Hvilke vinterdekk velger dere til GTX

Startet av Rexen, søn 10. okt 2021, kl. 10:08

« forrige - neste »

Rexen

Selger sier jeg kan velge selv. Jeg har ikke bedre informasjon om hvilke dekk som er best enn testene som vises i bla Motor https://motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-2021/208030 og Dagbladet https://www.dagbladet.no/tema/grundig-test-vinterdekkene-du-ma-ha---og-de-du-ma-styre-unna/74256845 (mulig den er bak betalingsmur). Vet noen hvor Dagbladet har hentet sine data fra?

Jeg kjører mye i Tromsø med bratte bakker og ofte skiftende vær rundt 0 grader og vil ha piggdekk. Min rangering overfor selger er følgende; Goodyear Ultra Grip Arctic 2, Nokian Hakkapeliitta 10 og Michelin X-Ice North 4.

Kravene selger oppgir på bilen er dimensjon 235/55R19 100 forran og 255/50R19 105 bak. Krav til hastighetsklasse kjenner jeg ikke men antar at T (190 km/t) holder i massevis?

Jeg antar at ingen har særlig erfaring med piggdekk på GTX ennå?
Likevel; Hvilke dekk ville dere valgt og hvorfor?
VW ID4 4Motion Highline 2025
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

hELgenen

Skal du ha piggdekk hadde jeg valgt Michelin X-Ice North 4
For de som ikke vil ha piggdekk så hadde jeg valgt Continental VikingContact 7

Har selv piggfrie Nokian Hakkapeliitta R3 på id.4 1st. Jeg fikk ikke velge dessverre - det kom med bilen og nå har jeg kjørt noen få mil på tørr asfalt med dem. Og jeg er ikke så glad i kjørefølelsen. Fryktet mye støy, men foruten en svak summing jeg var forberedt på så er det ikke noe reellt problem - men kjørefølelsen er ikke slik jeg vil ha den.
Generelt liker jeg ikke dekk som har veldig rette sidekanter og en veldig flat overflate  - det blir veldig fort en følelse av å kjøre på stylter.

Men for piggdekk hadde jeg rett og slett gått for de som støyet minst. Beklager at jeg blander inn piggfrie dekk her, men når en tråd om vinterdekk er startet tenkte jeg at jeg like godt kunne kommentere både pigg og piggfritt i samme tråd.

Rexen

Sitat fra: hELgenen på søn 10. okt 2021, kl. 10:50
Skal du ha piggdekk hadde jeg valgt Michelin X-Ice North 4
For de som ikke vil ha piggdekk så hadde jeg valgt Continental VikingContact 7

....

Men for piggdekk hadde jeg rett og slett gått for de som støyet minst. Beklager at jeg blander inn piggfrie dekk her, men når en tråd om vinterdekk er startet tenkte jeg at jeg like godt kunne kommentere både pigg og piggfritt i samme tråd.
Jeg har aldri kjørt med piggfrie dekk men ser ikke bort fra at det blir valget en dag. Imidlertid har vi noen dager med våt is i Tromsø. Også selger var tidligere tilhenger av priggfritt. Inntil i vinter/vår da han seilte ned en bakke i sentrum av byen med ID4 rwd. Forsto at han hadde på regenerering.

Svakheten med Michelin i henhold til testen i Motor er egenskaper ved bremsing på våt vei. Dersom poengene 4 til Michelin og 8 til Hakka og Goodyear angir egenskapene korrekt er forskjellen betydelig. Denne sikkerheten er etter min mening verd litt støy.

Imidlertid klarer jeg ikke å visualisere forskjellen i støy mellom Michelin og de to andre.
Er det noen som har erfaring med en av de nevnte piggdekkene på ID4 og kan si noe om dekkstøy?
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

Dieselgubben

Har du sett at Hakka 10 kommer i en "EV" utgave som skal støye mindre?

Truls Antonsen

Sitat fra: Dieselgubben på søn 10. okt 2021, kl. 12:09
Jeg har disse på felgene klare for vinter på etron nå, har dempe-skum inni for reduksjon av støy.
Ingen ide om det virker, vet hvordan de er ift H9Suv on noen uker...

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

daktari

Dempeskum i dekket dekker neppe over piggdekkstøy. Kanskje litt rullestøy bare.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rexen

Sitat fra: Dieselgubben på søn 10. okt 2021, kl. 12:09
Jepp. Men de finnes ikke i 235/55R19 eller 255/50R19 https://www.nokiantyres.no/vinterdekk/nokian-hakkapeliitta-10-ev/
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

Dieselgubben

Ok. Så det nå, og priset som gull.

Har Continental ice contact 3 på min Id4. Kjørte bare noen uker på disse, men la ikke merke til noe i den ene eller andre retningen. Fungerte bra. Måtte velge mellom disse og Nokian, Conti dekkene har også vært testvinner.

Kom fra Michelin X-ice 4, men disse stod på en annen bil, så vanskelig å si så mye om støynivået da Id4 er stillere enn bilen vi hadde. Var også fornøyd med disse. Tror egentlig det ikke har så mye å si hva man velger, det virker som om de etablerte veksler om å vinne testene. Tidligere har hakka dekkene bråket en del, men kanskje dette er endret i år.

hELgenen

Sitat fra: Rexen på søn 10. okt 2021, kl. 11:28

Svakheten med Michelin i henhold til testen i Motor er egenskaper ved bremsing på våt vei. Dersom poengene 4 til Michelin og 8 til Hakka og Goodyear angir egenskapene korrekt er forskjellen betydelig. Denne sikkerheten er etter min mening verd litt støy.

Det blir jo nødvendigvis en individuell vurdering, men ingen av dekkene er uforsvarlig på våt vei - og det meste av sikkerheten bestemmes vel av farten og forholdene? Jeg ser at når det er is fungerer egentlig svært lite bra.
Da handler vel det meste om å snirkle seg avgårde og fortrinnsvis bare parkere. Har også vært borte i slike dager og sett titalls biler havne i grøfta på noen få hundre meter - de fleste, om ikke alle, var AWD med piggfrie dekk - så jeg ser godt poenget med pigger på slike dager.  Om du ikke er så nøye på støy og vil ha dekkene med størst sikkerhet så kjøper du rett og slett de piggdekkene som er best på is ifølge testen. Personlig mener jeg kjørefølelsen dekkene gir ofte skiller mest. Dessverre ikke mulig å bare be om å få prøvekjøre alle dekkene forhandleren har - men hadde det vært mulig så hadde jeg faktisk gjort mitt valg basert på kjørefølelsen. Det merkenavnet som har gitt best opplevelse i så måte har faktisk vært Michelin X ice serien - og de dekkene som har overrasket meg negativt i så måte er Nokian. Nokian føler jeg ofte flyter på veien og gir følelsen av å ligge ustabilt på veien. Dessuten har ofte Nokian gitt meg en summende følelse i visse hastigheter. Michelin dekkene føles nesten som sommerdekk. Jeg vil tro det er store forskjeller på dimensjon og for hvilken bil de ulike dekkene passer best. En dekkforhandler sa en gang at enkelte merker rett og slett ikke fungerte på visse bilmodeller.  Og de dekkene jeg har slitt mest med gjennom årene er akkurat Nokian - de oppfører seg veldig ulikt fra bilmodell til bilmodell er min erfaring.

Rexen

Sitat fra: hELgenen på søn 10. okt 2021, kl. 13:13
Sitat fra: Rexen på søn 10. okt 2021, kl. 11:28

..... En dekkforhandler sa en gang at enkelte merker rett og slett ikke fungerte på visse bilmodeller.  Og de dekkene jeg har slitt mest med gjennom årene er akkurat Nokian - de oppfører seg veldig ulikt fra bilmodell til bilmodell er min erfaring.

:+1:Det er derfor andres erfaring med dekk på "min" bil er så verdifull.

Jeg har kjørt med Hakka (7 tror jeg det var) på BMW siden 2012 (samme dekk i 9 vintersesonger!) og de har jeg opplevd som veldig bra. På den bilen.
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

hELgenen

Sitat fra: Dieselgubben på søn 10. okt 2021, kl. 13:00
Tidligere har hakka dekkene bråket en del, men kanskje dette er endret i år.

Enig i dette - Hakka dekkene har hatt en snodig summende lyd i seg i visse hastigheter.
Når jeg fikk på mine Hakka 3 så kom lyden der med en gang og jeg sank gjennom setet...men så etter noen få mil til med disse nye dekkene ga det seg heldigvis. Så jeg opplever at disse har blitt bedre. Derimot er jeg ikke så glad i denne rare "masse gummi mellom meg og asfalten" følelsen disse gir. Dekktrykk kan nok ha en del å si - mine ble levert med 2.9 på alle 4. Tok de foran ned til 2.7 og lot de bak stå på 2.9. Det var varmt i været med mellom 12 og 15 grader dagen jeg byttet så tenker vel at det var en god start å begynne på det dekktrykket og så se det ann når det nærmer seg 0. Synes bare det å gå fra 2.9 til 2.7 foran hjalp noe på styrefølelsen. Og så skal en ikke undervurdere forbruket heller. Jeg opplevde at forbruket gikk opp ca 9% på vinterdekkene sammenlignet med sommerdekkene. Nå er det også andre felger på vinterdekkene - og vil tro at sikkert minst halvparten av det økte forbruket kan tilskrives bare det. Og kanskje også en liten del kan tilskrives at dekkene ikke var innkjørt. Litt tidlig å konkludere for mye mph forbruk ennå - men at forbruket er en del høyere...det er jeg helt sikker på.

Rexen

hELgenens innspill fikk meg til å tenke. Jeg har for ofte følt usikkerhet med piggdekkene; "Slipper de nå?" Det har de dog aldri gjort annet enn noen få øyeblikk i rundkjøringer på is.
Har aldri før tenkt at det er dekkene som kan være årsak til denne følelsen?
VW ID4 GTX 2022 Solgt
BMW 525 D X-drive 2012
Mazda 3 2012 Solgt

JG

Tre år med piggfrie dekk på en e-Golf i Tromsø gikk greit, selv om jeg har vært på "seilas" i bratt nedoverbakke på nysnø. På våt is lot jeg bilen stå pga skumle bakker nær bopelen. Men fra en bil på drøye 1500 kg til en ID.4 GTX på ca 2200 kg, er piggdekk et åpenbart valg i Tromsø. Særlig hvis man skal forsere bakker. Å "seile" i en isete bakke med såpass vekt, ønsker jeg ikke å oppleve. Kommer til å savne stillheten fra e-golfen på under-null-føre uansett underlag, men sikkerheten går foran.

Dieselgubben

Sitat fra: JG på man 11. okt 2021, kl. 08:44
Tre år med piggfrie dekk på en e-Golf i Tromsø gikk greit, selv om jeg har vært på "seilas" i bratt nedoverbakke på nysnø. På våt is lot jeg bilen stå pga skumle bakker nær bopelen. Men fra en bil på drøye 1500 kg til en ID.4 GTX på ca 2200 kg, er piggdekk et åpenbart valg i Tromsø. Særlig hvis man skal forsere bakker. Å "seile" i en isete bakke med såpass vekt, ønsker jeg ikke å oppleve. Kommer til å savne stillheten fra e-golfen på under-null-føre uansett underlag, men sikkerheten går foran.

Får håpe på godt med snø  ;D Da blir det stille også med piggdekk....

hELgenen

Sitat fra: Dieselgubben på man 11. okt 2021, kl. 09:19
Sitat fra: JG på man 11. okt 2021, kl. 08:44

Får håpe på godt med snø  ;D Da blir det stille også med piggdekk....

På hovedveiene ser det dessverre ikke ut til at en får lov å la snøen ligge - det skal saltes uansett ser det ut som.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA