Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke vinterdekk velger dere til GTX

Startet av Rexen, søndag 10. oktober 2021, klokken 10:08

« forrige - neste »

Dieselgubben

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. oktober 2021, klokken 15:32
Sitat fra: Dieselgubben på mandag 11. oktober 2021, klokken 09:19
Sitat fra: JG på mandag 11. oktober 2021, klokken 08:44
Tre år med piggfrie dekk på en e-Golf i Tromsø gikk greit, selv om jeg har vært på "seilas" i bratt nedoverbakke på nysnø. På våt is lot jeg bilen stå pga skumle bakker nær bopelen. Men fra en bil på drøye 1500 kg til en ID.4 GTX på ca 2200 kg, er piggdekk et åpenbart valg i Tromsø. Særlig hvis man skal forsere bakker. Å "seile" i en isete bakke med såpass vekt, ønsker jeg ikke å oppleve. Kommer til å savne stillheten fra e-golfen på under-null-føre uansett underlag, men sikkerheten går foran.

Får håpe på godt med snø  ;D Da blir det stille også med piggdekk....

På hovedveiene ser det dessverre ikke ut til at en får lov å la snøen ligge - det skal saltes uansett ser det ut som.

Ja, selv i Tromsø er det få dager med skikkelig vinterføre på hovedveiene.

Rexen

#16
Sitat fra: Rexen på søndag 10. oktober 2021, klokken 10:08
Selger sier jeg kan velge selv. Jeg har ikke bedre informasjon om hvilke dekk som er best enn testene som vises i bla Motor https://motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-2021/208030 og Dagbladet https://www.dagbladet.no/tema/grundig-test-vinterdekkene-du-ma-ha---og-de-du-ma-styre-unna/74256845 (mulig den er bak betalingsmur). Vet noen hvor Dagbladet har hentet sine data fra?

Jeg kjører mye i Tromsø med bratte bakker og ofte skiftende vær rundt 0 grader og vil ha piggdekk. Min rangering overfor selger er følgende; Goodyear Ultra Grip Arctic 2, Nokian Hakkapeliitta 10 og Michelin X-Ice North 4.

Kravene selger oppgir på bilen er dimensjon 235/55R19 100 forran og 255/50R19 105 bak. Krav til hastighetsklasse kjenner jeg ikke men antar at T (190 km/t) holder i massevis?

Jeg antar at ingen har særlig erfaring med piggdekk på GTX ennå?
Likevel; Hvilke dekk ville dere valgt og hvorfor?

Jeg har landet.
- Goodyear Ultra Grip Arctic 2 ble det ikke da de ble så dyre for Sulland at jeg måtte ha betalt ca. kr. 6000 selv.
- Nokian Hakkapeliitta 10 prioriterte jeg ett hakk ned etter innspill her på forumet (og ønske om forandring?)
- Michelin X-Ice North 4 ble valget. Håper at ikke bare ørene får ro (forventet lite dekkstøy) men også nervene (bremsing på våt vei ga bare 4/10 hos Motor).

Takk for alle bidrag :D

PS: Hadde ikke tid til mer vurdering. GTXen ankommer Tromsø onsdag (håper jeg) og den skal rett på piggdekk ;)
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Rexen

Sitat fra: Rexen på søndag 10. oktober 2021, klokken 13:46
hELgenens innspill fikk meg til å tenke. Jeg har for ofte følt usikkerhet med piggdekkene; "Slipper de nå?" Det har de dog aldri gjort annet enn noen få øyeblikk i rundkjøringer på is.
Har aldri før tenkt at det er dekkene som kan være årsak til denne følelsen?

I rettferdighetens navn; Kanskje ikke så rart at Hakka 7 ikke gir samme gode kjørefølelsen etter 9 (!) års bruk. Vil tro gummien ikke er like fleksibel som da de var ny.

Jeg har bestilt nye Hakka 9 til BMWen. Skal på bilen onsdag (samtidig som kuldegradern forventes ned i lavlandet).
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA