Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon på Hardangervidda.

Startet av JRF, torsdag 14. oktober 2021, klokken 16:03

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: JRF på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 09:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 18. oktober 2021, klokken 18:16
Vel - jeg føler jeg blir litt provosert - faktisk er det ikke jeg som dytter frem den elitistiske holdningen - det er DU!
Ja for å ville gjøre fjellet mer tilgjengelig for en større del av befolkningen er elitistisk...
Mens å ville ha det forbeholdt Tesla gjengen og hyttefolket er det ikke....

For i bakvendt land der går alt an.
Du har jammen ikke lest mange av hELgenen sine kommentarer, om du beskylder han for å være for pro Tesla. Er mange blant Tesla-eierne som tolker han som anti til Tesla, så der bommet du grovt.

Men særdeles fornøyelig å lese, for nå hikstet og humret jeg godt...

:laugh:

Er ikke alt han kommer med som jeg har veldig sansen for, men her er jeg faktisk hjertens enig med han.

Og ikke minst, her har du kjøpt feil elbil for behovet ditt. Her er det faktisk du som burde redefinere behovet ditt, og skaffe deg en elbil som klarer dette stykket, selv på vinteren.

Tross alt, med avstanden fra Geilo, siden du kommer fra den siden, og opp til Haugastøl, så burde du ikke ha problemer om du lader der. Å velge og kjøre forbi laderen, og så forvente å få en lader der, drøye 2 mil unna, er faktisk litt vel freidig.

Og kommer du fra andre siden, så er det 4,5 mil fra lader til Haugastøl. Igjen, en distanse bilen bør klare om du skal kjøre på fjellet.

Bilen din hadde snau rekkevidde for langtur bil allerede som ny. Som brukt og med degradert bil, så er den per definisjon, en bybil som man til nød kan prøve seg på langturer med, på strekker som har nok ladere.

Om sommeren går dette greit, om vinteren så merker du jo selv at det blir farlig snaut. Og det til tross for at du kan parkere bilen på saktelader, som er/burde være tilstrekkelig på et sted som dette. Destinasjonsladere til typiske destinasjoner man oppholder seg flere timer ved. Og det er nedoverbakker, så ladebehovet er heller ikke veldig stort.

Med 6,6 kW ombordlader som du bør ha på denne, da fyller du batteriet fult på 4 timer+. Har den ikke den oppgraderte laderen, men den på 3,3 kW, så lader du fullt på ca 9 timer. Men siden du er på toppen da, og har masse nedoverbakker, bør du stoppe lading i det du når 70 eller 80 % SoC slik at du kan utnytte regenereringen du får nedover. Da snakker vi henholdsvis 3 og 5 timer fra tomt batteri til 70 %.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Otkristo

Sitat fra: RJK på onsdag 20. oktober 2021, klokken 00:40
Sitat fra: JRF på tirsdag 19. oktober 2021, klokken 09:32
Sitat fra: hELgenen på mandag 18. oktober 2021, klokken 18:16
Vel - jeg føler jeg blir litt provosert - faktisk er det ikke jeg som dytter frem den elitistiske holdningen - det er DU!
Ja for å ville gjøre fjellet mer tilgjengelig for en større del av befolkningen er elitistisk...
Mens å ville ha det forbeholdt Tesla gjengen og hyttefolket er det ikke....

For i bakvendt land der går alt an.
Du har jammen ikke lest mange av hELgenen sine kommentarer, om du beskylder han for å være for pro Tesla. Er mange blant Tesla-eierne som tolker han som anti til Tesla, så der bommet du grovt.

Men særdeles fornøyelig å lese, for nå hikstet og humret jeg godt...

:laugh:

hELgenen kjører rundt i en ID4, og er ikke glad i Tesla. 😂

turfsurf

Mange rare argumenter her. Haugastøl er ett naturlig stoppested og ett fint sted å ha hurtigladere på.

Det er både togstasjon, overnattingssted med mye mere der fra før. Å argumentere for at det ødelegger vidda blir bare tåpelig.

Er helt enig i at man ikke trenger å sette opp hurtigladere midt på vidda der det ikke er noe som helst fra før, men har man bygd en gjennomfartsvei og parkeringsplasser har egentlig skaden skjedd.

Kjører man rundt i en stor og moderne bil som man gjerne handler fra Kina, og i tillegg bor på "bygda" som ødelegger mye mere natur pr person så kan man egentlig spare seg for å argumentere med "å værne vidda".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA