøre fossil.

Er det vei der kan det godt være ladere for min del.

Det kan jo ikke være ladere for hver meter. Det er bare 45 km mellom Maurset og Haugastøl. Vi trenger ikke bygge ut infrastruktur i sårbare strøk for at helt spesifikke edge caser som kite-turer med Leafer fra 2011 skal være oppfylt. Eier man ikke selv en bil som er trygg å kjøre opp og ned igjen det siste stykket uten å lade på toppen så kan man leie seg en ID.4 fra Hyre eller ta toget eller sitte på med noen andre etc etc.
45 km mellom Maurset og Haugastøl, og 21 til Geilo. Trenger definitivt ikke lyn/hurtigladere mellom disse. De som skal til Haugastøl kan vel sette bilen på AC-lader hos turistsenteret for å fylle på batteriet litt. Som nevnt tidligere, når du er på Haugastøl, er det stort sett nedoverbakke til disse laderne, og da kan man regenerere såpass at man tilnærmet har negativt forbruk på vei til en av disse laderne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Haugastøl er saktelader ja, så det hadde vært påfyll for sikkerhets skyld. Ladet der i februar med Leaf 2, hadde ikke fått ladet skikkelig på Geilo så måtte sikre meg litt før jeg dro vestover til Bergen i rundt 18 minus. Så ingen skilt som sa at du måtte gjøre noe avtale med noen, bortsett fra konto og betaling hos https://www.charge365.no/

Kan legge til at turen østover over en tindrende vidde med 27 minus på det kaldeste og den røde ettermiddagssolen i ryggen var helt magisk og noe jeg gleder meg til å gjøre igjen! God rekkeviddemargin med lading på Maurset.
'21 3LR

automat

Det burde vært en hurtiglader på Haugastøl, for det er her kolonnekjøringen starter. Så slipper man å kjøre helt tilbake til Geilo for å lade, hvis man blir stående for lenge å vente.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

JRF

#23
Sitat fra: hELgenen på fredag 15. oktober 2021, klokken 19:01
Sitat fra: JRF på torsdag 14. oktober 2021, klokken 23:00
Tja det er vel en del som bare skal opp på vidda også tilbake igjen fra østsiden. F.eks turgåere, eller kitere. Og det er over 10 mil fra Geilo til Dyranut og tilbake igjen. Og da er det litt kipt å måtte kjøre videre over til Maurset bare

Vel - om du ikke klarer 10 mil på bilen uten lading så bør en vurdere å bytte elbil - spesielt dersom en farter rundt i fjelltraktene. Faktisk vil jeg si det er direkte uansvarlig å kjøre med en elbil med mindre enn 10 mil rekkevidde opp på vidda. Det minner meg om folk som legger ut på langtur i fjellet uten trening eller erfaring.  Bilen kan fint gjøre nytte for seg i mer sentrale strøk - men slike elbiler med 10 mil rekkevidde hører faktisk ikke hjemme på vidda.  Det du egentlig foreslår er å urbanisere vidda med infrastruktur som egentlig hører byen til. Tenk deg selv at du står der oppe og snøføyka med lavt batteri - det hadde kanskje trigget en redningsaksjon.  Nei - det er faktisk bra at man ikke bygger ladestasjoner på vidda - det har heller aldri vært bensinstasjoner der oppe med unntak av Ustaoset og slik bør det forbli.
Det er 11 mil tur retur Dyranut fra Geilo. Og med i nærheten av 30 minusgrader noen ganger og vind, is og snø og mye opp og nedoverbakker (nei man får ikke igjen alt ved regenerering) så kan marginene bli små for en del av de første brukbare elbilene som Leaf, og e-golf. Og kjører man i tillegg litt frem og tilbake mellom spotter og kanskje sitter å varmer seg litt i bilen mellom øktene, eller før man skal dra tilbake, eller mens man venter på at kolonnen skal gå så kan man fort få for kort rekkevidde til å komme seg tilbake til Geilo.

Det er ikke alle som har råd til å bytte bil hvert 3 år, eller kjøpe seg Tesla. Og jeg syns den elitistiske holdningen du fremviser her er kvalm. Vil du si det samme om dieselbil eiere som altså kan bli sittende fast på vidda da de ikke får startet igjen når motoren er blitt for kald mens man var på en skitur?

Noen hurtigladere på Haugastøl hadde løst hele problemstillingen. For på de sakteladerene er fort opptatte i veldig mange timer. Og nei noen hurtigladere på Haugastøl hadde ikke "ødelagt vidda" (for noen andre enn deg da).
Spesielt siden det er siste punktet før kolonnekjøring burde det være hurtigladere på Haugastøl.
Maurset kan redde dagen, men jeg visste ikke at det var en hurtiglader der, for sist gang jeg kjørte nedover på den siden så var første laderen på Eidfjord.

hELgenen

Sitat fra: JRF på mandag 18. oktober 2021, klokken 16:45
Det er 11 mil tur retur Dyranut fra Geilo. Og med i nærheten av 30 minusgrader noen ganger og vind, is og snø og mye opp og nedoverbakker (nei man får ikke igjen alt ved regenerering) så kan marginene bli små for en del av de første brukbare elbilene som Leaf, og e-golf. Og kjører man i tillegg litt frem og tilbake mellom spotter og kanskje sitter å varmer seg litt i bilen mellom øktene, eller før man skal dra tilbake, eller mens man venter på at kolonnen skal gå så kan man fort få for kort rekkevidde til å komme seg tilbake til Geilo.

Det er ikke alle som har råd til å bytte bil hvert 3 år, eller kjøpe seg Tesla. Og jeg syns den elitistiske holdningen du fremviser her er kvalm. Vil du si det samme om dieselbil eiere som altså kan bli sittende fast på vidda da de ikke får startet igjen når motoren er blitt for kald mens man var på en skitur?


Vel - jeg føler jeg blir litt provosert - faktisk er det ikke jeg som dytter frem den elitistiske holdningen - det er DU!
Du er så egoistisk at du vil ta med deg kaffe latte kulturen og hele indre del av Oslo helt opp på høyfjellet. Du vil fly rundt med kiten din, skremme reindsdyr og suse rundt med elbilen din frem og tilbake som om du var kongen på vidda. Vidda ligger der for alle - den er gratis - koster NADA å bruke den, men du vil at storsamfunnet eller en annen aktør skal komme med storsamfunnets løsninger og bygge ned naturen slik at du og dine enklest mulig kan drive med egen aktivitet. Det er DU som krever noe her - jeg mener vi bør beholde naturen slik den er der oppe og tilpasse vår aktivitet til naturen slik den er der oppe. Å kalle det  elitistiske holdning blir totalt misbruk av ordet.
Jeg vil bare bevare det som er - og så ligger vidda der fritt tilgjengelig for alle til å bruke på de premissene som er der. Jeg har gått over vidda til fots og på ski - mange ganger. Jeg har syklet over den også - og jeg har flydd paraglider over deler av den  - men aldri i min villeste fantasi har jeg tenkt tanken om at noen skal gjøre det ennå enklere for meg å drive med min aktivitet der oppe. Jeg er blitt så gammel at jeg har sett hvordan storsamfunnet kan ødelegge naturen bare fordi noen få - eliten - skal få bygge sine hytter eller gå på sine perfekte oppkjørte skiløyper i fjellområdene. Dunker en opp elbiler ladere i små skala på f.eks Haugastøl - følger større etter - og før en vet ordet av det skal det legges skikkelig infrastruktur med MC-Donalds/Burger King mm der oppe - og da kommer grunneiere til å lukte penger og nye hyttefelt kommer etter. Nei - dette "problemet" med elbiler med kort rekkevidde er bare en lite blink i historien - om få år har vi nok mer enn nok med billige elbiler med mer enn nok rekkevidde - og da trenger vi ikke disse laderne på Haugastøl uansett. Jeg vil slå tilbake og heller kaller tanken om å etablere slike ladere som svært egoistiske uten tanke på hva det kan få for følger på sikt. Og bare så det er sagt - eier ikke en eneste hytte og sitter ikke å beskytter egen eiendom eller verdier. Jeg vil bare ta vare på det som er til felles, GRATIS, glede for nåværende og fremtidige generasjoner  - spesielt i en nasjonalpark. Så får vi heller bare tilpasse vår aktivitet etter de rådende forhold slik mennesket har gjort i tusenvis av år der oppe.

Ellemelle

Du har vært på ignorelisten min lenge, men her måtte jeg bare lese hva du skriver, og gud bedre så cringy det er.
Jeg måtte rett og slett gi meg etter "kaffe latte kulturen og hele indre del av Oslo".

Dette må være det flaueste jeg har lest på et forum, uansett tema.

hELgenen

Sitat fra: Ellemelle på mandag 18. oktober 2021, klokken 21:07
Du har vært på ignorelisten min lenge, men her måtte jeg bare lese hva du skriver, og gud bedre så cringy det er.
Jeg måtte rett og slett gi meg etter "kaffe latte kulturen og hele indre del av Oslo".

Dette må være det flaueste jeg har lest på et forum, uansett tema.

Takk. Alltid hyggelig å overgå forventningene.

Tesla88

Sitat fra: Ellemelle på mandag 18. oktober 2021, klokken 21:07
Du har vært på ignorelisten min lenge, men her måtte jeg bare lese hva du skriver, og gud bedre så cringy det er.
Jeg måtte rett og slett gi meg etter "kaffe latte kulturen og hele indre del av Oslo".

Dette må være det flaueste jeg har lest på et forum, uansett tema.
Det er ikke elitistisk å mene at en bil med kort rekkevidde ikke hører hjemme på vidda.
Det er derimot kringlete å komme med med en så lang kommentar når du overhodet ikke har lest posten til helgenen, som bare kommer med gode poenger.

JRF

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. oktober 2021, klokken 18:16
Vel - jeg føler jeg blir litt provosert - faktisk er det ikke jeg som dytter frem den elitistiske holdningen - det er DU!
Ja for å ville gjøre fjellet mer tilgjengelig for en større del av befolkningen er elitistisk...
Mens å ville ha det forbeholdt Tesla gjengen og hyttefolket er det ikke....

For i bakvendt land der går alt an.

hELgenen

Sitat fra: JRF på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 09:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 18. oktober 2021, klokken 18:16
Vel - jeg føler jeg blir litt provosert - faktisk er det ikke jeg som dytter frem den elitistiske holdningen - det er DU!
Ja for å ville gjøre fjellet mer tilgjengelig for en større del av befolkningen er elitistisk...
Mens å ville ha det forbeholdt Tesla gjengen og hyttefolket er det ikke....

For i bakvendt land der går alt an.

Vel - mange av de som bruker fjellet eier ikke bil i det hele tatt. De tar toget opp til f.eks Finse.
Å drive shuttle trafikk med elbil frem og tilbake over vidda i jakten på den perfekte vind og samtidig forvente at noen legger til rette for at man kan drive på slik  - vel da må man nesten ha like høye tanker om egen aktivitet som medlemmer i politbyrået i Sovjet i sin tid hadde om egen fortreffelighet. Du vet f.eks at de har egne kjørefelt tilrettelagt for medlemmene langs hovedveiene i Moskva ? Da snakker vi ekte elite.

I mitt hodet er det nemlig din tankegang som blir bakvendtland.  Selvfølgelig ser jeg "problemet" ditt. Du har en liten ebil du vil bruke i forbindelse med fritidsaktiviteter og ser at bilen ikke holder mål på høyfjellet. Og så ser du Tesla eiere som ikke har samme problem og føler en viss urettferdighet i forhold til det. En urettferdighet som kan rettes opp ved å slakte litt mer av fjellheimen ved å legge til rette for at også din bil kan brukes effektivt på vidda.
Problemet er bare at din løsning kan være uhyre ødeleggende for generasjoner fremover. Ja - en liten lader skader ikke, det kan vi sikkert være enige om. Men når man først har sagt ja til en - så kommer det en til - og enda en og enda en osv...Jeg har selv sett flere fjellområder bli bygget ned - og alt startet med noe svært lite som sikkert alle kunne være enige om ikke gjorde noen større skade - men så har dette ofte trigget neste trinn osv..
Og alle vet at rekkevidden på elbiler vil øke - om få år kan sikkert de aller,aller fleste lade mer enn nok energi på tanken på rimelige elbiler til å kunne drive akkurat slik aktivitet de ønsker - så da ser jeg ikke poenget med å bygge ut flere ladere på vidda og risikere at man starter opp noe som man senere vil kunne angre på. Kan vi ikke heller la vidda være vidda slik at også kommende generasjoner kan se og oppleve mye av det samme som vår generasjon og tidligere generasjoner har opplevd? Jeg er i alle fall svært glad i hardangervidda og mener det har stor verdi å ta vare på det som er også for kommende generasjoner. Derfor mener jeg en bør være svært,svært restriktiv med å bygge ut noe der oppe - spesielt når dagens "problem" trolig er et svært kortsiktig problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA