Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny runde med utstyr til Model Y som forsvinner fort fra shoppen

Startet av Ampéreson, fredag 08. oktober 2021, klokken 15:18

« forrige - neste »

Ampéreson

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Fleur

Sitat fra: Ampéreson på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:18
Denne gangen:

Er det mulig å få tak i billigere matter andre steder? Litt dyrt synes jeg.

Og det hjulkapselsettet skjønner jeg ikke helt hvordan skal monteres? Legger man inn en bestilling på en Tesla y ser bildene av gemini hjulene slik ut:



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Daniel_0007

Sitat fra: Fleur på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:29
Sitat fra: Ampéreson på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:18
Denne gangen:

Er det mulig å få tak i billigere matter andre steder? Litt dyrt synes jeg.

Og det hjulkapselsettet skjønner jeg ikke helt hvordan skal monteres? Legger man inn en bestilling på en Tesla y ser bildene av gemini hjulene slik ut:



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk



Ja matter kan man kjøpe billig fra aliexpress evt gytis autotek for litt mer hvis man vil støtte norske arbeidsplasser(men de kjøper nok de samme mattene fra aliexpress i bulk)
Det på bildet er med hjul kapsel som følger med bilen, det dekker hele hjulet typ som var vanlig på stål felger på 80 og 90 tallet gir litt bedre aero og mindre forbruk, hvis du ikke vil ha kapselen så bør du kjøpe det hjullkapsel settet, det dekker for skruene samt hullet i midten(det og kan man forsåvidt kjøpe litt billigere på aliexpress)
Model 3 2019 LR Rwd

Fleur

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:40
Sitat fra: Fleur på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:29
Sitat fra: Ampéreson på fredag 08. oktober 2021, klokken 15:18
Denne gangen:

Er det mulig å få tak i billigere matter andre steder? Litt dyrt synes jeg.

Og det hjulkapselsettet skjønner jeg ikke helt hvordan skal monteres? Legger man inn en bestilling på en Tesla y ser bildene av gemini hjulene slik ut:



Sent fra min SM-G991B via Tapatalk



Ja matter kan man kjøpe billig fra aliexpress evt gytis autotek for litt mer hvis man vil støtte norske arbeidsplasser(men de kjøper nok de samme mattene fra aliexpress i bulk)
Det på bildet er med hjul kapsel som følger med bilen, det dekker hele hjulet typ som var vanlig på stål felger på 80 og 90 tallet gir litt bedre aero og mindre forbruk, hvis du ikke vil ha kapselen så bør du kjøpe det hjullkapsel settet, det dekker for skruene samt hullet i midten(det og kan man forsåvidt kjøpe litt billigere på aliexpress)
Ok takk

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


lars667

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Kniffen

Kjøpte matter fra han på aliexpress.

NOK 701.53  45% Off | BAFIRE 3D Foot Pad For Tesla Model 3 Model Y Custom Floor Liner Fully Surrounded Floor Mats Waterproof Non-Slip Carpet 2021New
https://a.aliexpress.com/_m0Z9DSW

Han sender i stor pakke så de er fine og rette når de kommer fram. Jeg er veldig fornøyd ca 1000kr totalt for matter frakt/moms.
Rask levering var det også. Bestilte 14.9 var hos meg 28.9


oroar

Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Fleur

Sitat fra: Kniffen på lørdag 09. oktober 2021, klokken 19:28
Kjøpte matter fra han på aliexpress.

NOK 701.53  45% Off | BAFIRE 3D Foot Pad For Tesla Model 3 Model Y Custom Floor Liner Fully Surrounded Floor Mats Waterproof Non-Slip Carpet 2021New
https://a.aliexpress.com/_m0Z9DSW

Han sender i stor pakke så de er fine og rette når de kommer fram. Jeg er veldig fornøyd ca 1000kr totalt for matter frakt/moms.
Rask levering var det også. Bestilte 14.9 var hos meg 28.9
De ser fine ut, men det er ikke med matter for bagasjerom og frunk, kun foran og bak? Skulle hatt et sett med alle mattene.

Så et dumt spørsmål. Left-hand drive, mener de da at man har rattet på venstre side (som i Norge) eller at man kjører på venstre side (som i England) ? Googler jeg får jeg opp begge deler hva gjør vi i Norge f.eks?

Og er det kun 25% moms som kommer i tillegg når man bestiller over 300 kr ? Hva med toll?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Kniffen

Sitat fra: Fleur på søndag 10. oktober 2021, klokken 10:20
Sitat fra: Kniffen på lørdag 09. oktober 2021, klokken 19:28
Kjøpte matter fra han på aliexpress.

NOK 701.53  45% Off | BAFIRE 3D Foot Pad For Tesla Model 3 Model Y Custom Floor Liner Fully Surrounded Floor Mats Waterproof Non-Slip Carpet 2021New
https://a.aliexpress.com/_m0Z9DSW

Han sender i stor pakke så de er fine og rette når de kommer fram. Jeg er veldig fornøyd ca 1000kr totalt for matter frakt/moms.
Rask levering var det også. Bestilte 14.9 var hos meg 28.9
De ser fine ut, men det er ikke med matter for bagasjerom og frunk, kun foran og bak? Skulle hatt et sett med alle mattene.

Så et dumt spørsmål. Left-hand drive, mener de da at man har rattet på venstre side (som i Norge) eller at man kjører på venstre side (som i England) ? Googler jeg får jeg opp begge deler hva gjør vi i Norge f.eks?

Og er det kun 25% moms som kommer i tillegg når man bestiller over 300 kr ? Hva med toll?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jo han har til det 1500kr ca pluss frakt
Aliexpress tar tax så du betaler ikke moms toll da aliexpress allerede har betalt det inn for deg.
Dem er registrert i VOEC
« Dersom du handler klær i en nettbutikk som er registrert i VOEC og varen er under 3000 NOK, betaler du 25% merverdiavgift i kassen til nettbutikken. Du slipper tollavgift på klær og skal ikke betale noe mer når varen ankommer.»

Jeg ønsket plastikk/gummi til frunk og trunk så kjøpte de fra en annen

Fleur

Sitat fra: Kniffen på søndag 10. oktober 2021, klokken 10:41
Sitat fra: Fleur på søndag 10. oktober 2021, klokken 10:20
Sitat fra: Kniffen på lørdag 09. oktober 2021, klokken 19:28
Kjøpte matter fra han på aliexpress.

NOK 701.53  45% Off | BAFIRE 3D Foot Pad For Tesla Model 3 Model Y Custom Floor Liner Fully Surrounded Floor Mats Waterproof Non-Slip Carpet 2021New
https://a.aliexpress.com/_m0Z9DSW

Han sender i stor pakke så de er fine og rette når de kommer fram. Jeg er veldig fornøyd ca 1000kr totalt for matter frakt/moms.
Rask levering var det også. Bestilte 14.9 var hos meg 28.9
De ser fine ut, men det er ikke med matter for bagasjerom og frunk, kun foran og bak? Skulle hatt et sett med alle mattene.

Så et dumt spørsmål. Left-hand drive, mener de da at man har rattet på venstre side (som i Norge) eller at man kjører på venstre side (som i England) ? Googler jeg får jeg opp begge deler hva gjør vi i Norge f.eks?

Og er det kun 25% moms som kommer i tillegg når man bestiller over 300 kr ? Hva med toll?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk

Jo han har til det 1500kr ca pluss frakt
Aliexpress tar tax så du betaler ikke moms toll da aliexpress allerede har betalt det inn for deg

Jeg ønsket plastikk/gummi til frunk og trunk så kjøpte de fra en annen
Beklager, tok det for gitt at alt var gummi. Hva anbefales egentlig? Har alltid hatt gummimatter overalt  i tidligere biler jeg har hatt

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Kniffen

Lefthand er det vi har i Norge. Du ser også på bildene hvordan mattene er.

Mange sverger til 3dmax matter som dette er kopi av, de samler opp skitt vann m.m veldig bra og er lett ta ut og rengjøre da dem er formet slik at det ikke detter ut sand på vei ut. Men jeg bestilte rein gummi bagasjerom da den er veldig stor og må brettes. Da er det bare og legge den i solen eller nå på høst/vinteren bruke hårføner så finner gummi tilbake til riktig passform av brettingen.

trykkertor

#11
Sitat fra: Fleur på søndag 10. oktober 2021, klokken 10:48
Hva anbefales egentlig? Har alltid hatt gummimatter overalt  i tidligere biler jeg har hatt
Jeg hadde gummimatter i Model 3 som jeg var meget fornøyd med. Myke gummimatter en kan rulle sammen, men de holdt fint på vann og dritt.

Kjøpte slike til Model Y og er ikke fornøyd.
https://www.bilkomponenter.no/products/gulvmatter-kup-tesla-model-y

1. De er så stive, at får å ta de inn og ut av bilen må de tippes og helles i alle mulige vinkler for å få de inn.
Altså kan jeg ikke løfte ut mattene full av drit og tømme utenfor bilen. For innen jeg har klart å få de ut, har de blitt vippet så mye at alt vann og drit ligger igjen i bilen.

2. De er så glatte. Når jeg kjøper en 4 pakning Pepsi-Max, har jeg alltid pleid å sette den stående bak førersete på gulvet. Med gummimattene fra Model 3 var dette aldri et problem. Mattene over er så glatte at selv ved 10km/t i en runnkjøring, så seiler pakken med god hastighet til motsatt side av bilen og dunker med kraft inn i døren/høyttaleren.

3. Matten bak er et stort langt stykke. Vanskelig å få inn og ut av bilen.
Mattene jeg hadde til Model 3, var skjøtet men likevel tett. Så da jeg skulle ta dem ut for rengjøring, var det bare å løsne på midten, rulle mattedelene pent sammen og tømme alt utenfor bilen.

Jeg tror mattene jeg har nå er en slaks Max-Pider-kopi. Men kan ikke anbefale dem. Glatte, stive, store, uhåndterlige.

Handyman

#12
Sitat fra: Fleur på søndag 10. oktober 2021, klokken 10:20
Så et dumt spørsmål. Left-hand drive, mener de da at man har rattet på venstre side (som i Norge) eller at man kjører på venstre side (som i England) ? Googler jeg får jeg opp begge deler hva gjør vi i Norge f.eks?
Det hersker dessverre en del forvirring rundt bruken av begrepene. Ofte blandes uttrykket for trafikkbildet med uttrykket for kjøretøyet. Om trafikkbildet brukes "Left/Right Hand Traffic eller Driving". Altså på hvilken side av veien man kjører. Men dette blandes ofte med uttrykket om kjøretøyet, altså hvilken side rattet er "Left/Right hand drive" (drive=kjøretøy)
På norsk er det enklere da vi bruker uttrykkene høyre- og venstrekjøring vs venstre- og høyreratt (evt rattet på venstre/høyre side. Altså ingen forvirring.
Problemet oppstår altså når man på engelsk ikke er bevisst forskjellen og blander bruken av uttrykkene om taffikkbildet og kjøretøy.
https://sg.news.yahoo.com/reason-behind-hand-driving-countries-091537545.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLmNvbS8&guce_referrer_sig=AQAAABsAjDn-jmz7DFc9-K-Hbgj08xoGklGI4-nvff6KgvWXvR9kB_X4o2nVmZiBNQC7QxCuUnx1vK5y03yVg_zBjwengsMny51JNq4sHIvukwol2Pz3SVXGEc3WvbtQOlYgJ-ZwmBviiDaLMMJxYRzxMwZZbCBOVm_MOGGHXiw0hRSO
Sitat fra: Fleur på søndag 10. oktober 2021, klokken 10:20
Og er det kun 25% moms som kommer i tillegg når man bestiller over 300 kr ? Hva med toll?
Det er kun noen varetyper det er toll på. Alkohol, tobakk, noen typer klær (feks. BH, men ikke truser) mm. Gummimatter er det ikke toll på.
Her finner man den infoen man trenger: https://toll.no/no/netthandel/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fleur

Takk for svar folkens.
Høres ut som gummimatter over det hele er tingen. Noen som kan anbefale en rimelig pakkeløsning her?

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Handyman

Jeg gikk for Teslas originale matter i TM3 og var meget fornøyd.
Leser blandete erfaringer med uoriginale matter, og en del av dem ser jo også helt forferdelige ut. Vet også at noen gummimatter lukter "dekkverksted" i lang tid.
Det kan hende det blir originale matter i Yen også, selv om de er dyre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA