Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med dekkskift på verksted

Startet av ABVX_TMY, mandag 11. oktober 2021, klokken 12:51

« forrige - neste »

ABVX_TMY

Hei, jeg skal kjøre over Lesja til helgen og har derfor bestilt time for dekkskift denne uken.
Har dere god erfaring med dekkverksteder og hjulskift på Tesla?
Jeg tenker spesielt på jekkepunkter/skader der, på bruk av riktig moment og ikke minst korrekt lufttrykk i dekkene.
Tips/erfaringer å dele?

Jeronan

Any serious service center should have foam blocks with platforms or with 4 arm lift place the pads on the correct jack spots.

What is important that they use a good 70-350NM momentnøkkel to tighten the bolts to 175NM.

A lot of them still dont know this, due to most other cars only needing 120-130NM.
So I keep having a recurring argument with them and even have to show them the manual as proof. /sigh
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Klykken

Mitt lokale Vianor skadet både felger og hjulmuttre på vår S da vi hadde dekkhotell på denne. I tillegg strammet de til for hardt. Avsluttet dekkhotellet og har siden gjort alt av hjulskifte selv.

Er bare å høre med de om at de benytter jekkepunkter under bilen, strammer til riktig og er generelt forsiktig. Du kan f.eks be om å få bli med uti verkstedshallen når de bytter og følg med og ta bilder/film evt.. Jekkepunktene er ellers tydelig markert under bilen og ikke noe særlig annerledes enn "alle andre biler" sånn sett.

Dekktrykk vil ikke bli 100% pga temperaturforskjeller inn og ute. Beste er å dobbeltsjekke dette når bilen har stått ute en stund, og etterfylle når det har blitt mer minusgrader. Anbefaler å skaffe en portabel kompressor så blir det 100%. Jeg er meget fornøyd med denne: https://www.power.no/klokker-og-trening/trening/sykkelutstyr/xiaomi-elektrisk-luftkompressor-svart/p-1103079/store/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Etter å ha observert Bergen Bildekk (Fagdekk-kjeden) for noen år siden, går jeg KUN der.
De (Bergen Bildekk) har tydeligvis stålkontroll på faget sitt.
La inn gummiklosser på alle 4 jekkepunktene.
Gikk over alle muttere med momentnøkkel etter hjulskift og trakk til med 175Nm.
Alle 4 hjul med nøyaktig og korrekt lufttrykk i forhold til bilens spesifikasjoner.

For å si det slik. Som om jeg skulle ha gjort det selv, bare mye mer effektivt og alt innenfor Tesla-spekk hva angår løfting, moment og faglighet.

Har også sett rikelig med andre dekkforhandlere som løfter helt hips-om-haps. Drar muttere til så langt muttertrekkeren går, etterstrammer ikke. Så noen biler har muttere vært alt for kraftig dratt til, typisk KIA og Hyundai jeg har hatt. Samt de ikke har vært oppe i 175Nm som Tesla Model 3/Y krever.


En annen forhandler jeg vil trekke frem er Dekk Sjekk i Askim.
Har fått levert hjul av dem til 3 biler. Samtlige hjul har vært montert uten å overdrive mengden dekkfett.
Tidligere har jeg vært vant til at nye hjul har hatt så mye dekkfett på dekksidene at grundig rengjøring har vært første jobb.
Skrøt til Dekk Sjekk over hvor rene hjulene var ved levering. Da svarte de at det var noe de tok seg tid til å få skikkelig. Han var glad jeg hadde lagt merke til det.

Så dekkforhandlere som tar seg tid til å gjøre jobben skikkelig og vet hvordan den skal gjøres, er det verdt den ekstra kjøreturen for å besøke.

pekle

Sikkert veldig avhengig av verksted. Mitt lokale Vianor gjør alt etter boka, med manuell momentnøkkel til slutt. Lufttrykk innenfor spec. Under korona så har man også sittet i bilen mens arbeidet pågår - ingenting å utsette på det jeg har sett der.

Handyman

Sitat fra: Klykken på mandag 11. oktober 2021, klokken 13:00
Jekkepunktene er ellers tydelig markert under bilen og ikke noe særlig annerledes enn "alle andre biler" sånn sett.
Løftpunktene på Tesla er ikke som på alle andre biler. De er ikke markert på kanalen, og de krever egne jekkeklosser med tapp som går opp i hullet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Klykken

Ikke markert, men de synes godt under bilen. De krever ikke egne jekkeklosser, for det har jeg aldri brukt, men vet det er anbefalt. Vanlig puck på jekken har blitt brukt på vår S uten problemer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på mandag 11. oktober 2021, klokken 15:30
Ikke markert, men de synes godt under bilen. De krever ikke egne jekkeklosser, for det har jeg aldri brukt, men vet det er anbefalt. Vanlig puck på jekken har blitt brukt på vår S uten problemer.
Det er ikke så viktig med klosser med tapp når man løfter på bukk, det er viktigere ved bruk av jekk og når bilen blir stående på skrå. Siden løftepunktene på Y og 3 er "glatte/flate" blir de mye mindre friksjon mot klossen enn for løftepunkter som er skalp flens/kant. Det har vært noen ulykkelige sjeler som har fått skadet kanalen når den har sklidd av jekken på vei opp, eller hvor de har truffet batteriet når de slipper bilen ned. Dette kan skje om jekken ikke får rulle fritt ved opp- og nedjekking.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TerjeFjern

Sitat fra: Klykken på mandag 11. oktober 2021, klokken 13:00


Dekktrykk vil ikke bli 100% pga temperaturforskjeller inn og ute. Beste er å dobbeltsjekke dette når bilen har stått ute en stund, og etterfylle når det har blitt mer minusgrader. Anbefaler å skaffe en portabel kompressor så blir det 100%. Jeg er meget fornøyd med denne: https://www.power.no/klokker-og-trening/trening/sykkelutstyr/xiaomi-elektrisk-luftkompressor-svart/p-1103079/store/

Hei jeg er 100% amatør. Første gang jeg har så fancy bil som en Model Y. Hadde en 2003 Avensis fram til jeg fikk MYggen. Er det rett forstått at den har sensorer som sier ifra hvis ikke dekktrykket er riktig? Dvs at jeg ikke lenger trenger å sjekke trykket et par ganger pr år?

sjokomelk

Har den sensorer - ja.
Bør du fortsatt sjekke trykket jevnlig - ja.

Sensorene er der egentlig bare for å varsle hvis du punkterer eller har farlig lavt trykk. Ikke for å erstatte normal kontroll.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

#10
Sitat fra: TerjeFjern på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 12:16
Hei jeg er 100% amatør. Første gang jeg har så fancy bil som en Model Y. Hadde en 2003 Avensis fram til jeg fikk MYggen. Er det rett forstått at den har sensorer som sier ifra hvis ikke dekktrykket er riktig? Dvs at jeg ikke lenger trenger å sjekke trykket et par ganger pr år?
Du kan lese av dekktrykket ved å sveipe til siden nede til venstre på skjermen, ved de tre prikkene. Hvis det vises riktig trykk der så er det ganske usannsynlig at det er feil. Men etter hjulskifte vår og høst er det jo gjerne behov for litt justering, da kan det være greit å se at en får samme resultat som bensinstasjonens måler (energistasjon heter det kanskje nå)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Klykken

Kjøp en portabel kompressor så blir dekktrykket 100%. Disse tullegreiene på benserten er ofte unøyaktig og vanskelig å bruke.
Linket til denne tidligere. Fungerer knallgodt og er liten og hendig.
https://www.power.no/klokker-og-trening/trening/sykkelutstyr/xiaomi-elektrisk-luftkompressor-svart/p-1103079/store/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. oktober 2021, klokken 23:21
Kjøp en portabel kompressor så blir dekktrykket 100%. Disse tullegreiene på benserten er ofte unøyaktig og vanskelig å bruke.
Linket til denne tidligere. Fungerer knallgodt og er liten og hendig.
https://www.power.no/klokker-og-trening/trening/sykkelutstyr/xiaomi-elektrisk-luftkompressor-svart/p-1103079/store/
Hmmm.... Jeg tenkte jeg har mer tillit til en bensinstasjon sin dyre trykkmåler versus en billig liten duppedings fra Power.
De bensinstasjonene jeg frekventerer her i Bergen har i hvert fall solide målere med god nøyaktighet.
setter jeg måleren til å gi 41 psi, så er det 41 psi sensorene melder til bilen etterpå.

Klykken

#13
Okei, da varierer det på type utstyr de har selvsagt. De jeg har i nærområdet har en manuell sak der man ser et blurry analogt hjul som viser PSI/Bar gjennom et tåkete glass. Er rimelig bingo om dette blir riktig og det er i tillegg på delvis oppvarmede hjul, slik at det uansett ikke blir rett.

Xiaomi-pumpa er etter hva jeg kan se 100% nøyaktig og det du setter den til er det det blir vist fra sensorene i bilen. Den er i tillegg såpass kompakt at den kan ligge i hanskerommet hvis du er i nød. Kan fylle et helt tomt hjul på ei lading, og hvis den er tom for strøm kan lading gjøres via bilens USB-utganger slik at du ikke havner i nød hvis du er langt unna nærmeste stasjon.

Når jeg bytter til sesongens hjul setter jeg denne på det hjulet som er skiftet og begynner på neste hjul. Fiks ferdig med helt riktig dekktrykk når alle fire hjul er montert. Senere i sesongen når f.eks temperaturen har sunket betraktelig etterfylles det enda en tur. Meget fornøyd med å slippe å kjøre til nærmeste bensert og fylle luft på oppvarmede hjul.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hoftefest

Ser det henvises til å sette bilen i «Jack mode» på eldre forumposter til andre Teslamodeller. Finner ikke dette på Y'en min. Ingen innstillinger må gjøres før jeg jekker opp?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA