Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan alle elbiler regulere ladestrøm og sette starttid for lading?

Startet av Vollis47, mandag 11. oktober 2021, klokken 15:08

« forrige - neste »

Vollis47

Kan alle elbiler justere strømstyrken for lading? Eventuelt sette effekten en tar ut. Og kan alle også sette et tidspunkt for start av lading eller når den skal være ferdig oppladet?

Er kjent med at en del eldre elbiler med mindre batterier hadde litt begrensede justeringsmuligheter.

Med høye strømpriser om morgenen og om ettermiddagen, kan det være greit om jeg kan gi riktige og gjennomførbare anbefalinger nå som halvparten av beboerne i Sameiet har ladbare biler og flere kommer til etterhvert.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Erik Ola Ulvestad

Eg skal kun svare for min 2017 Leaf . Den kan ikkje stille ladestrøm frå bilen eller app. Den rettar seg sjølvsagt etter det som regulerbar ladeboks vil kunne tilby. Den har timerfunksjon.
Fruens eTron har eg heller ikkje sett ladestrømbegrensing for, men den har til gjengjeld max prosent grense for batterifylling.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Amatøren

Nei, alle kan ikke stille styrken på ladestrømen.

Hadde e-up! og har e-Golf og begge kan stille ladestrøm i bil og app.

e-tron kan ikke, hverken i bil eller app og det skal være premium bil...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

minibiti

The ZOE can not control how much kW it takes in. It takes as much as it gets, up to 22 kW AC! :)

It can control when it charges though...
You can delay the start of the charge, by setting the car to start charging at , e.g 23:00. Then it charges till full or till you stop the charge (manually or via the app).
You can also set the charging periods via the calendar, e.g from 00:00 till 05:00 on Monday, from 01:00 till 05:30 on Tuesday, etc...
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Orbit

BMW i3 kan stille ladestrøm i tre nivå i bilen (som er relative til pilotsignalet). Den kan også sette foretrukket periode for lading, f.eks kl 22 - 06. I så fall legges all ladingen innenfor denne tiden, så lenge det likevel er nok til å nå 100% til avreisetid. Dersom foretrukket periode ikke er lang nok i forhold til faktisk batterinivå, så lader bilen umiddelbart etter tilkobling det som trengs ekstra, og tar resten i foretrukket periode. Bilen vil alltid (prøve å) lade til 100%.

Når det kun settes avreisetid lader bilen umiddelbart, og bruker avreisetiden "bare" til oppvarming av kupé og batteri.

Alle innstillingene kan gjøres i bil, eller i app (myBMW).

Audi e-tron kan som nevnt av andre ikke justere effekt, men en kan til en viss grad justere ladetidspunkt med avreisetiden. Bilen legger mest mulig av ladingen til rett før avreise (etter først å ha fått batteriet opp på et minimumsnivå umiddelbart etter tilkobling, tror det er 30%). Det kan også justeres hvilket batterinivå det skal lades til. Innstillinger kan gjøres i app/bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Svein_H

Sitat fra: minibiti på mandag 11. oktober 2021, klokken 17:08
The ZOE can not control how much kW it takes in. It takes as much as it gets, up to 22 kW AC! :)

It can control when it charges though...
You can delay the start of the charge, by setting the car to start charging at , e.g 23:00. Then it charges till full or till you stop the charge (manually or via the app).
You can also set the charging periods via the calendar, e.g from 00:00 till 05:00 on Monday, from 01:00 till 05:30 on Tuesday, etc...
Som minibiti sier; Du kan styre start- og stopptidene for lading, men ikke noe ut over det. Med litt trening finner du fort "the sweet spot", og kan aktivere ladingen ut fra det.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Svarer for Kona. Biler uten app, kan stille ladestrøm-prosent både på AC og DC, og man kan sette ladestyring på tid for avreise eller start og sluttid.

I tillegg kan man sette "ladestyrke" i bilen på lav, medium og full (andre begreper, men orker ikke lete i manualen). på samme måte som fra ladekladd, der den med lavest styrke bestemmer hva man faktisk får.

Mener den og kan settes til forvarming til avreisetidspunktet. Kan og stille inn for ladesesjonen om man ikke har tidsstyring på.

For de bilene med app (2020->), kan man og gjøre det meste av dette via app, og dessuten forvarming fra batteriet/kupéen via app om batteriet er på minst 40 % SoC, om jeg husker rett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Sitat fra: Vollis47 på mandag 11. oktober 2021, klokken 15:08
Kan alle elbiler justere strømstyrken for lading?
Ja, nesten:

Du kan begrense AC-strøm:
For alle moderne biler som har AC-kontakt av type 1 eller type 2, følger IEC 62196, standarden, hvor du kan begrense ekstern vekselsstrøm som bilen får ta inn, helt ned til 6A.  Det styrer du med pilotsignalet fra EVSE, så strømstyrken stiller du inn på ekstern EVSE.
Bilen har en AC/DC-konverter som har en utnyttelse på kanskje 80%,og som gir kraft til en kraftdistributør i bilen som fordeler krafta til ulike funksjoner som oppvarming, kjøling, elektronikk  og lading  av startbatteri og framdriftsbatteri. Jeg regner med at 1A 230V går til å holde i gang sirkulasjonspumper og elektronikk mm. Av den krafta som blir til overs, kan bilen gi en viss DC-strøm til batteriet på ca 400V. Hvor stor DC-strøm som går til batteriet, får du ikke styrt direkte.
Setter du EVSE til 16A, på en enfasebil hvor varmen er slått av, så er erfaringa mi  at man får ca 3kw til lading, og jeg går ut i fra at man får ca 9kw lading med 3-fase.

Du kan styre regenereringa:
Normalt styrer du regenerering med bremsepedalen. Ønsker du ikke å regenerere, kan du sette bilen i Nøytral. Det er også vanlig at biler regenerer på egenhånd,  mer eller mindre, når man slipper opp gasspedalen, til manges ergrelse, og til andres jubel.

DC-lading:
Hvis du bruker ekstern DC-lader, så går det signalering mellom bilen å laderen. Tesla superlader og Chademo kommuniserer over canbus, mens CCS bruker en spesiell kommunikasjon. Her lever utstyret stort sett sitt eget liv, og det er ikke så mye bilisten får gjort, annet enn å velge hvilke DC-lader man skal bruke. Men du kan påvirke ladehastigheten ganske mye, ved å lade på gunstig soc og ved passelig temp.

Du kan tilrettelegge for ladinga termisk:
Er batteriet under null C, så kan du i praksis ikke hurtiglade. I alle fall ikke normalt. Her er trikset å parkere innendørs omvinteren. På langtur kan man starte med fullada batteri, og kjøre så langt som mulig før man lader, for å kjøre inn en lunk i batteriet først. Du kan også kjøre inn en lunk ved å kjøre høye strømmer i et kaldt batteri, men det kan være ødelggende for batteriet.

Du kan passe på at batteriet har låg SOC før du hurtiglader:
Spesielt under ugunstige temperaturer, er det viktig at batteriet er ganske tomt når du hurtiglader.

Ingeniøren

#8
Kjøp en lur ladeboks som snakker jeg strømmåleren din ! Bilen trekker stort sett det den få beskjed om at den kan trekk og når fra laderen, mao kan laderen styre showet.

Alle strømmålere av nyere dato har en kontakt som kan åpnes slik at den kan snakke med omverdenen. Tror vi bare er i starten på smartere styring av bl.a lading. Strømselskapet er ikke så glad i dette men åpner porten motvilling om du ber om det. Selv har jeg boks fra noen som kaller seg OSS slik at jeg kan følge med på hvor mye strøm jeg bruker på en app. Tibber har vel noe lignende med flere.

Personlig har jeg ikke sett behovet for å koble lading på måleren bl.a. fordi jeg har fastpris på strøm. De fleste ladere i dag er heller ikke lure nok tror jeg, men det kommer nok. Vi får se hva fremtiden bringer.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vollis47

Takk for mange gode svar. Ikke alle hadde lest min opprinnelige melding godt nok. Og jeg ser i ettertid at jeg heller ikke var helt klar i min forklaring. Jeg er styreleder og ladekoordinator i et Sameie - ladekoordinator i to - som har installert Zaptec ladeanlegg. Begge plasser har vi strømavtaler med variabel pris. Hensikten min er å kunne gi eierne anbefaling som best utnytter at strømmen er litt rimeligere om natten. Men vil ikke hindre noen i å lade andre tider når de trenger det.

Vi har noen ladbare hybrider; Kia Niro, BMW x5 og Volvo, og elbiler som Tesla MS, 2 stk Jaguar, Ford Mach1, VW Golf, Audi eTron og snart også en VW id3.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA